Spring naar bijdragen

Lastig Probleem Koelwater Radiator Jaarlijks Stuk.


Recommended Posts

Al enkele jaren heb ik lastig probleem, met telkens het nodige reparatiewerk.

Heeft er misschien iemand gelijkaardige ervaringen, tips?

Het is nu al de derde radiator op een 4-tal jaar die stuk gaat.

Nadat de orginele radiator ( nog uit koper ) stuk is gegaan door slijtage. onderste kanalen waren weggerot, is deze vervangen door een immitatie radiator.

Deze was uit alluminium,

Na ongeveer een jaar was deze lek. Rechts bovenaan begonnen enkele kanalen te lekken, aan de verbinding in de zijkant.

Deze radiator is vervangen onder garantie. Een dik jaar later was deze weer lek op net dezelfde plaats. Toen is er een lekstop in het koelwater toegevoegd. een half jaar heeft dit de lek onderdrukt.

Op een verschillende plaatsen heb ik gezocht naar een koperen radiator, maar deze is blijkbaar niet zo makkelijk nieuw te vinden, ook niet bij de jeepdealer. Als ik het had geweten had ik de originele bijgehouden en deze laten herstellen.

Toen is er een radiator van bij de jeep dealer gemonteerd ook aluminium. Nu weer een dik jaar later is de radiator op net dezelde plaats lek.

Het is frustrerend weer hetzelfde werk en onkosten.

Er is indertijd al gekeken naar het koelsysteem, de motor word niet te warm, bouwt geen druk op. Het water borrelde niet.

Ik had een tip gekregen dat misschien de LPG gasontspanner stuk zou kunnen zijn, er is geen gasgeur in het koelwater te ruiken.

Een andere tip was om de druk op koelwatercircuit te controleren tijdens het rijden. Dit is nu een stap die ga uitvoeren, een elektrische druksensor monteren die ik dan in wagen kan uitlezen.

misschien dat de druk tijdens het rijden alarmerend hoog word. Indien ja, eventueel de gasonstpanner waterleidingen doorverbinden.

Waar ik zelf aan zat de denken als mogelijke oorzaak zijn trillingen in de wagen of mogelijke torsiekrachten in de wagen.

Dun aluminium is in deze situaties minder duurzaam, sneller metaalmoe dan koper.

Tips , advies zijn altijd welkom,

alvast dank hiervoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt toch wel een nieuwe radiator dop gemonteerd?

Dit ivm de druk in het systeem.

Drukmeting is volkomen zinloos, een radiator dop bepaalt de druk in je koelsysteem.

Als je huidige dop niet opengaat bij de juiste druk , kan dat je een radiator kosten.

Verder gelet dat het op de zelfde plek gebeurt, heb je daar geen spanning of trilling ? Bv montagepunt of harde slang?

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

blijkbaar is er een kwaliteitsprobleem bij die vervangings radiatoren.

Alu radiatoren hebben wel de neiging wat te leven en de dichtingsringen naar het frame zijn dan de eerste die gaan lekken.

Kun je niet ergens bij een sloper op zoek naar een originele radiator ?

Is het dan zo dat er met aluminum radiatoren meer problemen voorkomen door kwaliteits problemen?

Een orginele koperen op een sloperij zoeken heb ik ook aan het denken geweest, als hij dan toch stuk moest gaan door slijtage kan ik hier nog alltijd een nieuw net in laten plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt toch wel een nieuwe radiator dop gemonteerd?

Dit ivm de druk in het systeem.

Drukmeting is volkomen zinloos, een radiator dop bepaalt de druk in je koelsysteem.

Als je huidige dop niet opengaat bij de juiste druk , kan dat je een radiator kosten.

Verder gelet dat het op de zelfde plek gebeurt, heb je daar geen spanning of trilling ? Bv montagepunt of harde slang?

Siert.

De radiator dop is nog steeds de oorspronkelijke, de dop is getest met perslucht, op de oude radiator. hij gaat open op +/- de druk vermeld op de dop.

Misschien is dat laatste een goede tip.

De radiator gaat steeds rechts bovenaan. Dit is bij het aansluitpunt van de radiatorslang, net voor de airco.

De radiatorslang is nog soepel.

