Rick 4x4 Geplaatst March 23, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2014 Ik heb een hele korte vraag, ben van plan volgend jaar eens te gaan kijken naar een Grand Cherokee uit 1998, het liefst een 5.9 limited. Nou heb ik alleen de vraag, aangezien veel van jullie uit ervaring spreken. Wat kost zo'n auto nou gemiddeld per maand? Alles inbegrepen. Ben er erg benieuwd naar, heb zelf al een beetje gerekend etc. maar zie toch overal weer andere bedragen staan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst March 23, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2014 Hangt er een beetje vanaf natuurlijk... 5.9 op benzine kost rond de Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick 4x4 Geplaatst March 23, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2014 Ja, ik ben pas 18, maar ben wel echt heel erg fan van de Grand Cherokee, qua onderhoud etc. zal het wel goed komen, heb wel 2 rechter handen. En als je nou bijv. een 4.7 v8 neemt? Zijn deze een stuk zuiniger of valt dit mee? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shoveltje Geplaatst March 23, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2014 Kan alleen mijn eigen ervaringen meegeven: WJ van zo'n 1900 kg met een 4.7 V8 doet in wegenbelasting iets minder, afhankelijk van de provincie natuurlijk. Verbruik op benzine in standaard uitvoering was 1 op 4 a 5 in stadsverkeer 1 op 5 a 6 snelweg, moet je geen 130+ gaan rijden. Op gas met een LPI installatie zo'n 10 a 15 % duurder, nadat er een 4 inch verhoging en wat dikkere bandjes onder gingen werd dat zo'n 1 op 4 in de stad en 1 op 5 a 5,5 buitenweg. Een dagje in 't zand spelen komt je op 1 op 1,5 te staan, maar dan heb je wel lol ! Overigens betaal ik per maand 114 euro i.v.m. het lagere gewicht en grijs kenteken particulier, dus zonder provinciale opcenten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst March 24, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2014 Ik heb een 5.2 uit 1995 met een LPG g3 installatie van prins. Ik betaal iedere maand 150 euro wegenbelasting. Verzekering 30 euro maar ik denk dat jij minimaal 200 euro per maand gaat betalen als beginnend bestuurder. Verbruik is bij mij 1 op 7 gemiddeld maar ik rij veel snelweg en ik rij rustig, ik kom niet vaak boven de 2000 toeren. Onderhoud valt wel mee, zeker als je alles zelf kan, er zijn best veel onderdelen goedkoop te krijgen als je goed zoekt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick 4x4 Geplaatst March 24, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2014 Ok Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
igorn Geplaatst March 26, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2014 valt wel mee qua kosten... kon ik dat maar zeggen toen ik 18 was. hoeveel wil je ermee rijden ? wordt het een daily drive op lpg ? ik heb hier een berekening voor je die je naar gelang kan aanpassen aan je gereden km's : 4,7 v8 op lpg : belasting voor lpg jeep : +-1800 per jaar onderhoud: +-1500 euro per jaar (jawel, het ene jaar heb je 1000 andere jaar dubbel zoveel, of meer...) verzekering 350 (op basis van WA, met 6 jaar schadevrij en collectiviteitkorting bij centraal beheer, bij jou zal het dubbel zijn, tenzij op je ouders' naam, dan zul je dus op ongeveer 300 / 400 per jaar minimaal rekenen) lpg (0,75ct p/l + 100 E benzine want de jeep start op benzine, bij verbruik van 1 op 6) 1350 / 3200 euro (bij 10.000 km's per jaar / 30.000 km's per jaar) totaal +- 5000 / 12 = 416 Euro p/m bij 10.000 km's op lpg - en 6850 / 12 = 570 Euro p/m bij 30.000 km's per jaar op lpg. Als je op benzine rijdt met die 5.9 of de 4,7 moet je wel heel weinig rijden wil je niet boven deze getallen komen. als je je bedenkt dat gemiddeld hbo starterssalaris 1500 euro per maand netto is, betekent dat dat je een derde van je salaris aan je hobby over moet hebben per maand. En nee, onderhoud gaat niet meevallen cheers en sorry voor deze iewat brute binnenkomer. bedenk je wel dat alle dikke bakken veel geld kosten om te rijden in nederland! Zowiezo tof dat je jeep wilt rijden en welkom op dit forum!