david s Geplaatst August 27, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2014 Beste allen, Ik heb deze zomer een 3 weken met mijn nieuwe Nekaf gereden. Spijtig genoeg heeft deze last van zgn. shimming. Intussen heb ik - fuseelagers vervangen - wiellagers geregeld - middelste spoorstangeinde vervangen - wielen uitgelijnd. Het shimmyen is al verminderd, alleen bi een snelheid van circa 20km/h beginnen de wielen zwaar te shimmyen van zodra ik een putje tegenkom. Bij hogere en lagere snelheid heb ik er bijna geen last van. Ik stel nu wel vast dat - er op de torenbout van het linkse veerpakket speling (3mm) zit - er speling lijkt te zitten op de veerschommels (als ik de wagen schudt, lijken de veerpakket te kunnen schotelen. - er speling zit op de stuurhuisas (deze beweegt ook zijdelings, en draait niet alleen). Welke van deze zou ik best als eerste aanpakken? De wagen staat immers in het buitenland, en telkens ik op vakantie ga, neem ik wat onderdelen mee...dus graag wist ik welke ik best als eerste meeneem. mvg David Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 27, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2014 Beste allen, Ik heb deze zomer een 3 weken met mijn nieuwe Nekaf gereden. Spijtig genoeg heeft deze last van zgn. shimming. Intussen heb ik - fuseelagers vervangen - wiellagers geregeld - middelste spoorstangeinde vervangen - wielen uitgelijnd. Het shimmyen is al verminderd, alleen bi een snelheid van circa 20km/h beginnen de wielen zwaar te shimmyen van zodra ik een putje tegenkom. Bij hogere en lagere snelheid heb ik er bijna geen last van. Ik stel nu wel vast dat - er op de torenbout van het linkse veerpakket speling (3mm) zit - er speling lijkt te zitten op de veerschommels (als ik de wagen schudt, lijken de veerpakket te kunnen schotelen. - er speling zit op de stuurhuisas (deze beweegt ook zijdelings, en draait niet alleen). Welke van deze zou ik best als eerste aanpakken? De wagen staat immers in het buitenland, en telkens ik op vakantie ga, neem ik wat onderdelen mee...dus graag wist ik welke ik best als eerste meeneem. mvg David Spelling op de veerschommels: Zijn je rubbers nog goed? Vergeet ook niet de bouten te vervangen als je de rubbers vervangt. Spelling op de stuurhuis stang: Deze is stelbaar op de draaipunten. Borgdraad eruit en op de kopkant stellen, er zit daar een kruis-gleuf in de stelplug. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst August 27, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2014 Veerstroppen natrekken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst September 11, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 11, 2014 Is-ie origineel of verhoogd? Bandemaat origineel? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JohsH Geplaatst September 17, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 17, 2014 (bewerkt) Hallo David. Ik had precies hetzelfde. Zoek maar eens in DIT forum op de kreet : schudden in stuurinrichting Alles had ik al vernieuwd en het bleef hardnekkig terugkomen. Ik heb er een stuurdemper tussen gezet van een Landrover en alle problemen zijn volledig verdwenen. Een wondermiddel, geen spoortje van schudden terug te vinden. Kijk maar naar de foto hoe ik hem heb ingebouwd. Ik heb een klein hoekje gelast aan het chassis om de demper te bevestigen. Suc6 Johs. September 17, 2014 bewerkt door JohsH Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JohsH Geplaatst September 17, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 17, 2014 Nu de foto...... Wijzigen of toevoegen ging even niet..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 17, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 17, 2014 Een stuurdemper camoufleert het probleem, het lost het niet op! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
david s Geplaatst September 19, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2014 Spelling op de stuurhuis stang: Deze is stelbaar op de draaipunten. Borgdraad eruit en op de kopkant stellen, er zit daar een kruis-gleuf in de stelplug. het is speling op de as zelf die uit het stuurhuis komt, ik denk het stuurhuis te demonteren, en de koperen bussen te vervangen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
