Spring naar bijdragen

Licht Sturen


dedoo
 Share

Recommended Posts

Hola,

even een vraagje over het rijgedrag van onze CJ7.

Dit gaat voornamelijk over zijn (haar) gedrag op de "normale" weg.

Ik merk dat het sturen enorm licht gaat en met de minste aanraking van mijn stuur de auto al reageert. Prima zou je zeggen maar toen ik net met onze andere auto een stuk reed merkte ik dat het juist prettig is als het sturen wat "stijver" gaat. Dat je net een moment hebt dat het stuur lijkt "vast" te staan en dat je een ietsie moeite moet doen om door dat moment heen te komen voordat de auto begint te sturen. Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat we bedoelen.

Nu hebben we dat dus totaal niet met de CJ. Het lijkt alsof de stuurbekrachtiging zo sterk is dat het sturen het beste gaat met maar een pinkje op het stuur. Hoe losser we het stuur beethouden hoe beter hij rijdt. En, zou je zeggen, dan doe je dat toch?. Maar ik vind het toch prettiger om het stuur normaal vast te kunnen houden en dan zeker op wegen waar er wat hobbels en gaten in de weg zitten. We wonen een beetje achteraf in Drenthe waar behoorlijk wat wegen zijn waar maar net twee auto's elkaar kunnen passeren en vooral daar hebben we wat moeite met rond de 50 a 60 km te rijden aangezien het enorm veel aandacht vergt om de auto aan de juiste kant van de weg te houden.

levert de stuurbekrachtiging een constante of progressieve, gerelateerd aan snelheid, kracht? kan ik dus bijvoorbeeld door het aandrijfwiel van mijn stuurbekrachtiging in grote te wijzigen de stuurbekrachtiging wat afzwakken? Of moet ik het daar helemaal niet zoeken?

We hebben alleen een bodylift van rond de 8cm swaybars etc zijn gewoon aangesloten en we hebben voor tussen de twee shackles een verbindingsstuk wat een driehoekje maakt wat denk ik best wat doet voor de stijfheid maar ik heb het eigenlijk nooit eerder gezien. Hieronder een fotootje ervan.

verbindingsstuk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt het stuurhuis afstellen, stelbout bovenop

eigenlijk stuurt ie dan niet zwaarder, maar het stuurgedrag word vaak wel beter

Borgmoer losdraaien en de inbusbout kwartslag naar rechts draaien, borgmoer vast en testen,

bij een cherokee heb ik na drie keer deze procedure pas succes gehad.

Wel testen of het stuur bij uiterst links en rechts sturen nog vanzelf terugkomt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt het stuurhuis afstellen, stelbout bovenop

eigenlijk stuurt ie dan niet zwaarder, maar het stuurgedrag word vaak wel beter

Borgmoer losdraaien en de inbusbout kwartslag naar rechts draaien, borgmoer vast en testen,

bij een cherokee heb ik na drie keer deze procedure pas succes gehad.

Wel testen of het stuur bij uiterst links en rechts sturen nog vanzelf terugkomt

Thanks. :thumbsup:

Daar ga ik is mee aan de gang. Even "voelen" wat dat doet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige wat ik kan bedenken is dat dat driehoekje moet voorkomen dat je shackles zijdelings bewegen?

Apart...ik heb het nog niet eerder gezien.

Bij mij zat er in de shakles ook redelijk zijdelingse speling en dat heb ik toen opgelost door hardere bushings te monteren

in plaats van de rubberen.

Dit alles maakt echter geen verschil tussen licht en zwaar sturen...Stuurt alleen strakker...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eens met JeePee. Door de verhoogde shackels staat je vooras mogelijk wat meer voorover. Je caster (naloop) wordt dan minder en daarmee je rechtuitstabiliteit. Sporing speelt ook een rol. Ik zou een paar tientjes uittrekken om de boel bij een professioneel (banden)bedrijf te laten uitlijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...