Spring naar bijdragen

Th400 Shakelt Op Helling Niet


michel1972
 Share

Recommended Posts

Flex stand (chassis torsie) of gewoon een rechte helling? Heb je een kabel of stangen shifter? 

 

Zowel bij een steile korte helling waarbij de neus in de lucht staat en de achterwielen nog op de normale ondergrond en bij een flex stand. Bij de flexstand beweegt die helemaal niet meer en bij de helling krijg ik hem met heel veel moeite uit zijn D stand.

 

Ik heb een stangen shifter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stangen, dat lijkt me gelijk de oorzaak. Door beweging van de body, het chassis en bak t.o.v elkaar loopt het ergens niet goed. Teveel of juist te weinig bewegings vrijheid zorgt voor spanning op het stangenstelsel, waardoor schakelen zwaarder of niet gaat. Zelfs uit de versnelling stoten is mogelijk.

 

Overstappen naar kabels is een oplossing. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stangen, dat lijkt me gelijk de oorzaak. Door beweging van de body, het chassis en bak t.o.v elkaar loopt het ergens niet goed. Teveel of juist te weinig bewegings vrijheid zorgt voor spanning op het stangenstelsel, waardoor schakelen zwaarder of niet gaat. Zelfs uit de versnelling stoten is mogelijk.

 

Overstappen naar kabels is een oplossing. 

 

Thanx Ab,

 

Ik ga eerst eens kijken of ik het kan blijven doen met die stangen en ga eens onderzoeken of ze zoals jij dat schrijft te veel of weinig bewegingsvrijheid hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat ook om de beweging die er tussen bak/chassis/body is, niet alleen wat er in de stangen zit. Het is natuurlijk een samenspel van dit alles.....

 

Het huidige stangenstelsel loopt nergens dicht langs de body langs. Overal is er genoeg ruimte vrij tussen stangen en body.

 

Chassis is behoorlijk stijf geworden door al die extra dwarsbalken die geplaatst zijn. De body rust op een 3.5 cm bodylift met de standaard rubberen blokken die ervoor moeten zorgen dat de polybody niet gaat scheuren. Motor, automaat en tussenbak rusten op de bestaande mounts die voorzien zijn van rubbers die de bewegingen moeten opvangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben juist van kabelshifter terug naar stangen gegaan ivm orginaliteit.

Heb 2.5'' bodylift met hard kunststof blokken maar moest mijn motorsteunen vernieuwen omdat ik niet in z'n 1 meer kon komen (blok en bak lagen iets gekanteld tov chassisbalk) schakelt nu goed.

Het is vrij eenvoudig te checken, het haakje naar je bak moet recht tov het glijlagertje op je chassisbalk zitten en dus vrij kunnen bewegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij montage van de schakelstangen van mijn Chief ontdekte ik dat er minimaal 2 adapters bestaan voor de th 400.

Het ene zijn 2 "vorkjes die in elkaar grijpen met veertjes ertussen, de andere is een haak die van onder door twee gaten in de adapter schuift.

Alles met wat ruimte om het bewegen van de bak te ondervangen, ik had de bak uit de ene en het chassis met het andere systeem.

Dus de boel bij elkaar gezocht en ik had op dat moment alleen het systeem met de vorkjes compleet, dus die gebruikt.

Ik heb twee dingen ervaren, namelijk dat de bevestiging tegen de chassisbalk in hoogte en breedte versteld kan worden(zitten sleuven in)

Dus door dat aan te passen verander je de hoek t.o.v. de bak.

En dat het systeem met de twee vorkjes erg hoog (ik heb zelfs een deukje in de body gemaakt) t.o.v. de bak uitkomt.

Het andere systeem met de haak zit een stuk lager en lijkt mij meer flexibel.

het hangt ook wel samen met de staat van motor en bak rubbers.

Het systeem met de vorkjes was standaard onder een wagoneer 72, het sysyteem met de haak zat onder de Chief uit 78.

Ik ben dus overgegaan op het systeem met de haak , omdat bij de boel ook af en toe vast zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...