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick 4x4 Geplaatst March 26, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2014 Hey igorn, Bedankt voor je reactie, hier heb ik nu eens echt wat aan! Valt me inderdaad toch wel heel erg tegen hoe duur het dan nog is. Offt, ik doe een opleiding op MBO in de procestechniek, proces operator B en loop dus over een jaar ook in ploegen, verdiend dus wel wat meer dan die 1500 EU. Moet misschien eens goed bekijken wat ik echt wil, wil echt heel graag een jeep rijden, dus misschien eens op zoek naar een 4 liter of nog iets minder. Heb tegen die tijd wel een aardig aanschaf bedrag van 5k. Denk dat ik daar wel een redelijke jeep van kan kopen? Het gaat mij om de mooie auto, tuurlijk een brute v8 zal mooi zijn, ben wel fan. Maar heb inderdaad ook nog andere dingen die betaald moeten worden. Het gaat om de jeep, bij wijze van spreken liever een 1.0 jeep dan een 3.0 andere opgechunede bak. In ieder geval heek erg bedankt voor de moeite, voor graag weer van jullie. Groeten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst March 26, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2014 Hey igorn,Bedankt voor je reactie, hier heb ik nu eens echt wat aan! Valt me inderdaad toch wel heel erg tegen hoe duur het dan nog is. Offt, ik doe een opleiding op MBO in de procestechniek, proces operator B en loop dus over een jaar ook in ploegen, verdiend dus wel wat meer dan die 1500 EU. Moet misschien eens goed bekijken wat ik echt wil, wil echt heel graag een jeep rijden, dus misschien eens op zoek naar een 4 liter of nog iets minder. Heb tegen die tijd wel een aardig aanschaf bedrag van 5k. Denk dat ik daar wel een redelijke jeep van kan kopen? Het gaat mij om de mooie auto, tuurlijk een brute v8 zal mooi zijn, ben wel fan. Maar heb inderdaad ook nog andere dingen die betaald moeten worden. Het gaat om de jeep, bij wijze van spreken liever een 1.0 jeep dan een 3.0 andere opgechunede bak. In ieder geval heek erg bedankt voor de moeite, voor graag weer van jullie. Groeten. Het verschil in verbruik tussen de 4.0 lijn 6 en de 5.2 v8 is minimaal. Misschien dat de diesel wat minder verbruikt maar daar heb ik geen ervaringen mee. Ik heb zelf altijd met Amerikanen gereden vanaf m'n 18 het is wel te betalen maar je moet wel prioriteiten stellen. Ik heb het 2 jaar zonder v8 moeten doen ivm trouwen, huis kopen en kinderen. Zodra ik weer een beetje financi Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
igorn Geplaatst March 26, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2014 verzachtende omstandigheid is dat waneer je 10k of minder rijdt met de jeep dat dan het onderhoud niet altijd boven die 1500 euro uit zal komen, je moet hier altijd ook een beetje geluk in hebben. Zoek iig een jeep waarvan je max de derde eigenaar bent met een bekende onderhoudshistorie bij een jeep garage als maasbach of jeebees in tilburg, niet bij een of andere toevallige garage 'om de hoek'. een prima 5.9 moet voor 4k te vinden zijn, het zijn inmiddels niche autos geworden die enkel te slijten zijn aan liefhebbers dus je bent in een sterke onderhandelings posittie, autohanderlaren hebben deze meestal uit inruil en willen er echt vanaf.. dit geldt eigenlijk voor elke v8 suv in de huidige economische tijden. voor 5k kun je trouwens eveneens een prima grand cherokee 4.7/ 4.7 overland vinden. Ik denk dat als je de grand enkel incidenteel gaat gebruiken en idd 10k aan kms per jaar gaat rijden of minder dat dan de kosten best te doen zijn, zeker op lpg. laat je niet verwarren door de "lage" wegenbelasting voor benzine voertuigen tov lpg voertuigen, met benzineprijzen en verbruik van de jeeps is lpg zelfs bij 10k km per jaar niet zo gek, je kunt zelf de berekening maken. ik ben ooit door mijn schoonvader aangestoken door de jeep virus en mijn volgende auto wordt ook weer jeep, als je weg rijdt en je hoort die v6 of v8 grommen weet je ook al weer waarom je jeep rijdt en niet een of ander hatchbackje hehe...success!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick 4x4 Geplaatst March 26, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2014 Ghehe, alleen al door jullie verhalen wil ik er nog liever Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick 4x4 Geplaatst March 26, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2014 Had vandaag nog een mooi momentje trouwens, moest voor de 1e keer af rijden, ben gezakt btw helaas... Maar voor het stoplicht stond er voor mij een grand cherokee 1998 v8, de examinator had het raam een klein stukje open en we reden weg. En mijn oorvliezen zaten te trillen in mijn oren, jemig wat zijn het toch brute machines... Maakte mijn dag toch nog een beetje ok 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst March 26, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2014 Ik heb inmiddels nu ook me 2de Jeep. De eerste was een 4.0 L6, die ik nu heb is een V8 5.2 Ze hebben alle2 op LPG gereden, zoek je een betrouwbare Jeep neem dan de 4.0. En je moet er geluk mee hebben, en als tip neem iemand mee van het forum. