Spring naar bijdragen

Kabaal In Achteras


Recommended Posts

Ik begon net te denken dat ik het met een andere achteras voor elkaar had, krijg ik het volgende.

Tot nu toe heb ik niet echt langere ritten gemaakt met die as, maar gisteren na een kilometer of 70 gebeurde het bij optrekken en gelijktijdig insturen dat er -ik dacht rechts achter- een knarsend geluid werd geproduceerd. Als de zaak eenmaal in beweging was geen bijgeluiden, ook niet bij een scherpe bocht.

Vanochtend was de zaak afgekoeld en helemaal niets te horen.

Er zit nieuwe olie in met LS enzovoorts, dus dat kan het niet zijn. Iemand een flauw idee? Diff, lagers, ik weet het (nog) niet, volgende week maar kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hendrik, de achteras komt onder een ZJ van hetzelfde type, maar 2 maanden jonger af. De aanduidingen op de bak zijn identiek, dus er is alle reden om de visco te verdenken. Nadat het vorige diff open was geweest en de lagers vervangen, troffen we een paar duizend kilometer verder gruis aan in het diff. De kilometerstand (bijna 180.000) is niet uitzonderlijk om een diff te moeten vervangen heb ik inmiddels begrepen. De overbrengingsverhouding van 3.71 is standaard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoelde, dat 180K niet uitzonderlijk is om de visco te moeten vervangen. In dit geval beginnen de voorwielen ook een beetje te "happen". Het heeft er dus alle schijn van dat het de visco is, en die is volgende week aan de beurt. Daarna zullen we verder zien, zolang de auto half mei maar klaar is, want dan willen we met de caravan naar GB.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"optrekken en gelijktijdig insturen dat er -ik dacht rechts achter- een knarsend geluid werd geproduceerd. Als de zaak eenmaal in beweging was geen bijgeluiden, ook niet bij een scherpe bocht."

"troffen we een paar duizend kilometer verder gruis aan in het diff"

Beide kunnen symptonen van een versleten LS zijn.

Vandaar mijn opmerking.

Heb het hele xj en zj versleten-onderdelen-verhaal inmiddels al doorlopen, behalve de visco die lijkt nog naar behoren te werken.

Vorige week wel de automaat laten reviseren.....

Ga je de visco zelf vervangen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruud, er is een complete andere as onder gekomen. Die is bekeken en het zag er allemaal prima uit, ook in de diff. Het kan best zijn dat de vorige LS niet meer werkte, want de demontage van een en ander om de lagers te vervangen was niet eenvoudig omdat het boutje voor borging van de centrale pen in de carrier afbrak. Ik vermoed dat de zaak toen geforceerd is geraakt.

Die diff verdacht ik al langer, onder meer omdat er bij het "achtjes" draaien geen beweging in de auto kwam, tenzij na gas geven.

Ik geef toe dat de praktijk voor mij wat weerbarstiger is dan de theorie, maar hier in de buurt zit een specialist voor Amerikaanse auto's en die heeft heel wat ervaring. Dar gaat hij volgende week donderdag naar toe. Ik kon van Ab een complete tussenbak kopen die volgens hem nog prima werkte (130.000 gelopen), dus dat is het volgende schot.

De auto op zich is nog prima en heeft relatief weinig gelopen, maar ik kom langzaam wel op het punt of het niet verstandiger is hem op te ruimen en naar een andere om te kijken. Heikel punt, want je moet maar zien wat je terug krijgt. Voorlopig wil ik nog een jaartje doorrijden en dan verder zien hoe het gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De auto op zich is nog prima en heeft relatief weinig gelopen, maar ik kom langzaam wel op het punt of het niet verstandiger is hem op te ruimen en naar een andere om te kijken. Heikel punt, want je moet maar zien wat je terug krijgt. Voorlopig wil ik nog een jaartje doorrijden en dan verder zien hoe het gaat.

Voor die afweging sta ik ook regelmatig. De jeep wint eigenlijk altijd (heb alleen ter compensatie de yj verkocht..snif)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Gisteren is er een andere tussenbak geplaatst en het euvel lijkt verholpen en de aandrijving is weer muisstil.

Helaas begaf na een paar kilometers de snelheids/afstandmeter het, vermoedelijk (en hopelijk) een kleinigheid. We hebben altijd nog de oude bak om delen over te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen ruimte om zoiets in te doen, dus is het uitbesteed. De rekening vertelde dat hij er 2 1/2 uur over heeft gedaan, dus valt volgens mij mee. Het valt meer tegen wat de olie altijd moet kosten. Al met al heb ik dat wel weer terugverdiend door mijn eigen werk te toen. :rolleyes:

Volgens mij is het nu wel weer voor elkaar, ongemerkt krijg je kennelijk toch weggedrag wat niet helemaal hoort, zoals een beetje wegschuiven van de voorwielen in een korte bocht op natte klinkers (beetje schokkerig). Omdat dat geleidelijk erger wordt merk je er niet zo veel van.

En de bak zelf was dus nog top. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...