Spring naar bijdragen

Radeloos Na Startptobleem


Tynka
 Share

Recommended Posts

Hoi mede jeep rijders, ik zal mij eerst even voorstellen.

Ik ben dus kristof tynka en ben in het bezit van een cherokee xj

4.0HO (bbs editie) en zit met een ontstekingsprobleem dat

Mij nu 3 weken slapeloos houd.

De jeep heeft gelopen, Sloeg af en wou niet meer starten.

Dus de eerste stap, de CPS vervangen. Na deze vervangen te hebben

sloeg hij weer aan maar helaas niet voor lang. Dus wij gingen alles nakijken

en doormeten. Ondertussen zijn de batterij, de bobine, de verdelerkap en toebehoren,

de CPS (2x) en de benzinepomp vervangen en nog steeds geen vonk. Het rare hierbij is dat

Ik een constante spanning op de bobine heb in de "on" stand ( tussen 12 en 14 volt) en vanaf het

moment dat ik de sleutel door draai en de startmotor begint te draaien

valt die spanning weg. Alles werkt verder heel normaal en uit de injectoren komt benzine dus de

cam sensor is het ook niet.

Ik ben dus echt ten einde raad...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

CPS is de krukas sensor. Dat signaal heb je nodig voor ontsteking, samen met het signaal van de nokkenas sensor. Deze heb je niet vervangen?

 

De nokkenas sensor zit onder de verdelerkap/rotor. 

 

Op de foto zie je er twee naast elkaar.....

 

 

gallery_1277_11_90638.jpg

 

 

Oja, welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik heb nog iets ondervonden dat mij nogal verbaasde. Toen ik de spanning aan het meten was op de bobine, stond er ongeveer 12 volt op. Van het moment dat de starmotor begon te draaien sloeg de wijzer helemaal links uit op de meter, als bij een ompoling. Bij het wisselen van de massa en lijn op de voltmeter gaf hij dus tijdens het starten 3 volt aan, maar dan dus langs de draad die eerst massa was..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar zeg je wat! Dat deel was ik vergeten in mijn verhaal. Er zat zo een after market startonderbreker in en die hebben we er uit geflikkerd en de bedrading terug origineel aangesloten. Hij heeft daarna wel nog gedraaid maar toen begonnen inderdaad de problemen. Rekeneenheid? De cpu? Ik kan elk onderdeel krijgen om te testen dus noem maar op.. Oppassen met een multimeter?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wonder boven wonder, hij kwam na hier en daar nog wat prullen aan stekkers en wat onderdelen gewisselt te hebben kwam hij sputterend tot leven en hij doet het weer heel normaal. Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost. Nu weten we nog steeds niet wat er scheelde..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
  • 1 month later...

Een kabel breuk lost zichzelf niet op. Als dat het geval is, heb je alleen wat tijd gewonnen, maar nu bestaat de kans dat je ergens strandt en hem helemaal niet meer aan de praat krijgt. Tijd dus, om een wat metingen te gaan doen met de bedradingen betrokken bij het start circuit. Simpele Ohm testen en voltage-drop testen geven je een prima idee in welke kabels problemen zitten.

 

Je zegt dat als je de sleutel om draait, je alle Volts aan de bobine verliest ( ik moest dat even googlen, want ik ben alleen bekend met de engelse termen, in dit geval de ignition coil). En dat brengt me op het volgende:

De Xj houdt niet van ondermaatste electriciteit, als in battery(accu) met te weinig CCA, en zeker niet van slechte 'grounds' (aarde connecties?). Veel vreemde electrische problemen in de xj zijn terug te voeren op slechte aarde punten, dus ga ze allemaal langs, maak ze los, poets ze schoon en blinkend, en draai ze stevig vast. Er zijn er verschillende, in ieder geval die tussen battery en side wall, dipstick en motorblok, en twee bij de, jawel, ignition coil. Zorgt  dat alle connecties goed vast zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ja dat advies is altijd handig. Voor eender wie :) maar ik denk dat ik een spookwagen gekocht heb. Gisteren een vriend gaan los trekken en na even wachten toen ik em in zen D zette en de rem los liet was het gedaan ermee.. Heeft zo een half uurtje gestaan en heprobeerd te starten zonder resultaat. Uiteindelijk dacht ik hij is misschien wel verzopen dus ik start eens met wijd open gas, en vroem.. Waar dat aan lag, geen idee.. Vind ook dat hij beroerd loopt als hij warm

Word, en dat hij nogal warm word.. Het was nu wel ook 35 graden buiten maar toch..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...