PepijnS Geplaatst November 11, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2013 Ok, sinds gisteren plotseling een piepen bij achteruitrijden en langzaam vooruitri9jden dat eerst lijkt op zacht piepende remmen maar tijdens het rijden over gaat in getsjirp en lijkt het meer op een piepende v-snaar. Het is vrij luid. Bij accelereren en gas los is het even weg, maar even constant rijden dan komt het weer op en als ik vanaf 10km uit laat rollen gaat het langzaam weer over in pieprateltje. Verdacht eerst na wat zoekwerk de voorste aandrijfas of steekaskruisjes maar kon daaraan niks ontdekken. Heb de steekaskruisjes vorig jaar vervangen alsmede voorste aandrijfaskruisje. Vervolgens achter gaan kijken, eerst een kant opgekrikt en wiel gedraaid en toen hoorde ik het meteen piepen. Vervolgens de andere kant omhoog om te horen of het misschien het wiellager is. Maar ook daar bij draaien meteen dezelfde piep. Vervolgens met een achterwiel van de grond gestart en in de versnelling laten draaien. Begint meteen met piepen om daarna over te gaan in het tsjirpende geluid. Ik heb de 3 kruisjes vervolgens eens goed bekeken en zag nu pas dat deze smeerbaar waren, dat heb ik dus nog niet gedaan sinds ik hem heb en vermoed dat het daarvoor ook al even niet is gebeurd. Dus direct de vetspuit erop en flink doorgepompt. Het was koud en regende en ik had weinig tijd om extra zorgvuldig te kijken of ook overal vet uit kwam geperst. Toen een stukje gaan rijden maar het geluid blijft en is er niets minder op geworden. Ik denk zelf dat een kruisje al dusdanig ver weg is dat het smeerkanaal simpelweg dicht zit en er dus geen vet bij kan komen. Echter kan een dergelijk luid gepiep en getsjirp ook van het achterdiff of de bak komen? Ik vraag me af of er een andere oorzaak kan zijn mede omdat het geluid zo plots van het een op het andere moment is gekomen? Ik bestel zowiezo 3 nieuwe kruisjes maar moet nog wel een paar keer weg (niet terrein in) voordat die binnen zijn en gemonteerd. Dus als het bak of diff zou kunnen zijn rijd ik beter geen meter meer maar als het de kruisjes zijn kan ik er wel even mee leven en zetten we de radio gewoon wat harder Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De zandhopper Geplaatst November 11, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2013 Waarschijnlijk zit de oorzaak in de cv dubbel kruis, de 2 kruizen worden verbonden door een stift die binnenin een bolletje zit daar zit nl ook een naaldlagertje in deze wil ook vaak de boosdoener zijn. Vaak is deze drooggelopen en begint dan te krijsen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst November 11, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2013 En soms is dit kniegewricht ook te smeren met de vetspuit... Als er echt speling in zit, demonteren die handel en voorlopig rijden in 4wd = voorwielaandrijving. Heb eens op de snelweg een tussenbak zien kapot vliegen doordat dit kniegewricht speling had, dit wil je echt niet meemaken! Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst November 11, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2013 Dan moet ik er morgen nog een keer onderduiken en even goed kijken voor ik ga bestellen want volgens mij zijn dit 2 losse kruisjes en niet zo'n CV koppeling: http://www.jeepparts.nl/parts/Jeep-Wrangler--TJ/Assen-aandrijving/CV-yoke-aandrijfas-8126796 http://www.jeepparts.nl/parts/Jeep-Wrangler--TJ/Assen-aandrijving/nr_30/Kruisstuk-CV-koppeling-smeerbaar-1658505 De dubbele kruiskoppeling op de SYE is van Spicer en volgens mij heb ik 3 van deze nodig + een strap en bolt kitje voor aan de diff zijde: http://www.jeepparts.nl/parts/Jeep-Wrangler--TJ/Assen-aandrijving/nr_30/Kruisstuk-spicer--5-153X-1658502 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst November 11, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2013 En soms is dit kniegewricht ook te smeren met de vetspuit... Als er echt speling in zit, demonteren die handel en voorlopig rijden in 4wd = voorwielaandrijving. Heb eens op de snelweg een tussenbak zien