Spring naar bijdragen

Ombouw Tj Tot Rallywaardige Auto In Libya-Morocco Rally


Recommended Posts

Hallo allen,

 

Mijn naam is Jos Janssen en ik heb een Wrangler TJ uit 1997 met 116000 op de teller. Het is een 4.0liter en hij is in goede staat.

 

Met een collega ben ik een project gestart dat moet leiden tot deelname met de TJ aan de Libya-Morocco rally in april 2015. We willen de rally out of competition rijden in de zogenaamde rally raid.

 

Op de website van de organisatie staat vermeld dat de rally raid in principe te doen moet zijn voor een goede standaard 4x4. Tijdens een voorlichtingsbijeenkomst van de organisatie in samenwerking met rallymaniacs in Uden afgelopen week werd mij echter van diverse kanten aangeraden de auto aan te passen. De preparatie van de auto werd echter op deze info avond niet diepgaand behandeld. Men verwees hoofdzakelijk naar de website.

 

Zijn er mensen hier op het forum die met een Wrangler ooit een rally in Afrika hebben gereden?

 

De aanpassingen die ik in mijn hoofd heb zijn (buiten een Tripmaster en GPS systeem) alvast:

 

1. verbeterd koelsysteem (grotere oliekoeler);

2. 31 inch banden ipv de huidige 33ers;

3. heavy duty stuurinrichting;

4. bodembescherming;

5. volledige revisie van de koppeling;

6. kuipstoelen en vijfpuntsgordel;

 

Uiteraard moet de standaard specificatie van de Jeep in toptoestand zijn. We hebben niet de rally van 2014 op het oog, maar de rally van een jaar later. Dat geeft ons genoeg tijd voor de noodzakelijke voorbereiding.

 

Ik ben erg benieuwd naar reacties. Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedeavond Jos,

Ik was ook in Uden afgelopen woensdag.

Met ons team G2dakar rijden wij al 2 jaar mee.

Dus al wat meegemaakt.

Het eerste wat in mij opkomt is een rolkooi en een goede luchtaanvoer.

En een goede navigator, eigenlijk het meest belangrijkste.

Maar er is veel info te vinden voor jullie.

Gr,

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedeavond Jos, Ik was ook in Uden afgelopen woensdag. Met ons team G2dakar rijden wij al 2 jaar mee. Dus al wat meegemaakt. Het eerste wat in mij opkomt is een rolkooi en een goede luchtaanvoer. En een goede navigator, eigenlijk het meest belangrijkste. Maar er is veel info te vinden voor jullie. Gr, Hendri

 

Inderdaad, die had ik er vergeten bij te zetten. De rolkooi was het eerste dat werd genoemd, ook al staat op de website van de organisatie dat deze voor de rally raid klasse niet verplicht wordt gesteld.

 

Wat bedoel je met goede luchttoevoer? Een goede snorkel? Ook die had al op mijn lijstje moeten staan inderdaad.

 

Je zegt dat je al twee jaar hebt meegedaan. Denk je op basis van je ervaring dat de rally in de raid klasse met een goed geprepareerde Wrangler te doen is? Of vind je de Wrangler om een bepaalde reden niet geschikt?

 

Bedankt voor je reactie overigens!

 

Gr. Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een idee om je huidige TJ in te ruilen voor de volgende TJ. Hoef je niks meer aan te passen en ben je misschien goedkoper uit.

 

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jeep/m722019169-jeep-wrangler-wrangler-4-0i-sport-hard-top-bj-1997.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaat het buiten mededinging ook op snelheid? Een wagen als de TJ met een korte wielbasis is op snelheid niet de meest ideale wagen. Ook met een kleine verhoging gaat het zwaartepunt van een TJ snel omhoog. En met een korte wielbasis over bijvoorbeeld een wasbord weg is een regelrechte ramp. Ik heb het ervaren met een, weliswaar verhoogde, TJ en een standaard Cherokee, maar geef mij op zo'n weg maar de XJ, en ik denk dat je dat soort wegen heel wat tegen gaat komen met zo'n rally. De 4wd van een TJ is ook eigenlijk geen echte Fulltime/permanente 4wd, hoewel op onverhard geen probleem natuurlijk, stuurt het toch heel anders als bijvoorbeeld een XJ Cherokee met fulltime 4wd.

