Spring naar bijdragen

Start Niet Meer


RuudC
 Share

Recommended Posts

Beste,

 

Al jaren ben ik gek op jeeps, maar omdat ik helemaal geen verstand heb van auto's ben ik er nooit aan begonnen, verstandig. Enkele weken geleden dacht ik fuck it ik doe het gewoon. Ik ben ontzettend blij met m'n Nekaf, maar weet dat het niet verstandig is om, zonder enige kennis, in zo'n auto te rijden. Of ja zolang hij rijdt is er niks aan de hand.... Maar ik zou graag wat leren sleutelen. 

 

Na ongeveer 150km heb ik al flink wat problemen. Brandstofmeter werkt niet. Snelheidsmeter (en kilometerteller) lopen sinds enkele dagen niet meer. v-snaar moest gespannen, slang voor koeling van de motor schoot los. V-riemen spannen is gelukt evenals de beugel op de slang. 

 

Kan iemand me uitleggen hoe ik de brandstofmeter en snelheidsmeter kan maken?

 

Vandaag dan de grootste tegenvaller. Onder het rijden toen ik stilstond voor een voorrangsweg viel de motor uit en was niet meer aan de gang te krijgen. Aan de kant geduwd, onder motorkap gekeken, maar zag niets wat mij opviel, maar nogmaals ik heb hier geen verstand van. Na een tijdje kijken viel me op dat een kabeltje niet goed vastzat. Met handmatige hulp van derde uiteindelijk toch kunnen starten en zonder het gas los te laten ( voor stoplichten handgas in zijn vrij) naar huis gereden. Ik merkte dat de motor soms wat begon te sputteren. Precies op de oprit kwam hij tot stilstand en was opnieuw starten niet mogelijk. In mijn map opgezocht bleek het een kabel te zijn die die vastzit aan de bovenste klep van de carterventilatie. Dit zal er wellicht wat mee te maken hebben, maar het viel me ook op dat beide accu's geluid maken en zo warm zijn dat er wat damp vanaf komt. 

 

Kan iemand mij op weg helpen?

Mijn dank is groot!!!

bewerkt door RuudC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De snelheidsmeter is gewoon een mechanische teller. Als je het dashboard losmaakt (4 x schroef slagje losdraaien) kun je de kabel van de meter losmaken en kijken of die draait. Kans is groot dat gewoon de kabel is gebroken.

Als de auto lang stil heeft gestaan zal de tank en inhoud zijn vervuild. Controleer eens of je brandstoffilter niet verstopt zit.

Als de akku's warm worden, zijn ze waarschijnlijk kapot. Zit er wel voldoende vloeistof in?

Check ook de akkulaadspanning vanaf de dynamo. Een defecte spanningsregelaar is ook niet fijn voor de akku's. De controleer of er wel een signaal vanaf de tank bij de brandstofmeter komt. Het probleem kan in de meter zitten, in de kabel of in de opnemer in de tank zelf.

Een geluk: het is allemaal goed bereikbaar en vrij eenvoudige techniek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Op zich wel een leuke actie om zo'n Nekaf gewoon te kopen. Had je er bij de aankoop wel iemand bij die verstand heeft van auto's? Eigenlijk zou je de Nekaf bij een gespecialiseerd bedrijf moeten brengen en laten nakijken van top tot teen.  dan kun je samen met hen een keuze maken wat het belangrijkst is om aan te pakken. Dat gewoon laten doen.

Als je dan een goede basis hebt, kun je kleinere klusjes gewoon zelf doen. dan heb je in ieder geval geen verassingen zoals je eerste 150 km.....

 

Heel veel succes met de Nekaf! Hoe meer je er aan hebt gedaan hoe meer ' eigen ' hij wordt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. 

Twijfel nog of ik hem toch eens goed laat nakijken. Inderdaad om echte verrassingen te voorkomen onderweg. Een uitgevallen meter/teller is niet zo'n probleem, maar stilstaan kan soms erg vervelend zijn. Voor de rest lees ik veel en bel nu soms met iemand die wel iets van auto's weet.

