Tynka Geplaatst June 14, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2013 Hoi mede jeep rijders, ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben dus kristof tynka en ben in het bezit van een cherokee xj 4.0HO (bbs editie) en zit met een ontstekingsprobleem dat Mij nu 3 weken slapeloos houd. De jeep heeft gelopen, Sloeg af en wou niet meer starten. Dus de eerste stap, de CPS vervangen. Na deze vervangen te hebben sloeg hij weer aan maar helaas niet voor lang. Dus wij gingen alles nakijken en doormeten. Ondertussen zijn de batterij, de bobine, de verdelerkap en toebehoren, de CPS (2x) en de benzinepomp vervangen en nog steeds geen vonk. Het rare hierbij is dat Ik een constante spanning op de bobine heb in de "on" stand ( tussen 12 en 14 volt) en vanaf het moment dat ik de sleutel door draai en de startmotor begint te draaien valt die spanning weg. Alles werkt verder heel normaal en uit de injectoren komt benzine dus de cam sensor is het ook niet. Ik ben dus echt ten einde raad... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 14, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2013 CPS is de krukas sensor. Dat signaal heb je nodig voor ontsteking, samen met het signaal van de nokkenas sensor. Deze heb je niet vervangen? De nokkenas sensor zit onder de verdelerkap/rotor. Op de foto zie je er twee naast elkaar..... Oja, welkom! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tynka Geplaatst June 14, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2013 Ja die is ook vervangen. Eigelijk de hele ontstekings unit, dus nokkenas sensor, verdelerkap, behuizing,... Same met de cps en de bobine. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst June 14, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2013 Heb je geen foutmelding? Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tynka Geplaatst June 14, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2013 Nee hij geeft enkel de melding 12 en 55. Dus de batterij en einde. Verder geeft hij geen storingen.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 14, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2013 Mopar sensors of van onbekende herkomst? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tynka Geplaatst June 15, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2013 Eentje heb ik geen idee van, die zat er al in. de 2e kwam van op de sloop en de laatste is een nieuwe van crown. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tynka Geplaatst June 15, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2013 En ik heb nog iets ondervonden dat mij nogal verbaasde. Toen ik de spanning aan het meten was op de bobine, stond er ongeveer 12 volt op. Van het moment dat de starmotor begon te draaien sloeg de wijzer helemaal links uit op de meter, als bij een ompoling. Bij het wisselen van de massa en lijn op de voltmeter gaf hij dus tijdens het starten 3 volt aan, maar dan dus langs de draad die eerst massa was.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst June 15, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2013 Heeft er ooit een alarm of startblokkering in de Jeep gezeten? Is storingsoorzaak 1 ! Verder moet je wel oppassen met een multimeter. Heb je geen kennis met een Jeep HO van rond 1992, dan kan je even de rekeneenheid uitwisselen. Succes, Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tynka Geplaatst June 15, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2013 Daar zeg je wat! Dat deel was ik vergeten in mijn verhaal. Er zat zo een after market startonderbreker in en die hebben we er uit geflikkerd en de bedrading terug origineel aangesloten. Hij heeft daarna wel nog gedraaid maar toen begonnen inderdaad de problemen. Rekeneenheid? De cpu? Ik kan elk onderdeel krijgen om te testen dus noem maar op.. Oppassen met een multimeter? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tynka Geplaatst June 16, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2013 Wonder boven wonder, hij kwam na hier en daar nog wat prullen aan stekkers en wat onderdelen gewisselt te hebben kwam hij sputterend tot leven en hij doet het weer heel normaal. Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost. Nu weten we nog steeds niet wat er scheelde.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tynka Geplaatst April 15, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2014 Een kabelbreuk was dus de oorzaak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roler Geplaatst May 22, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2014 Een kabel breuk lost zichzelf niet op. Als dat het geval is, heb je alleen wat tijd gewonnen, maar nu bestaat de kans dat je ergens strandt en hem helemaal niet meer aan de praat krijgt. Tijd dus, om een wat metingen te gaan doen met de bedradingen betrokken bij het start circuit. Simpele Ohm testen en voltage-drop testen geven je een prima idee in welke kabels problemen zitten. Je zegt dat als je de sleutel om draait, je alle Volts aan de bobine verliest ( ik moest dat even googlen, want ik ben alleen bekend met de engelse termen, in dit geval de ignition coil). En dat brengt me op het volgende: De Xj houdt niet van ondermaatste electriciteit, als in battery(accu) met te weinig CCA, en zeker niet van slechte 'grounds' (aarde connecties?). Veel vreemde electrische problemen in de xj zijn terug te voeren op slechte aarde punten, dus ga ze allemaal langs, maak ze los, poets ze schoon en blinkend, en draai ze stevig vast. Er zijn er verschillende, in ieder geval die tussen battery en side wall, dipstick en motorblok, en twee bij de, jawel, ignition coil. Zorgt dat alle connecties goed vast zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roler Geplaatst May 22, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2014 zie nu pas dat je laatste post 8 maanden na de vorige kwam....maar advies blijft nog steeds hetzelfde, in het geval iemand in de toekomst dit topic leest haha. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tynka Geplaatst June 10, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 10, 2014 Ja dat advies is altijd handig. Voor eender wie maar ik denk dat ik een spookwagen gekocht heb. Gisteren een vriend gaan los trekken en na even wachten toen ik em in zen D zette en de rem los liet was het gedaan ermee.. Heeft zo een half uurtje gestaan en heprobeerd te starten zonder resultaat. Uiteindelijk dacht ik hij is misschien wel verzopen dus ik start eens met wijd open gas, en vroem.. Waar dat aan lag, geen idee.. Vind ook dat hij beroerd loopt als hij warm Word, en dat hij nogal warm word.. Het was nu wel ook 35 graden buiten maar toch.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.