 

Persoonlijk zou ik gaan voor een XJ 4.0 automaat voor een dergelijke rally, alhoewel ik niets zinnigs kan zeggen over de betrouwbaarheid van een automaat tijdens zo'n rally ten opzichte van de praktisch onverwoestbare ax15 handgeschakelde bak van de Wrangler. (volgens mij is die ook nooit geleverd icm de 4.0 in de Cherokee)

 

Met een kleine verhoging en 31-ers onder een XJ denk ik persoonlijk dat je voor een rally op de betere weg zit dan met een TJ.

 

Er zijn een aantal dingen die je redelijk kunt ondervangen om de betrouwbaarheid te maximaliseren, maar dan nog, alles kan kapot en vaak gaat dat op een heel lullige manier :-)

 

Met een gezonde 4.0 liter zit je iig goed, die is praktisch onverwoestbaar.

Steekassen upgraden

Assen en Differentieels vakkundig laten reviseren / upgraden naar Dana 44 assen of ander merk? Patrol assen? (wel een gewichtsnadeel)

Performance koppeling / sinterkoppeling

Aluminium radiateur met degelijke (Samco) slangen

Hoogwaardige draagarmen

Doorlassen carroserie om hem icm een rolkooi zo stijf mogelijk te maken

Gatenboor :-) en zo licht mogelijk maken

Lier is niet nodig, rijplaten wel scheelt een hoop gewicht

 

een paar dingen zo off te top of my head.

 

 

Voor onderdelen kijk eens op http://www.quadratec.com/ wat er allemaal is en om ideeen op te doen. Kijk ook op http://www.jpmagazine.com/tech/ daar staat een schat aan informatie over het aanpassen van Jeeps voor verschillende "toepassingen". Voor veiligheidsuitrusting kleine "race" onderdelen, elektronica, brandblusapparatuur en algemene raceuitrusting (helm & overal) kan ik http://www.dutchpowertrading.nl/ aanbevelen.

 

 

Klinkt in ieder geval als een heel gaaf project, ik hoop dat je ons hier van de vorderingen op de hoogte gaat houden. Heel veel suc6 met de voorbereidingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

KEEP IT SIMPLE AS STUPID  !!   :o)

een zo licht mogenlijke wagen...

Een dieselmoter omdat deze zuiniger is onder zware belasting en beter tegen de hitte kan(bv.vapor lock) (maar deze zijn meestal zwaarder van gewicht...maar bedenk dat je uit een huidige 3 liter meer koppel en pk's krijgt als een 4 liter benzine...)

een krachtige moter zonder(veel) electronica.

een automaat zonder electronica  of handbak met Heavy Duty koppeling

assen minstens dana44 sterk of sterker.

goede soepele vering:bladveren zijn degelijk maar niet comfortabel.

Spiraalveren en goede grote gas-dempers ...

wielbasis van meer dan 100" :o

een goede rolkooi en een dak boven je hoofd...

eigenlijk vind ik de lange JK 2.8 turbodiesel Rubicon een goede basis!  leg deze wat hoger en 33" wielen eronder ...

goede verlichting die tegen schokken kunnen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Pepijn,

 

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik was een paar dagen nogal druk dus vandaar mijn wat late reactie.

 

Het gaat buiten mededinging (Rally Raid klasse)  in principe niet op snelheid. Feit is natuurlijk wel dat je waarschijnlijk ook buiten mededinging het graag zo snel mogelijk wilt doen. We gaan ervan uit dat we voor de etappes ongeveer 7 a 10 uur nodig zullen hebben. Dat blijkt in de Rally Raid klasse normaal.

 

Ik ben in het weekend met een Jeepspecialist in Buitenpost (Groningen) gaan praten. Volgens hem was het met een Wrangler goed te doen en zou de 4WD, mits in topconditie, van de Wrangler geen problemen moeten geven. Hij  Kwam ongeveer met hetzelfde lijstje als het lijstje dat inmiddels al is ontstaan. Hij vond een aparte rolkooi overigens niet nodig. De constructie van de Wrangler achtte hij voldoende. Overigens stelt de organisatie een rolkooi in de Rally Raid klasse niet verplicht.

 

Quadratec kende ik al. Ik heb daar al eens een bestelling gedaan. Ging prima. Er is op hun site echt veel te vinden. Allthingsjeep.com is ook zo'n site. Die versturen echter niets naar Europa.