 

Was net op zoek naar de link die hierboven gegeven wordt. Had deze namelijk op dit forum al eens eerder voorbij zien komen. Bedankt! Ik heb nog veel te leren, en het is zeker zo dat na uren ploeteren, op iets achteraf gezien eenvoudigs, het uiteindelijk voldoening geeft en erg leerzaam is. 

 

Maar starten doet ie helaas nog steeds niet. Net nog met iemand gesproken met 'autoverstand' maar die wist het ook niet meteen. 

 

Situatie: 

Jeep slaat tijdens rijden (stilstand) ineens af en start niet meer. Kabel carterventilatie blijkt niet goed vast te zitten. Door handmatig aan de klep van de carterventilatie te duwen lukt het (met moeite) om te starten. Als de toeren terugvallen slaat ie meteen af. Na de rit naar huis zijn de nieuwe (mrt 2014) accu's heet, roken en zijn nu leeg.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is de Nekaf wel op mechanische punten heel goed gecontroleerd? een APK zegt weinig bij een dergelijk voertuig. Storingen zijn leuk om uit te zoeken en zo leer je je auto inderdaad kennen, maar van de weg raken vanwege een mechanisch falen leer je in het beste geval weinig meer van dan dat je beter bij de aanschaf had moeten opletten.

 

Beter dat je weet dat de remmen en leidingen bijvoorbeeld aan vervanging toe zijn en dan lezen hoe je die moet vervangen dan wachten op een storing eraan. Daarom zou ik toch echt adviseren gewoon even bij een specialist langs te gaan die de punten weet die onveilig kunnen zijn en die eerst meer aandacht nodig hebben dan een kapotte kilometerteller kabel. Daarnaast kan een specialist waarschijnlijk snel zien wat er aan de accu's schort, zoals ik het lees is het een recept voor een Nekaf in de fik langs de snelweg. Het laatste dat je wil is een ploffende accu vol zuur, rokend en heet??

 

Ik weet mechanisch mijn weg wel rond een auto, maar de elektra buiten het schoonmaken van contacten, massa, stekkers en een beschadigt draadje vervangen, laat ik verder echt aan een kennis over, daar wil je niet zelf mee lopen klooien.

 

 

Misschien een ideetje,

 

De technische dag van de Jeepclub is dit jaar geannuleerd, maar misschien dat er een paar specialisten van het forum bereid zijn om er een forumleden technisch dagje van te maken met jouw Jeep als leidend onderwerp?? Hoef je alleen voor koffie & broodjes te zorgen?  :D  ^_^  :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Goedenavond,

 

Ik zal jullie even op de hoogte brengen. 

 

M'n jeep rijdt weer! 

Veel gelezen in de handleidingen. Toen bougies vonken niet. Accu's vullen, accu's eruit, opladen, doormeten. Klep carterventilatie opengezet. Tussendoor natuurlijk checken, maar geen resultaat. Bougiekabels checken, stroomverdeler open gemaakt, kap bekeken etc. Kwam toen bij punt dat contactpunten gecheckt moesten worden. Ze bleken veel te dicht op elkaar te staan. Opnieuw afgesteld (met hulp). Op contact zetten en checken of er spanning op puntjes staat. Bleek erop te staan. Alles weer aangesloten en hij start!

Als ik het zo opschrijf lijkt het snel te gaan, maar dit heeft veel uren gekost! 

Hij rijdt, dus ik kan hem nu in ieder geval eens goed laten nakijken door iemand die er verstand van heeft. Ik weet niet of dit de enige oorzaak was van het hele probleem, maar daar zullen we dan wel achter komen. 

 

Dank jullie wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Als de ontsteking slecht is en deze problemen inderdaad veroorzaakte zou je eens kunnen kijken om deze te vervangen voor een 1-2-3 ontsteking. De mechanische contactpunten vervallen hierbij voor een elektronische ontsteking zonder de originele look te verliezen.

 

http://www.leenapk.nl/123ignition.html?gclid=CjwKEAiA7ZajBRCpur2xi47n1zkSJADqV2Wlnpue8HmRVwM6t3vd3SkgZs4hVV1AaaPWaHCc7Eun1RoCYZvw_wcB

 

Best een investering maar je krijgt er een dusdanig probleemloze ontsteking voor terug dat je bij toekomstige problemen de ontsteking voor 99,9% direct kunt uitsluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...