kapot vliegen doordat dit kniegewricht speling had, dit wil je echt niet meemaken! Geert Ik weet niet of dat verstandig is met een Easylocker vooraan Vorig jaar in de sneeuw gaf dat hele leuke effecten in de 4wd in bochten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst November 12, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2013 Is echt wel een cv hoor, als tussen die twee kruisjes geen kniegewricht zit, slaat je cardan alle kanten uit. http://www.jeepparts.nl/parts/Jeep-Wrangler--TJ/Assen-aandrijving/CV-yoke-aandrijfas-8126796 Zal niet passen, want jij het het type met een flens... Principe is wel hetzelfde. Btw een bocht nemen bij glad weer in 4x4 is ook zonder voorste locker niet verstandig. Je vooras heeft dan een andere snelheid nodig dan je achteras, dus er moet een wiel slippen. Een TJ heeft geen middendifferentieel zoals bij een permanente 4x4. Op die manier ga je sneller slippen dan enkel met achtewieltractie. En eens je begint te slippen heeft ontkoppelen geen invloed op de verbinding tussen je voor en achteras. Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst November 13, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2013 Haal hem vanavond eronderuit weet ik het zeker. Maar wat ik met googlen kan achterhalen is dat het Een Rubicon as is. Hij is budget op de sye aangesloten. Zie bijlage 1 met yoke en dus dat asje. Bijlage 2 de as met 2 losse kruisjes. Maar goed vanavond weten we het 100% zeker Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst November 13, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2013 Ik heb mezelf compleet op het verkeerde pad gezet door het onderdeel dat op de yoke komt waar ik dus een flens heb. De bijlage 1350_parts zijn de onderdelen die ik nodig zou hebben. Nadeel is dat een van die delen gelast is op de as. Ik vrees dat het bij mij niet de kruisjes zijn maar dat dat dus centerbal naar zijn gootje is. Mede door ervaringen uit het verlden dat dit soort dingen bij mij nooit de simpele oplossing zijn :-) Buiten dat ik geen las apparaat heb is het ook bijna niet zelf te doen omdat deze er perfect op moet komen om trillingen te voorkomen. Eens kijken of het niet beter is een nieuwe as te nemen en dan deze zo goed en kwaad reviseren en in reserve houden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst November 13, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2013 Hij is er onderuit en uit elkaar. Kruisjes waren nog goed maar die vervang ik toch maar meteen. Probleem zit hem in de verbinding daar kwamen die "angry sparrow" vandaan http://s86.photobucket.com/user/gilibran/media/20131113_184657_zps8cc7d171.mp4.html Alleen is het nog niet 1-2-3 gefixed. Pin moet ook vervangen worden maar dat deel zit op de as gelast. Las op Jeepforum.com dat je beter niet dat deel en het pinnetje laat zitten omdat ook versleten is en op den duur weer hetzelfde probleem gaat veroorzaken. Ik heb de losse onderdelen al wel gevonden, maar kijk toch even of ik niet een nieuwe as neem en dan deze later opknap. Wacht nog even op een shipping quote van Quadratec en de afstand van de gaten op de flens voor een Tom Woods as. Die staat voor 329 dollar. Dollar staat redelijk gunstig op het moment dus als de verzendkosten niet te hoog zijn... http://www.quadratec.com/products/52301_910_07.htm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst December 27, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2013 Tom Woods asje zit eronder ;-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst December 27, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2013 Even een tip van Siert..... let op, er zitten dus drie smeernippels in de cv, de derde zit tussen de kruisjes en smeert het naaldlagertje om het asje. Deze derde nippel is slecht te zien en wordt vaak vergeten bij het doorsmeren! Tom Woods monteert hem altijd op dezelfde lijn als de twee van de kruisjes. Als je die horizontaal zet, richting bestuurder, kan je er net bij met een smeernaald. succes, siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.