 

Wat betreft het comfort tijdens het rijden had de specialist de ervaring dat het plaatsen van kuipstoelen aan een soort vering zou kunnen worden gekoppeld. Iets soortgelijks hebben vrachtwagens ook. Ken jij zoiets in een rallyauto?

Hetgeen mij ook wel bezighoudt is de vraag wat je in zo'n Wrangler allemaal kwijt kunt. De organisatie stelt twee reservewielen en brandstof voor een actieradius van 460 kilometer verplicht. Als je daarbij de rijplaten voegt en een aantal onderdelen die je voor de zekerheid het beste toch maar mee kunt nemen is een TJ toch vrij snel vol.

 

We gaan nu eens kijken wat er financieel bij komt kijken indien de op het lijstje geplaatste aanpassingen zouden worden toegepast. De Jeep wordt er zeker niet slechter van.

 

Ik houd iedereen op de hoogte van de vorderingen van het project.

 

Groeten vanuit het hoge noorden!

 

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De rolkooi van een wrangler zou ik niet bepaald voldoende noemen, het is leuk voor het uitzien van de auto maar stevigheid biedt deze vrijwel niet.


Hij is vast gebout op de body (niet op het chassis), en zal aardig snel buigen.

Ik heb ooit een koprol meegemaakt met een cj5, en de rolbeugel is flink gebogen. De rolkooi van een TJ heeft ook nog buizen naar het raamframe, maar die zijn zeer dun en zullen gelijk knikken.

 

Als het niet nodig is kun je het laten, maar als je een koprol maakt helpt de originele rolbeugel maar weinig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeep specialist in buitenpost??? die beste man heeft nog nooit in het terrein gereden..

Voor een degelijk advies welkom voorbeeld is wel aanwezig, geprepareerde LJ met 3 jaar CT ervaring (komt mei 2014 te koop)

Gesloten van 19-28 okt ivm wild boar valley challange.

 

Nico Wommels

www.jeepparts.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Pepijn,

 

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik was een paar dagen nogal druk dus vandaar mijn wat late reactie.

 

Het gaat buiten mededinging (Rally Raid klasse)  in principe niet op snelheid. Feit is natuurlijk wel dat je waarschijnlijk ook buiten mededinging het graag zo snel mogelijk wilt doen. We gaan ervan uit dat we voor de etappes ongeveer 7 a 10 uur nodig zullen hebben. Dat blijkt in de Rally Raid klasse normaal.

 

Ik ben in het weekend met een Jeepspecialist in Buitenpost (Groningen) gaan praten. Volgens hem was het met een Wrangler goed te doen en zou de 4WD, mits in topconditie, van de Wrangler geen problemen moeten geven. Hij  Kwam ongeveer met hetzelfde lijstje als het lijstje dat inmiddels al is ontstaan. Hij vond een aparte rolkooi overigens niet nodig. De constructie van de Wrangler achtte hij voldoende. Overigens stelt de organisatie een rolkooi in de Rally Raid klasse niet verplicht.

 

Quadratec kende ik al. Ik heb daar al eens een bestelling gedaan. Ging prima. Er is op hun site echt veel te vinden. Allthingsjeep.com is ook zo'n site. Die versturen echter niets naar Europa.

 

Wat betreft het comfort tijdens het rijden had de specialist de ervaring dat het plaatsen van kuipstoelen aan een soort vering zou kunnen worden gekoppeld. Iets soortgelijks hebben vrachtwagens ook. Ken jij zoiets in een rallyauto?

Hetgeen mij ook wel bezighoudt is de vraag wat je in zo'n Wrangler allemaal kwijt kunt. De organisatie stelt twee reservewielen en brandstof voor een actieradius van 460 kilometer verplicht. Als je daarbij de rijplaten voegt en een aantal onderdelen die je voor de zekerheid het beste toch maar mee kunt nemen is een TJ toch vrij snel vol.

 

We gaan nu eens kijken wat er financieel bij komt kijken indien de op het lijstje geplaatste aanpassingen zouden worden toegepast. De Jeep wordt er zeker niet slechter van.

 

Ik houd iedereen op de hoogte van de vorderingen van het project.

 

Groeten vanuit het hoge noorden!