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick 4x4 Geplaatst March 27, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 27, 2014 Ik zou wel graag een v8 willen. Wat is dan de beste optie? Een 4.7 , 5.2 of 5.9. Het gaat mij het meest om betrouwbaarheid. Maar er moet ook een lekker geluid en wat power in zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst March 27, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 27, 2014 Ik denk dat de 5.2 het betrouwbaarste is. Over de 4.7 heb ik veel problemen gelezen. De 5.9 is wel goed maar wat gevoeliger dan de 5.2 daar komt bij dat een aantal flink afgetrapt zijn. Ik zou zelf ook geen gc met sportuitlaat kopen want dan kan je er vanuit gaan dat er flink mee getrapt is. De WK modellen worden ook steeds goedkoper. Afhankelijk van wanneer jij je rijbewijs gehaald heb kan je ook eens gaan kijken naar een 5.7 hemi. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick 4x4 Geplaatst March 27, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 27, 2014 Dat zal hoop ik in april worden, is een 5.7 hemi niet hardstikke duur? Dat is 1 van de nieuwe versies toch? Vind persoonlijk de 5.2 v8 limited het mooiste model. Volgend jaar moet er hopelijk 1 op mijn naam staan. Als alles een beetje (heel erg) mee zit. Een jongen met dromen, haha. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst March 27, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 27, 2014 Om betrouwbaarheid moet je bij een Jappaner zijn. Maar waarom een V8 ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst March 28, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2014 De 5.7 hemi is gebouwd vanaf 2005 model WK. Vraagprijs van die dingen is vanaf 10.000 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick 4x4 Geplaatst March 28, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2014 Oh, dan wordt die 5.7 het sowieso niet. Omdat die v8 zo'n heerlijk geluid heeft. Heb verder nier echt een idee wat voor geluid die v6 geeft. Zijn daar ook ervaringen mee of filmpjes ofzo? Ik wil gewoon zo'n lekkere grom uit de uitlaat. Hoop dat je snapt wat ik bedoel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst March 28, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2014 L6 bedoel je? Dat geluid kan je wat een V8 maakt ook met een L6 krijgen. Kwestie van een flowmaster, of een andere tussen demper er onder hangen. Ik heb er zelf een redelijk stille eronder, omdat het ook onze dagelijkse auto is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick 4x4 Geplaatst March 28, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2014 Ohja, ik zeg aldoor v6, maar het is een 6 in lijn toch? Ok Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst March 28, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2014 Dat geluid kan je wat een V8 maakt ook met een L6 krijgen. Egnie! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst March 28, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2014 Egnie! Dat ben ik met je eens, ik heb beide gehad 4.0 l6 en 5.2 v8. Beide motoren niks op aan te merken maar verschil is er zeker wel. Qua geluid en koppel. Beide jeeps waren origineel zonder speciale uitlaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst March 28, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2014 Als je met een flowmaster,kom je een heel eind in de buurt. Demper moet je ongeveer rekenen rond de 100 euro. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick 4x4 Geplaatst March 28, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2014 Toch gaat de voorkeur naar de v8, Maar ach, wat heb ik te kiezen als 18 jarige, Ik mag al blij zijn met een 2.3 haha! Waar kun je goede gc's vinden? Heb al heel wat opgezocht op internet, Maar wat adviseren jullie? Groet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.