Dit ga ik toch eens bekijken of de motor hier niet veel trillingen op snokken veroorzaakt .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De druksensor is nu al een week in gebruik. Ik heb de sensor op een multimeter hangen, zo kan ik de minimum en maximum waarden loggen.

Dit ziet er voorlopig allemaal goed uit.

De sensor is gemonteerd aan de aan het thermostaathuis ( dus aan de perszijde van de waterpomp).

Hier is een kwadratisch verloop van de waterdruk in functie van het toerental vast te stellen.

Bij 1000 rmp +-/ 200 gram

Bij 2000 rmp +-/ 400 gram

Bij 3000 rmp +-/ 800 gram

Bij 4000 rmp +-/1600 gram.

Dit zijn metingen tijdens stilstand, met de radiatordop verwijderd ( ten opzichte van de atmosfeer )

(ventilatoren en pompen vertonen dit effect, om het debiet te verhogen zal door de leidingweerstand het vermogen kwadratisch verhoogd moeten worden )

Ik vermoed dat Indien de drukverhoging door een motor defect veroorzaakt zou worden de drukopbouw zou blijven aanhouden of traag veranderen met gesloten radiator dop.

Tijdens het rijden is deze druk meestal iets hoger of lager ten opzichte van bovenste metingen ( enkele 100 grammen, waarschijnlijk afhankelijk van de watertemperatuur)

Tijdens het normaal rijden zijn de piekdrukken ergens rond de 1bar , dit is op het moment van het opschakelen naar de volgende vitesse.

Nog enkele weken de druk meten en dan ga ik knopen doorhakken voor de herstelling.

@jeepertje

Dank voor het aanbod, maar volgens service manual is de V8 radiator niet uitwisselbaar. (het ziet eruit alsof de radiatoren voor de 6cil en de 8cil, elkaars spiegelbeeld zijn)

bewerkt door JgrCherokee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een ander idee wat misschien een oorzaak kan zijn. Zijn de radiatorslangen nog op de originele lengte. Je blok beweegt, je radiator niet. Bij ingekorte of niet originele slangen geeft dit krachten op de aansluitingen. Gevolg bij te korte slangen is lekkage. Test maar eens bij gas geven met motorkap open....

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Er is nu een radiatordop met overdrukwaarde van 1bar  ( 14,5lbs ) gemonteerd.

 

De radiator slangen voelen met de originele dop,gemeten rond de 1,2 bar ( 18lbs ) zeer hard. De overdrukklep in de stop ging open richting 1,3 bar.

Nu met de nieuwe stop met druk  rond de 1 bar zijn slangen voelbaar minder hard.

 

Het zal nu afwachten zijn wat het resultaat is binnen X aantal tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Vraag aan personen met een goedwerkende grand cherokee zj 4,0liter  type2 model ? ( met overdruk koelwater systeem , weet niet of er vershillen zijn modellen onderling).

Kan er eens iemand voelen of de dikke radiator slang bovenaan hard aanvoelt als motor op bedrijfstemperatuur is ? ( na een lange rit bv,) ?
Als er iemand is die ook een druksensor op het koelwater systeem heeft, wat is de koelwaterdruk?

 

Ondertussen is er een nieuwe radiator geplaatst, de systeem druk schommelt op temperatuur tussen 0,8 en 1 bar.

De radiatorslangen voelen nog hard aan, hierdoor komen er precies schokken op de slang aansluitpunten van de radiator als ik stevig gasgeef zodat de motor heen en weer beweegd.

Hierdoor heb ik een beetje een voorgevoel dat de radiator binnen de kortste keren weer stuk gaan zijn.

Als de motor draait met een drukloze radiatordop, is het systeem drukloos.  ( een gemanipuleerd radiatordop waarbij de onderste afsluitrubber is onderbroken, hierdoor is de radiator rechtstreeks verbonden met het expantievatje)

De radiatorslangen zijn dan soepel, de schokken zijn nu dan zo goed als onbestaande.

Ik ben aan het overwegen om radiatordop met nog lagere overdruk waarde bv rond de 0,5 bar.

Met de drukloze dop rondrijden durf ik niet goed, risico op koken van koelwater is dan iets groter. Alhoewel het koelwater kookpunt normaal rond 130

bewerkt door JgrCherokee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...