 

Jos

 

Het eerste wat in je op moeten komen is je eigen veiligheid waarborgen en aan een dergelijke rally zonder rolkooi meedoen is natuurlijk mogelijk maar absoluut niet slim. Veel fouten worden gemaakt door overschatting. Je kent het vast wel. Oh deze rally valt wel mee we kunnen wel iets harder gaan rijden en voor je het weet ga je 100 km of harder per uur en dan ineens staat meneer kameel voor je en kan je geen kant meer op. Ik ben een aantal keren n dit soort landen geweest en de wegen zijn daar niet al te best. Tevens lopen er nogal wat dieren en mensen rond die ook gebruik maken van dezelfde wegen waar jij straks overheen moet rijden.

 

Ik vind het dus ook heel kwalijk dat een jeepspecialist aangeeft dat een rolkooi helemaal niet nodig is daar de constructie van de wagen al sterk genoeg is. Echt bullshit daar hij straks niet rijdt en er niet bij is en aan iemands ogen kan je niet zien of die persoon straks voorzichtig of lomp is en dan moet je niet gaan spotten met de veiligheid van een ander.

 

Die stoelen in een vrachtwagen zijn luchtgeveerd en dat zit na een rit van 600 km nog steeds zalig. Ik denk dat een dergelijk systeem niet zomaar in te bouwen is in een jeep vanwege de hoofdruimte. In busjes zie je het ook steeds vaker maar die hebben meer hoofdruimte.

 

De ruimte in een TJ is beperkt. De laadruimte is ongeveer 1 bij 1 meter en die zit voor je het weet al snel vol. Zeker met 2 reservewielen, extra tank, rijplaten, onderdelen, slaapspullen, kleding enz.

 

Hou dus ook rekening met de gewichtsverdeling. Een wagen die verkeerd beladen is of ongelijk beladen is kan heel klote rijden en dat kan weer ten koste gaan van jouw veiligheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een FIA gekeurde kooi is niet nodig.

Maar een orginele SPORTSBAR is geen kooi.

Kiijk maar naar onze JK van afgelopen jaar helemaal plat.

Terwijl een andere JK met kooi zijn hardtop kapot had, maar na wat timmerwerk en een nieuwe ruit .

En een nachtje door kon hij weer rijden.

Kortom ik zou een goede kooi bouwen en zeker zijn van het laswerk en constructie.

Dat je niet gespiest word door een buis.

Verder weet je dat er door de duinen bij marzouga en rond zagora wat hoogte zit.

Duinen rijden blijf lastig.

Maar ga eens naar 4x4 Ermelo deze jongens rijden ook op benzine en hebben ongelofelijk veel ervaring.

Benzine rijden is geen probleem het kan hoogstens gaan koken.

Verder kan een TJ dit prima.

Maar geloof me er komt best iets kijken om lekker geprepereerd van start te gaan.

Gr,

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk! Je hebt vermoedelijk op het forum al gezien dat wij ook bezig zijn met het prepareren van een Jeep Grand Cherokee voor de Libya Rally in april 2014?

 

http://www.jeepforum.nl/topic/26796-chaosboyz-4x4-goes-libya-rally-2014-with-a-grand-cherokee/#entry306804

 

Wij waren zelf ook (uiteraard) in Uden. Afgelopen weekend een beetje 'proefgereden' in F

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een TJ is te doen, maar dan zal er heel wat bij komen kijken. een rolkooi zou ik zowizo bouwen geen twijfel aan. alhoewel een maat van mij zijn cj7 ooit in val d'isere 200m naar beneden gevallen is en de sportsbar was nog volledig in takt! :ohmy:

ik zou het veersysteem upgraden naar long-arm, dat gaat veel soepelder rijden zeker met een verhoging. goede gas schokdempers zijn een must, best die die je zelf kan aanpassen, niet met een knopje maar met de hoeveelheid stikstof. verhogen, maximum 4" op 32-33ers. voor assen zou ik een setje dana 44ers zoeken.

als je een tj wilt dan zou ik rondkijken voor een rubicon, in duitsland zijn die nog schappelijk te vinden

