Spring naar bijdragen

Plotseling Hevig Schudden Auto


Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een 4.0 TJ uit het jaar 1998.

Tot voor kort had ik geen probleem, maar nu is er verleden week iets vreemds gebeurd.

Tijdens het rijden op een normale verharde weg met een km of 70 a 80 per uur ontstaat uit het niets plotseling een onbalans (zo voelt het) in het stuur. Dit slingeren versterkt zich in slechts een a twee sekonden en wel zo erg, dat er een schudden door heel de auto ontstaat.

Sturen is dan niet meer mogelijk. Remmen wordt moeilijker.

Wanneer de snelheid van de auto dan beneden da 30km komt verdwijnt het weer.

Tot een snelheid van ca. 60km gebeurt dit schudden niet.

Ik kan niet zeggen dat dit door hevige hobbels in de weg komt, want het ontstaat ook op een uiterst vlakke weg.

Enkele jaren geleden had ik een vergeljkbare situatie met een Toyota Landcruiser. Ik heb er toen nieuwe banden op gelegd en het probleem was verholpen.

Dit heb ik nu ook gedaan. De standaardmaat 225/75 heb ik er nieuw op laten leggen en de wielen laten balanceren.

Ik had gehoopt, dat het euvel verholpen zou zijn, maar tijdens een testrit gebeurde het na ca. 5km rijden alweer.

De garage dacht dat het losse stabilisatoren waren. Deze zijn van het type quick disconnects. We hebben de moeren goed vastgedraaid en vanmorgen weer proefgereden..... zonder resultaat.

Het is echt levensgevaarlijk en mijn vriendin moet met de auto rijden.

Heeft iemand deze ervaring ook al eens gehad? Alle reacties zijn welkom. De lokale garage hier in ut dorp heeft er geen verstand van.

Groetjes

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan zijn dat je remmen blijven hangen. dit kan een dw triggeren.

controleer de temp. van je velgen als het trillen heeft plaatsgevonden; effe je hand op de velg leggen. Als er een velg is die wat temp. betreft sterk afwijkt van de rest heb je een "verdachte"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had uit voorzorg al een nieuwe stuurdemper gekocht.

Deze heb ik gisterenmiddag ingebouwd en het schijnt verholpen te zijn.

Ik ben die weg waar het telkens gebeurde 4 x gereden met een snelheid van ca 80kmh en het is niet meer opgetreden.

Ik hou het in de gaten... dank voor de tips.... dat met die fuseekogels is ook iets om te onthouden ! Bedankt.

Ja, ik heb enkele maanden geleden een 2" verenpakket eronder gelegd en 33-er banden.

Na in Furstenforrest geweest te zijn, heb ik de originele bandenmaat er weer op gelegd....... (nieuwe banden gemonteerd en gebalanceerd).

Daarna is het gebeurd. Ik weet niet of de stuurdemper in furstenforrest naar de mallemoer gegaan is. Maar deze bleek gisteren wel stuk te zijn. De olie zeikte er uit!

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet om de wijsneus uit te hangen: maar Death Wobble wordt niet veroorzaakt door een slechte stuurdemper (deze onderdrukt het alleen). Ik weet niet hoe het bij de TJ zit, maar bij de JK is de bevestiging van de trackbar vaak de schuldige (speling rond de bout).

Dus ook al heb je er nu geen last van, toch even verder kijken. Want als de stuurdemper het continue moet onderdrukken dan zal deze binnen niet al te lange tijd weer de geest geven denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet om de wijsneus uit te hangen: maar Death Wobble wordt niet veroorzaakt door een slechte stuurdemper (deze onderdrukt het alleen). Ik weet niet hoe het bij de TJ zit, maar bij de JK is de bevestiging van de trackbar vaak de schuldige (speling rond de bout).

Dus ook al heb je er nu geen last van, toch even verder kijken. Want als de stuurdemper het continue moet onderdrukken dan zal deze binnen niet al te lange tijd weer de geest geven denk ik.

Door de aangebrachte verhogingsset en de grotere banden is de flexibiliteit van je voortrein toegenomen, waarmee de kans op wobble ook groter wordt. Natuurlijk is het goed alle bevestigingen en silentblocks te controleren, maar de stuurdemper zal gewoon moeten doen waar-ie voor aangebracht is: wobble onderdrukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hele forums zijn er vol geschreven over het fenomeen 'death wobble'. Als je onlangs de vering hebt veranderd, zou ik inderdaad eens alle moeren, bouten en schroeven eens nalopen op de vering voor, de stuur inrichting en de assen om te checken of daar toch iets los zit, want een demper maskeert een groter probleem alleen maar.

Ik rij inmiddels al een behoorlijk aantal jaren met een TJ op 35s ZONDER stuurdemper en zonder problemen, dus vind de oorzaak!

(mocht je onlangs in de modder gereden hebben, kijk dan ook even of er geen modder op de wielen zit, hetgeen ook al onbalans kan veroorzaken. Zeker omdat je aangeeft dat het ook gebeurt op een weg zonder gaten)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...