Spring naar bijdragen

Motor Slaat Nauwelijks Aan (Wel Heel Even)


dree
 Share

Recommended Posts

Een raar probleem, waar ik geen antwoord op weet:

Ik heb mijn XJ 4.0 HO nu al een poosje in de stalling staan, en probeerde die laatst weer te starten; zonder succes.

De meest gehoorde kwaaltjes heb ik al verholpen: ik heb de krukas sensor vervangen en

de nokkenassensor is ook vervangen. Ik heb geen benzinetank meer alleen gas.

Om te starten (proberen) sluit ik de gasaflsuiters direct aan, dus zonder relais of zo,

ik sluit de ontsteking direct aan, dus er staat spanning op de onstekingsmodule.

Zo weet ik zeker dat ik bij het starten brandstof en ontsteking heb.

Maar dan start ik, 20 tot 30 seconden en dan haal ik ondertussen de gas afsluiter los (om een al te grote boem te voorkomen).

Ik blijf starten en dan slaat de motor aan op het laatste restje gas. Heel even Vroem ! en dan niks meer.

Wie zet mij op het goede spoor. Ik heb eigenlijk geen idee meer wat dit kan zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een raar probleem, waar ik geen antwoord op weet:

Ik heb mijn XJ 4.0 HO nu al een poosje in de stalling staan, en probeerde die laatst weer te starten; zonder succes.

De meest gehoorde kwaaltjes heb ik al verholpen: ik heb de krukas sensor vervangen en

de nokkenassensor is ook vervangen. Ik heb geen benzinetank meer alleen gas.

Om te starten (proberen) sluit ik de gasaflsuiters direct aan, dus zonder relais of zo,

ik sluit de ontsteking direct aan, dus er staat spanning op de onstekingsmodule.

Zo weet ik zeker dat ik bij het starten brandstof en ontsteking heb.

Maar dan start ik, 20 tot 30 seconden en dan haal ik ondertussen de gas afsluiter los (om een al te grote boem te voorkomen).

Ik blijf starten en dan slaat de motor aan op het laatste restje gas. Heel even Vroem ! en dan niks meer.

Wie zet mij op het goede spoor. Ik heb eigenlijk geen idee meer wat dit kan zijn.

Waarschijnlijk werkt je safety relais niet of krijgt ie geen pulsen. Om te testen kun je het safety relais eens met een stukje draad overbruggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk werkt je safety relais niet of krijgt ie geen pulsen. Om te testen kun je het safety relais eens met een stukje draad overbruggen.

Help me ietsje verder; bedoel je het relais in de motorruimte (4 op rij, rechter schutbord), en dan die van de benzinepomp ?

Ik heb de witte weerstand al doorgemeten op het linker schutbord, daar zit wat weerstand op, maar ik weet niet meer hoeveel (iets van 20 ohm, kan dat?). Kan ik die (zonder weerstand dus) met een draadje overbruggen ?

Geen pulsen.... wat bedoel je daarmee en wat kan ik daar aan doen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Help me ietsje verder; bedoel je het relais in de motorruimte (4 op rij, rechter schutbord), en dan die van de benzinepomp ?

Ik heb de witte weerstand al doorgemeten op het linker schutbord, daar zit wat weerstand op, maar ik weet niet meer hoeveel (iets van 20 ohm, kan dat?). Kan ik die (zonder weerstand dus) met een draadje overbruggen ?

Geen pulsen.... wat bedoel je daarmee en wat kan ik daar aan doen ?

Dat witte blokje is niet interessant meer want die is voor je benzinepomp. Waar je safetyrelais zit weet ik niet want die hoort bij de gasinstallatie en die is niet standaard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat witte blokje is niet interessant meer want die is voor je benzinepomp. Waar je safetyrelais zit weet ik niet want die hoort bij de gasinstallatie en die is niet standaard.

safety-relais van de gasinstallatie ?! maar ik heb toch de afsluiters en de ontsteking al voorzien van continue voeding ?!

zelfs dan start ie pas na lang doorstarten en valt dan direct weer uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Giet eens een beetje benzine in de inlaat, en slaat ie dan direct aan? (LPG niet aansluiten)

Ik denk dat je LPG verdamper aan een revisie toe is, waardoor de LPG / lucht verhouding niet juist is...

Suc6,

Geert

Da's een goeie tip, maar dat heb ik al geprobeerd. Geeft hetzelfde resultaat, de motor slaat na een poosje doorstarten aan en gelijk weer af (draait ongeveer 2 seconden, met bobine aangesloten op 12v !)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een maand geleden heb ik hetzelfde gehad. Het begon tijdens het rijden op de snelweg waar ineens de motor er mee stopte. Na tot stilstand te zijn gekomen opnieuw proberen te starten (op lpg). De motor liep even en viel daarna weer uit, en dit bleef zo. Iedere keer zat hier dezelfde tijdsinterval tussen. Op benzine had ik hier geen probleem mee.

