Spring naar bijdragen

Wel Of Geen Tachograaf Plicht?


Newbe
 Share

Recommended Posts

Ik overweeg de aanschaf van een grijs kenteken Cherokee diesel (MRB, weet je wel). Maar nu kom ik op het caravan forum tegen dat er mogelijk een verplichting voor een tachograaf bestaat:

 

bedrijfsauto.com - Veel bestelauto's moeten ook een tachograaf. Maar wanneer nu wel en wanneer nu niet?

 

Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) - Wel of niet gebruiken van de tachograaf voor rij- en rusttijden

 

Het is knap ingewikkeld allemaal, maar de bedoeling is wel dat ik 2 keer per jaar met de caravan op stap kan, en dan vooral naar het buitenland.

 

Wat is jullie mening en wie weet daar meer van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tachograaf is pas verplicht bij maximaal toegestane gewicht boven de 3500kg.

En dan nog niet in alle gevallen.

-edit- Als jij de cherokee als particulier op je naam zet is het misschien wel een grijs kenteken maar je betaald voor geel.

Tenzij de toegestaande maximale boven de 3500kg ligt want dan is het een vrachtwagen en dan betaal je altijd voor grijs, je heb dan wel rijbewijs c nodig.

bewerkt door jofer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jofer, daar gaat het om: het maximale gewicht, maar niet van het voertuig alleen, maar van de totale combinatie.

 

Dus als de auto een MTM heeft van 2.200 kg. en de caravan 1.500 kg. heb je een TTM (toegelaten trein massa) van 3.700.

 

Dus........

 

Bij vracht auto's gaat het om de MTM die boven de 3.500 kg. ligt, dan is het een vrachtauto en heb je rijbewijs C nodig.

 

Tja, makkelijker kunnen ze het niet maken kennelijk. :unsure::frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tachograaf is pas verplicht bij maximaal toegestane gewicht boven de 3500kg.

En dan nog niet in alle gevallen.

-edit- Als jij de cherokee als particulier op je naam zet is het misschien wel een grijs kenteken maar je betaald voor geel.

Dat grijze kenteken mag best op je eigen naam staan, bij een eenmanszaak kan het zelfs niet anders. Het gaat er om of je als ondernemer ingeschreven bent en dan zijn de grijs kenteken regels van toepassing tenzij je dat niet wilt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jofer, daar gaat het om: het maximale gewicht, maar niet van het voertuig alleen, maar van de totale combinatie.

 

Dus als de auto een MTM heeft van 2.200 kg. en de caravan 1.500 kg. heb je een TTM (toegelaten trein massa) van 3.700.

 

Dus........

 

Bij vracht auto's gaat het om de MTM die boven de 3.500 kg. ligt, dan is het een vrachtauto en heb je rijbewijs C nodig.

 

Tja, makkelijker kunnen ze het niet maken kennelijk. :unsure::frusty:

Het toegestane getrokken gewicht is niet van toepassing.

Het gaat om het totale toegestane gewicht van het voertuig inclusief het laadvermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jij de cherokee als particulier op je naam zet is het misschien wel een grijs kenteken maar je betaald voor geel.

Tenzij de toegestaande maximale boven de 3500kg ligt want dan is het een vrachtwagen en dan betaal je altijd voor grijs, je heb dan wel rijbewijs c nodig.

 

Onjuist!

 

Als particulier kan je nog steeds een licht voordeel hebben als je een grijs kenteken wagen bezit. De grijs kenteken auto moet dan zowel bij de RDW als bij de Belastingdienst geregistreerd staan als een grijs kenteken voertuig en je grijs kenteken voertuig moet voldoen aan de daarvoor geldende regels en plichten.

 

Er zijn mensen die een grijs kenteken auto bezitten conform kentekenbewijs maar deze staat bij de belasting ingeschreven als een personenwagen. Dan betalen ze gewoon voor geel. Tevens kan je een wrangler grijs kenteken bezitten mmaar voor geel moeten betalen omdat de wagen niet aan de grijs kenteken regels voldoet.

 

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/

 

Ik heb een cherokee 3.7 v6 grijs kenteken van 1880 kg als particulier.

 

Grijs kenteken op bedrijf zou me 114 euro per kwartaal kosten

Grijs kenteken op particulier kost me nu 184 euro per kwartaal

Geek kenteken zou me 327 euro per kwartaal gaan kosten.

