Spring naar bijdragen

Banden Vervangen - Alle 4 Tegelijk Of Kan 2 Ook?


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Vraagje mbt banden vervangen. Een van mijn banden heeft waarschijnlijk een iets te harde klap gekregen en is nu een ei ipv een mooi rondje. Daardoor gaat de hele auto schudden bij hogere snelheden - wil ik graag zsm verhelpen dus band moet vervangen worden.

Omdat het een 4x4 is was mijn eerste gedachte dat ik alle 4 de banden tegelijk moet vervangen, om te voorkomen dat er in 4wd verschillende krachten op voor -en achter komen te staan wat zou kunnen bijdragen aan snellere slijtage etc.

Maar - ik heb geen continu 4x4. Alleen in terrein schakel ik 4wd in, op de weg gebruik ik gewoon 2wd. Om dezelfde reden dat ik 4wd alleen in terrein gebruik is het wellicht ook geen probleem als banden voor -en achter niet exact hetzelfde profiel hebben? Met een continu 4x4 is het dan waarschijnlijk een ander verhaal....maar in dit geval kan het misschien gewoon?

Ik zou best graag 4 nieuwe bandjes eronder gooien maar mijn budget is momenteel even beperkt en mijn andere banden zijn allemaal nog prima in orde / veel profiel. Dus als het even kan vervang ik liever slechts 2 banden met vergelijkbare vervangende (2e hands) banden.....

Graag jullie mening!

Groeten,

Martin

Ps. betreft 31 inch Roadstone Radial AT's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er mogen verschillende banden onder liggen zolang er op elke as maar 2 banden van hetzelfde merk & type zitten

Dus je kunt voor merk A hebben en achter Merk B mits ze links en rechts ook van hetzelfde type zijn.

Enige uitzondering die ik hier op weet (tenminste een jaar of 8 geleden mocht dat volgens de RDW keurmeester nog) is als een band uit productie is en helemaal niet meer leverbaar. Dan mogen er op een as wel 2 verschillende type banden liggen maar wederom wel van hetzelfde merk en de "nieuwe" band moet dan volgens de fabrikant de opvolger zijn van de niet meer leverbare band.

Bijvoorbeeld de Michelin pilot primacy bestaat nog steeds maar het profiel veranderd daar om de x tijd van. Kun je geen band met het oude profiel meer vinden dan mag er 1 pilot primacy met het nieuwe profiel op, maar dus geen ander type Michelin. Maar dat kan ondertussen veranderd zijn, dat weet de bandenboer je echter wel te vertellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo allemaal,

Vraagje mbt banden vervangen. Een van mijn banden heeft waarschijnlijk een iets te harde klap gekregen en is nu een ei ipv een mooi rondje. Daardoor gaat de hele auto schudden bij hogere snelheden - wil ik graag zsm verhelpen dus band moet vervangen worden.

Omdat het een 4x4 is was mijn eerste gedachte dat ik alle 4 de banden tegelijk moet vervangen, om te voorkomen dat er in 4wd verschillende krachten op voor -en achter komen te staan wat zou kunnen bijdragen aan snellere slijtage etc.

Maar - ik heb geen continu 4x4. Alleen in terrein schakel ik 4wd in, op de weg gebruik ik gewoon 2wd. Om dezelfde reden dat ik 4wd alleen in terrein gebruik is het wellicht ook geen probleem als banden voor -en achter niet exact hetzelfde profiel hebben? Met een continu 4x4 is het dan waarschijnlijk een ander verhaal....maar in dit geval kan het misschien gewoon?

Ik zou best graag 4 nieuwe bandjes eronder gooien maar mijn budget is momenteel even beperkt en mijn andere banden zijn allemaal nog prima in orde / veel profiel. Dus als het even kan vervang ik liever slechts 2 banden met vergelijkbare vervangende (2e hands) banden.....

Graag jullie mening!

Groeten,

Martin

Ps. betreft 31 inch Roadstone Radial AT's

Kijk eens op de site van Stertyre!(voorheen vds banden http://www.ster-tyre.nl Dit bedrijf heeft regelmatig een aanbieding en doen tenminste echt moeite om je te helpen aan een redelijk alternatief voor een zachte prijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk eens op de site van Stertyre!(voorheen vds banden http://www.ster-tyre.nl Dit bedrijf heeft regelmatig een aanbieding en doen tenminste echt moeite om je te helpen aan een redelijk alternatief voor een zachte prijs.

Daar heb jij vast en zeker aandelen zitten........ :whistle:

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aandelen ? :rolleyes: Ach, ik heb vorig jaar mijn centen ernaar toe gebracht voor een nieuwe set banden, nadat ik een goed advies van deze club ( nu stertyre ) had gekregen en idd nergens anders voordeliger uit was.Misschien dat mijn aanschaf ook als aandeel beschouwd kan worden?in iedergeval, zeker de moeite waard om Martin_N (en ander zoekende) deze tip te geven. :thumbsup:

happy weekend!

bewerkt door Percy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aandelen ? :rolleyes: Ach, ik heb vorig jaar mijn centen ernaar toe gebracht voor een nieuwe set banden, nadat ik een goed advies van deze club ( nu stertyre ) had gekregen en idd nergens anders voordeliger uit was.Misschien dat mijn aanschaf ook als aandeel beschouwd kan worden?in iedergeval, zeker de moeite waard om Martin_N (en ander zoekende) deze tip te geven. :thumbsup:

happy weekend!

Is niet zo gek gedacht van mij hoor het aandelenbelang van jou kant vandaan. Je registreerd jezelf op 25 oktober en je eerste post vrij snel na je registratie is gelijk een reactie in dit topic. Je stelt jezelf niet voor ( doen er wel meer niet dus dat is nog te begrijpen helaas ) en je bent in het bezit van een jeep cj uit 1993. Wat heel erg knap is!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom dit merk ?

Evert,

Band is betaalbaar ( net 100 euro per stuk ) en de revieuws zijn niet slecht.

Tevens zag ik in een eerder topic van Martin dat hij al langer aan het kijken is naar dit merk band.

http://www.jeepforum...one-roadian-at/

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...