JgrCherokee Geplaatst November 21, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2012 Al enkele jaren heb ik lastig probleem, met telkens het nodige reparatiewerk. Heeft er misschien iemand gelijkaardige ervaringen, tips? Het is nu al de derde radiator op een 4-tal jaar die stuk gaat. Nadat de orginele radiator ( nog uit koper ) stuk is gegaan door slijtage. onderste kanalen waren weggerot, is deze vervangen door een immitatie radiator. Deze was uit alluminium, Na ongeveer een jaar was deze lek. Rechts bovenaan begonnen enkele kanalen te lekken, aan de verbinding in de zijkant. Deze radiator is vervangen onder garantie. Een dik jaar later was deze weer lek op net dezelfde plaats. Toen is er een lekstop in het koelwater toegevoegd. een half jaar heeft dit de lek onderdrukt. Op een verschillende plaatsen heb ik gezocht naar een koperen radiator, maar deze is blijkbaar niet zo makkelijk nieuw te vinden, ook niet bij de jeepdealer. Als ik het had geweten had ik de originele bijgehouden en deze laten herstellen. Toen is er een radiator van bij de jeep dealer gemonteerd ook aluminium. Nu weer een dik jaar later is de radiator op net dezelde plaats lek. Het is frustrerend weer hetzelfde werk en onkosten. Er is indertijd al gekeken naar het koelsysteem, de motor word niet te warm, bouwt geen druk op. Het water borrelde niet. Ik had een tip gekregen dat misschien de LPG gasontspanner stuk zou kunnen zijn, er is geen gasgeur in het koelwater te ruiken. Een andere tip was om de druk op koelwatercircuit te controleren tijdens het rijden. Dit is nu een stap die ga uitvoeren, een elektrische druksensor monteren die ik dan in wagen kan uitlezen. misschien dat de druk tijdens het rijden alarmerend hoog word. Indien ja, eventueel de gasonstpanner waterleidingen doorverbinden. Waar ik zelf aan zat de denken als mogelijke oorzaak zijn trillingen in de wagen of mogelijke torsiekrachten in de wagen. Dun aluminium is in deze situaties minder duurzaam, sneller metaalmoe dan koper. Tips , advies zijn altijd welkom, alvast dank hiervoor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JgrCherokee Geplaatst November 21, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2012 (bewerkt) vergeten te melden, het gaat om een grand cherokee ZJ bj.1996 6cilinder 4 liter met Lpg installatie prins vsi. November 21, 2012 bewerkt door JgrCherokee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2012 blijkbaar is er een kwaliteitsprobleem bij die vervangings radiatoren. Alu radiatoren hebben wel de neiging wat te leven en de dichtingsringen naar het frame zijn dan de eerste die gaan lekken. Kun je niet ergens bij een sloper op zoek naar een originele radiator ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst November 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2012 Je hebt toch wel een nieuwe radiator dop gemonteerd? Dit ivm de druk in het systeem. Drukmeting is volkomen zinloos, een radiator dop bepaalt de druk in je koelsysteem. Als je huidige dop niet opengaat bij de juiste druk , kan dat je een radiator kosten. Verder gelet dat het op de zelfde plek gebeurt, heb je daar geen spanning of trilling ? Bv montagepunt of harde slang? Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JgrCherokee Geplaatst November 24, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2012 blijkbaar is er een kwaliteitsprobleem bij die vervangings radiatoren. Alu radiatoren hebben wel de neiging wat te leven en de dichtingsringen naar het frame zijn dan de eerste die gaan lekken. Kun je niet ergens bij een sloper op zoek naar een originele radiator ? Is het dan zo dat er met aluminum radiatoren meer problemen voorkomen door kwaliteits problemen? Een orginele koperen op een sloperij zoeken heb ik ook aan het denken geweest, als hij dan toch stuk moest gaan door slijtage kan ik hier nog alltijd een nieuw net in laten plaatsen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JgrCherokee Geplaatst November 24, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2012 Je hebt toch wel een nieuwe radiator dop gemonteerd? Dit ivm de druk in het systeem. Drukmeting is volkomen zinloos, een radiator dop bepaalt de druk in je koelsysteem. Als je huidige dop niet opengaat bij de juiste druk , kan dat je een radiator kosten. Verder gelet dat het op de zelfde plek gebeurt, heb je daar geen spanning of trilling ? Bv montagepunt of harde slang? Siert. De radiator dop is nog steeds de oorspronkelijke, de dop is getest met perslucht, op de oude radiator. hij gaat open op +/- de druk vermeld op de dop. Misschien is dat laatste een goede tip. De radiator gaat steeds rechts bovenaan. Dit is bij het aansluitpunt van de radiatorslang, net voor de airco. De radiatorslang is nog soepel. Dit ga ik toch eens bekijken of de motor hier niet veel trillingen op snokken veroorzaakt . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst November 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2012 voor de zekerheid ook gelijk een nieuw dopje kopen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 25, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2012 Alu radiatoren zijn pers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst November 25, 2012 Rapporteren Share Geplaatst November 25, 2012 Ik heb eventueel nog een gebruikte, maar recente radiator liggen van een ZJ 5.9... Indien interesse: geert@jeepershome.be Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JgrCherokee Geplaatst December 1, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2012 (bewerkt) De druksensor is nu al een week in gebruik. Ik heb de sensor op een multimeter hangen, zo kan ik de minimum en maximum waarden loggen. Dit ziet er voorlopig allemaal goed uit. De sensor is gemonteerd aan de aan het thermostaathuis ( dus aan de perszijde van de waterpomp). Hier is een kwadratisch verloop van de waterdruk in functie van het toerental vast te stellen. Bij 1000 rmp +-/ 200 gram Bij 2000 rmp +-/ 400 gram Bij 3000 rmp +-/ 800 gram Bij 4000 rmp +-/1600 gram. Dit zijn metingen tijdens stilstand, met de radiatordop verwijderd ( ten opzichte van de atmosfeer ) (ventilatoren en pompen vertonen dit effect, om het debiet te verhogen zal door de leidingweerstand het vermogen kwadratisch verhoogd moeten worden ) Ik vermoed dat Indien de drukverhoging door een motor defect veroorzaakt zou worden de drukopbouw zou blijven aanhouden of traag veranderen met gesloten radiator dop. Tijdens het rijden is deze druk meestal iets hoger of lager ten opzichte van bovenste metingen ( enkele 100 grammen, waarschijnlijk afhankelijk van de watertemperatuur) Tijdens het normaal rijden zijn de piekdrukken ergens rond de 1bar , dit is op het moment van het opschakelen naar de volgende vitesse. Nog enkele weken de druk meten en dan ga ik knopen doorhakken voor de herstelling. @jeepertje Dank voor het aanbod, maar volgens service manual is de V8 radiator niet uitwisselbaar. (het ziet eruit alsof de radiatoren voor de 6cil en de 8cil, elkaars spiegelbeeld zijn) December 1, 2012 bewerkt door JgrCherokee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst December 4, 2012 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2012 Een ander idee wat misschien een oorzaak kan zijn. Zijn de radiatorslangen nog op de originele lengte. Je blok beweegt, je radiator niet. Bij ingekorte of niet originele slangen geeft dit krachten op de aansluitingen. Gevolg bij te korte slangen is lekkage. Test maar eens bij gas geven met motorkap open.... Groet Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JgrCherokee Geplaatst January 17, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2013 Er is nu een radiatordop met overdrukwaarde van 1bar ( 14,5lbs ) gemonteerd. De radiator slangen voelen met de originele dop,gemeten rond de 1,2 bar ( 18lbs ) zeer hard. De overdrukklep in de stop ging open richting 1,3 bar. Nu met de nieuwe stop met druk rond de 1 bar zijn slangen voelbaar minder hard. Het zal nu afwachten zijn wat het resultaat is binnen X aantal tijd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JgrCherokee Geplaatst April 17, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2013 (bewerkt) Vraag aan personen met een goedwerkende grand cherokee zj 4,0liter type2 model ? ( met overdruk koelwater systeem , weet niet of er vershillen zijn modellen onderling). Kan er eens iemand voelen of de dikke radiator slang bovenaan hard aanvoelt als motor op bedrijfstemperatuur is ? ( na een lange rit bv,) ?Als er iemand is die ook een druksensor op het koelwater systeem heeft, wat is de koelwaterdruk? Ondertussen is er een nieuwe radiator geplaatst, de systeem druk schommelt op temperatuur tussen 0,8 en 1 bar. De radiatorslangen voelen nog hard aan, hierdoor komen er precies schokken op de slang aansluitpunten van de radiator als ik stevig gasgeef zodat de motor heen en weer beweegd. Hierdoor heb ik een beetje een voorgevoel dat de radiator binnen de kortste keren weer stuk gaan zijn. Als de motor draait met een drukloze radiatordop, is het systeem drukloos. ( een gemanipuleerd radiatordop waarbij de onderste afsluitrubber is onderbroken, hierdoor is de radiator rechtstreeks verbonden met het expantievatje) De radiatorslangen zijn dan soepel, de schokken zijn nu dan zo goed als onbestaande. Ik ben aan het overwegen om radiatordop met nog lagere overdruk waarde bv rond de 0,5 bar. Met de drukloze dop rondrijden durf ik niet goed, risico op koken van koelwater is dan iets groter. Alhoewel het koelwater kookpunt normaal rond 130 April 17, 2013 bewerkt door JgrCherokee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just for fun Geplaatst June 6, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2013 Hallo, Morgen wil ik de koelvloeistof vervangen, de huidige lijkt op ouwe klare maar die smaakt beter. In het boekje spreekt men vaag over het opendraaien van een kraantje, maar ik kan nergens een kraantje vinden ook niet m Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.