 

ik zou persoonlijk gaan voor een xj met 4,0 en aw4 automaat. onverwoestbaar! ook de dana 44 assen eronder en 32-33ers

en dan een long arm kit van rusty's offroad, die mannen hebben al jaren ervaring met xj's op snelheid en hun veersysteem is daar helemaal volgens gemaakt. vraag aan google maar eens JeepSpeed. persoonlijk zou ik mijn auto maken zoals een jeepspeed xj dan zit je goed! op powerblock.tv bij xtreme4x4 hebben ze eens een xj aangepast voor snelheid, zoek het maar eens op :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Luchtgeveerde stoelen zoals in vrachtwagens dacht ik ook meteen aan, of er anders geveerde systemen zijn weet ik zo niet. Je zal bij luchtgeveerd wel een compressor of vat oid moeten monteren aangezien, in ieder geval bij vrachtwagens, de lucht van het systeem komt dat ook de remmen e.d. bedient. Wat dat aan extra gewicht met zich meebrengt geen idee. Op zich is de hoogte van dergelijke systemen geen probleem. Dan verlaag je simpelweg de bodem, dat is nog redelijk eenvoudig aan te passen

 

Een goede rolkooi kan er het beste ingelast worden, dat gaat puur om je eigen veiligheid en dat is echt het laatste waar je op moet bezuinigen. Een schroefkooi kan ook die zijn er ook goedgekeurd en minder prijzig daarbij hoef je dan alleen de bevestigingspunten goed te verstevigen middels oplassen van bevestigingsplaten. Voorbeelden staan op de site van Dutchpowertrading. Of ze er specifiek voor de Jeep zijn heb ik niet gekeken.

 

Laadruimte is een probleem in de TJ, je kunt deze uitbreiden door de achterklep bijvoorbeeld neerklapbaar te maken of simpelweg te vervangen voor een horizontale iets schuin omhoog staand frame voor je reservebanden zodat ze zeg maar half uit de wagen steken. Een Hi-jack/krik kun je kwijt aan de achterbumper.

 

Hardtop laat je er gewoon af en alleen een bikinitop tegen de zon. Rijplaten bovenop de rolkooi, links en rechts achterin kan een houder voor een jerrycan op de wielbakken aan de binnenkant, drinkflessen in houders achter de stoelen aan de rolkooi (zorg voor een kruis in de rolkooi achter de stoelen) evenals de verbanddoos. De brandblussers moeten op een goed bereikbare plaats zitten. Exacte regels weet ik niet maar je moet er vanuit je stoel met de gordel los makkelijk bij kunnen. (als je in een kuipstoel zit draai je niet zo maar even om om achter je iets te pakken!!) Dan heb je nog een beetje ruimte over voor gereedschap, reserveonderdelen en nooduitrusting maar dan houd het verder hard op met beschikbare ruimte in de TJ.

 

Wordt de rest van je bagage die je niet nodig hebt voor het rijden door de organisatie vervoerd of moet je die ook nog zelf meenemen?

 

Je moet denk ik in ieder geval nog een compressortje kwijt op een bereikbare plaats en een extra accu is ook wel handig.

 

Begin met je uitrusting te verzamelen en bepaal daarna welke wagen je nodig hebt gezien de benodigde ruimte. Dan een rolkooi en daarna de rest van de techniek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bedankt voor de raecties allemaal. We hebben de keuze gemaakt voor een Cherokee XJ 4.0 L automaat. We hebben de basisauto al gekocht en het aanpassen gaat beginnen. Daarbij zal zeker een rolkooi horen. Welke moeten we nog zien.

 

Met deze keuze hebben we het meer besproken ruimteprobleem wel getackeld. Met Ewitt Kerkman van All Cars Service in Buitenpost, met wie ik een aantal gesprekken heb gehad en waarbij ik een goed gevoel heb, gaan we aan de slag. Ik hou jullie van de vorderingen van de ombouw op de hoogte en zal t.z.t. ook foto's plaatsen.

 

Inmiddels heb ik ook voor mijn dagelijkse zakelijke en priv

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@mrobers

 

Die post heb ik zeker niet gemist. Zie echter dat ik daar idd niet op heb gereageerd. We hebben zelfs gekeken of een ZJ wellicht een betere auto zou zijn voor ons project. Het opbouwen van een ZJ voor dit werk had echter meer voeten in aarde dan een XJ. Ik heb jullie facebookpagina ook gezien. Leuk om te zien. Jullie start is echter een andere als ik het zo zie. Jullie hebben een reeds eerder omgebouwde en gebruikte auto gekocht. Daar hebben we zelf ook over nagedacht, maar, mede bij gebrek aan aanbod, voor een eigen ombouw gekozen.  Succes met de voorbereiding. Ik zal het zeker blijven volgen.

 

Groeten Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...