 

Dat is wel degelijk een voordeel die je blijft houden als je voertuig aan de juiste vereisten voldoet als grijs kentekenvoertuig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik overweeg de aanschaf van een grijs kenteken Cherokee diesel (MRB, weet je wel). Maar nu kom ik op het caravan forum tegen dat er mogelijk een verplichting voor een tachograaf bestaat:

 

bedrijfsauto.com - Veel bestelauto's moeten ook een tachograaf. Maar wanneer nu wel en wanneer nu niet?

 

Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) - Wel of niet gebruiken van de tachograaf voor rij- en rusttijden

 

Het is knap ingewikkeld allemaal, maar de bedoeling is wel dat ik 2 keer per jaar met de caravan op stap kan, en dan vooral naar het buitenland.

 

Wat is jullie mening en wie weet daar meer van?

 

De Europese rij- en rusttijdenregels schrijven voor dat voertuigcombinaties boven de 3500 kg een (digitale) tachograaf moeten hebben. Deze verplichting geldt ook voor bestelauto's met aanhangwagen.Er zijn soms vrijstellingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist!

 

 

Vorig jaar werd een collega van mij aangehouden door een inspecteur van ILT (voorheen rijks verkeers inspectie) terwijl hij reed met een bus (grijskenteken) en daar achter een schamelhanger. Natuurlijk komt het gezamenlijk gewicht van de combinatie boven de 3500kg

Volgens de inspecteur werd deze combinatie gebruikt voor vervoer van goederen, en daarom tachograaf plichtig. Hij maakt proces-verbaal op met een bekeuring van

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Nederland zal het met de caravan inderdaad wel los lopen, dat is ook in de regel geen beroepsgoederenvervoer. Maar er is ook een bewering dat de aanwezigheid van een trekhaak al voldoende kan zijn. Daarbij komt, dat die vrijstellingsregeling alleen in NL van kracht is. Kennelijk zit er binnen de Europese regelgeving nog enige marge. Maar ik ga er van uit dat er in Duitsland veel minder soepel mee zal worden omgegaan. Die leven wat meer met de letter van de wet. Een boete van ruim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Michel1972: Klopt, maar een grijs kenteken diesel in die gewichtsklasse kost hetzelfde indien het een ondernemer betreft.

 

Verbruik gehalveerd en brandstof een paar dubbeltjes goedkoper. Tel maar uit.

 

Klopt maar hou er wel rekening mee dat als je de wagen particulier gaat aanschaffen het voordeel in de wegenbelasting hoogstwaarschijnlijk zal verdwijnen binnen afzienbare tijd.

 

Er liggen al wat plannen in Den Haag waarbij ze diverse nieuwe belastingmaatregelen aan het onderzoeken zijn.waaronder het grijs kenteken gebruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

europese regels : als de bestelwagen een trekhaak heeft en daardoor en treingewicht mag hebben van meer dan 3500 kg---Tachograaf, dit geld voor beroepsgoederenvervoer en eigen vervoer. Echter in Nederland wordt gedoogd. kom je in duitsland ( heb dit zelf al een gehad) ze laten je stoppen en willen de tacho zien en uitlezen ( reed met bus en aanhanger met jeep erop) was blij dat ik er een heb, kreeg compliment dat ik keurig snelheid en rijtijden in acht had genomen PFFFT.

en dus geen bekeuring. man was zelfs verbaasd dat ik er een had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het hebben van een tacho heeft ook voordelen rein, als iemand mijn bus wil lenen, vraag ik heb je een bestuurderskaart? nee? dan geen bus. nadeel ieder die er mee moet rijden heeft kaart nodig.

 

Hoeveel bestuurderskaarten wil je hebben? Die kaarten stellen niks voor en die kan iedereen aanvragen die aan de volgende eisen voldoet. De chauffeur is in het bezit van een in Nederland geldig rijbewijs B, C, D of E en de chauffeur woont minimaal 185 dagen per kalenderjaar in Nederland.

 

Met die bestuurderskaart wordt veel gerommeld. Vooral in de weekenden als de controles nagenoeg niet uitgevoerd worden. 

 

Het is wel belangrijk om je bestuurderskaart en de tachograaf tijdig uit te lezen! Als je dit niet goed doet kan de boete aardig oplopen bij een algehele verkeerscontrole.

 

http://www.tachotrack.nl/informatie/faq/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...