david s Geplaatst September 19, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2014 Ik denk inderdaad het probleem te camoufleren met een demper - dan kan ik er in het verlof mee rijden, en dan elke vakantie enkele onderdelen meenemen en proberen het tussendoor op te lossen..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JohsH Geplaatst September 19, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2014 Hallo mensen, Ja, het camoufleert inderdaad het probleem. Maar ik had alles vervangen (stuurkogels, wiellagers, fuseelagers, wielen balanceren). Het enige wat ik nog niet heb gedaan is de speling in het stuurhuis opheffen. Wel wat geprobeerd met het stellen middels stelschroef, maar dan krijg je een zwaar draaiend stuur in de bochten. Ik weet niet of bij rechtuitrijden het probleem dan zou zijn opgelost. Maar nadat ik de demper had gemonteerd was het shimmen als sneeuw voor de zon verdwenen. Dus, lui als ik ben, probleem opgelost!!!!!! Ik had de demper op internet gekocht van een bedrijfje uit Limburg voor ca 35 EUR. Nieuw in doos, normaal passend voor een Defender. Ik zou het zeker proberen! Suc 6 Johs Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 19, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2014 het is speling op de as zelf die uit het stuurhuis komt, ik denk het stuurhuis te demonteren, en de koperen bussen te vervangen Lees dit eens -klik- is wel van de CJ3b, maar stuursysteem is identiek. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepfan42 Geplaatst September 20, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 20, 2014 Even een algemene reactie over het afstellen van het stuurhuis, daar is maar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepfan42 Geplaatst September 20, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 20, 2014 Even een aanvulling op voorgaande: De speling voel je aan de pitman arm. Tip: Wil je de speling goed voelen verwijder de draglink van de pitman arm, je voelt dan je overgang van wel of geen speling. Na het vastzetten van de borgmoer opnieuw op speling controleren en zonodig opnieuw afstellen. Chris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 20, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 20, 2014 Zie TM9 8015-2,Aug.1954, Fig.154 Adjusting backlash, page 229. Hier diverse TM's te downloaden -klik- Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepfan42 Geplaatst September 21, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 21, 2014 Hallo Ab, Prima dat je naar de link van Crosswolf te verwijst. Wel moet mij van het hart: Het is een must voor je begint met sleutelen dat je eerst "GOED" de manuals raadpleegt over datgene je wilt gaan doen en niet zomaar begint met sleutelen. Je voorkomt hiermee dat je dingen gaat doen die erger zijn dan de kwaal! Zijn er dan nog vragen dan zijn de vele forums ervoor om te helpen, kennis genoeg voorhanden!!!!! Chris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
david s Geplaatst September 22, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 22, 2014 De TM9 8015 had ik nog niet....bedankt. Na heel wat leeswerk en opzoeking, denk ik dat ik in de eerste plaats naar mijn wielen en fusees moet kijken... Ik had mijn fusees afgesteld op mijn gevoel : ik dacht dat de wielen soepel moesten draaien....maar blijkbaar moet je hieraan 6 kg kunnen trekken. (voor de wieluitlijning en wiellagers had ik gelukkig een manual gevonden, deze zijn in orde) Iemand praktisch een idee hoe dit te doen; ik veronderstel stuurstangen losmaken, en hieraan een meter hangen, dan uitvulplaatjes verwijderen totdat ik aan 6kg zit? Veel kan ik er wel niet verwijderen, want zelf met nieuwe lagers zitten er maar een 5-tal in per wiel. Hiervan vond ik alleen de tekst in de Engelstalige manual. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepfan42 Geplaatst September 23, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 23, 2014 David, Blijf de manuals goed lezen, is de basis voor goed sleutelwerk! Als je de fusee's op de juiste wijze op de weerstand wilt controleren dan moet de fusee volledig vrij draaien. Dus de stuurstangen, aandrijfassen en ook de achterliggende seals verwijderen! De uitvulplaatjes alleen aan de bovenkant plaatsen en draai voor het testen van de weerstand de fuseelagerkapbouten vast met een moment van 25-35 ft/lbs., geldt ook voor de onderste bouten. De weerstand die je moet afstellen is 6-9 pounds (2,7-4,1 kg), dus niet 6 kg. Kom je er niet uit dan kunnen wij samen telf. overleggen, stuur een mail met je nummer naar jeepfan42@tele2.nl. Chris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
david s Geplaatst December 15, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2014 Beste allen, Bedankt voor de reacties. Ik heb de fusees bijgeregeld tot ong.4kg; sindsdien nog maar 1 keer lichte shimming gehad. Als ik volgende keer ook mijn stuurhuis geregeld krijg, zal het probleem wel volledig opgelost zijn. mvg David Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.