De auto heb ik naar de garage gebracht en na een uur kreeg ik een telefoontje dat het probleem gevonden was. Het bleek een spoel te zijn bij de lpg tank zelf. De spoel schijnt aangestuurd te worden en magnetisch geladen te worden waardoor de veiligheidsklep van de tank open gaat. Als dit niet meer werkt sluit de klep na het starten omdat het systeem denkt dat er problemen zijn.

Jou verhaal lijkt op de mijne. Ik hoop dan ook dat je hier wat aan hebt.

Succes,

Martyn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je er de originele startbeveiliging op zitten, zodat je met je sleutel eerst de deuren moet ontgrendelen voordat je kan starten?

Heb dit ook voorgehad bij mijn sloop ZJ, toen ik, als de kabelboom er half uit was, die wouw starten startte die wel direct, maar na een paar seconden viel die opnieuw stil. Na een tiental keren zo gestart te hebben, slaat de PCM in veiligheid, en dan slaat ie helemaal niet meer aan...

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmmm.... mogelijk een coombinatie van de laatste drie tips !

ik spoot startspray in de gasslang naar de inlaat en hij liep weer ! Dus brandstof niet goed. En das gek, want voor het starten liet ik wat gas stromen en de verdamper siste. Dus ik denk, hij krijgt gas. Maar blijkbaar toch niet goed of te weinig. Ik heb de verdamper een jaar geleden gereviseerd en toen werkte alles goed. dus nu uit elkaar gehaald en nog eens goed zoeken naar vastgeplakte deeltjes ....

En de afsluiter op de tank ook maar eens checken... Vervelende is dat je de klikjes voor open en dicht niet hoort terwijl je start of de motor loopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu de verdamper uit elkaar gehaald en terug in elkaar gezet... hopelijk op de goede manier :cry: .

revisie was nog niet zo lang geleden en alles zag er goed uit. Rubber zat nog niet vastgeplakt.

Dus jullie volgende tipp wordt dan de controle van de afsluiters. Ik hoor die op de tank tikken voor open, maar blijkbaar gaat er toch iets mis. de voorste tikken ook, maar er zitten er twee vlak naast elkaar; 1 op de leiding en 1 op de verdamper. Misschien luitser ik niet goed en tikt er maar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu de verdamper uit elkaar gehaald en terug in elkaar gezet... hopelijk op de goede manier :cry: .

Ik heb de motor gestart met startspray, en de motor slaat aan en draait !! Dan zet ik de gaskraan open (afsluiter) en de motor valt gelijk dood.

Is de LPG bedorven ? Kan toch niet ? teveel gas en te weinig lucht ? Kortsluiting kan ook niet, want ik sluit de gasafsluiters aan op een externe accu.

Trouwens, de verdamper bevriest, dus te weinig koelvloeistofstroom. Maar waar zit de radiateurdop op een XJ ?!!! ik lijk wel gek, ik heb dat ding al 12 jaar, maar kan nu de radiateurdop niet vinden !

Maar goed, aanslaan op gas vind ik nu belangrijker.

Wie weet er iets ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Dree,

Het enige wat ik je kan vertellen is dat in mijn geval het om een spoel ging die achter bij de tank (of op de tank) gemonteerd is (onderbouw). Wat me verteld is is dat die spoel als die onder stroom staat magnetisch geladen is en een klep openhoud die de lpg doorvoer vanuit de tank regelt. Die spoel werkte niet meer waardoor er een klep werd afgesloten die de lpg doorvoer belemmerde. Hierdoor liep mijn auto een seconde of 5 op lpg en sloeg daarna direct weer af.

Het kapotte onderdeel heb ik even gezien. Was wit van kleur en ongeveer 4x4 cm groot.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Martyn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Dree,

Het enige wat ik je kan vertellen is dat in mijn geval het om een spoel ging die achter bij de tank (of op de tank) gemonteerd is (onderbouw). Wat me verteld is is dat die spoel als die onder stroom staat magnetisch geladen is en een klep openhoud die de lpg doorvoer vanuit de tank regelt. Die spoel werkte niet meer waardoor er een klep werd afgesloten die de lpg doorvoer belemmerde. Hierdoor liep mijn auto een seconde of 5 op lpg en sloeg daarna direct weer af.

Het kapotte onderdeel heb ik even gezien. Was wit van kleur en ongeveer 4x4 cm groot.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Martyn

Nee, helaas,

probleem is juist dat er wel gas stroomt, maar dat daardoor de motor afslaat !

motor loopt op startspray, maar met gas erbij valt ie acuut uit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je het membraam in de verdamper echt goed gechecked? Klein scheurtje en je krijgt vloeibare LPG in je cylinders waardoor hij zich verslikt.

Ik ben in Zeist geweest en deze hebben een check gedaan waaruit dit bleek. AGS in Zeist.

Succes!

Tja, het is een gereviseerde verdamper en de revisieset heb ik een jaar geleden geplaatst.

Het membraam is inderdaad heel dun, maar zag er vorige week nog net zo goed uit als bij de revisie van een jaar geleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...