Spring naar bijdragen

Diesel Stopt, Advies Gevraagt.


Recommended Posts

Help!

Ik heb een brandstof probleem met meijn Isuzu C240 diesel.

Gisteren na zo'n 7 km rijden begon het blok te haperen en stopte er mee. Vanmorgen het de brandstoftoevoer gecontroleerd, en die was aanwezig tot de dieselpomp. Motor startte vanmorgen normaal, en bleef een kwartier goed stationair lopen. Ook met verhoogd toerental bleef het blok netjes lopen.

Al rijden trad na 2 km hetzelfde verschijnsel op: blok stopt, en bij herstarten hobbelt hij even op een paar cilinders om dan weer uit te vallen.

Kan dit te maken hebben met de kou? Heeft iemand een tip waar ik verder moet zoeken?

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik tank om de week zo'n beetje, dus zomerdiesel zal niet. Brandstoffilter zal ik voor de zekerheid vervangen. Ik kreeg echter wel brandstof tot aan de hoge druk pomp, na het filter. Hij draait eerst een poosje prima, na een stukje rijden treedt het probleem pas op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 3 liter benzine toegevoegd aan de circa 15 liter die nog in de tank zit. De kunst is om dat nu in het hele systeem te krijgen. Inmiddels is de accu leeg gestart. Morgen zal ik het brandstoffilter en de waterafschijder eens met een fohn verwarmen; kijken of dat werkt. Helaas is de garage bezet met een ander project. Brr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou heel toevallig moeten zijn maar.... Met een Landcruiser had ik een klein gaatje in de diesel toevoer leiding. De motor zoog met de brandstof lucht mee wat eerst geen probleem was totdat ik meer brandstof ging gebruiken dan aangezogen kon worden. De motor sloeg af. Vervolgens startte ik, ging prima. Liet de motor stationair draaien, ook goed. En ik ging weer rijden, en na een paar km stond ik weer stil.

Wat gebeurde was dat ik mijn dieselfilter weer vol laadde met diesel als hij stationair draaide, vroeg ik langer vermogen dan verbruikte ik meer dan aangezogen kon worden.

Diesel en lucht behoren niet samen te kunnen maar de motor draaide goed, dus daar kreeg ik geen "tip" door.

Ik pakte een jerrycan en liet vanuit daar opzuigen en de motor sloeg niet meer af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 op 15 is teveel. Jij hebt een indirecte injectie. 5% aanhouden

Je moet er echt wat meer diesel nu bij doen, benzine is schraler. dus niet verder rijden!!!

oops.. dat had ik niet eens gelezen..

Nee.. da's echt veel teveel! 1:3!

Ik deed in m'n corsatje diesel af en toe een litertje op een volle tank..

( en in de zomer een kopje motorolie om de 6 weken ofzo.. )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou eerst even kijken of er geen water in de tank zit cq filters als je vaak met eenhalve tank of lege tank rijd ontstaat er condens vorming in de tank om dat er steeds warme diesel retour komt in de tank en dat kan condenseren voral meteen ijzeren tank tegen wordig is dat kunstof

water bevriest in filter of tank en kan voor aan zuig buis gaan zitten

water zit onder in de tank of onder in filter

van daar dat sommige diesel een water afschijder hebben in filter of een appart filter

als dat bevriest zit het filter nagenoeg dicht en smoort de auto omdat hij te weinig diesel krijgt

vlokken denk ik niet aan omdat pompen en leveranciers al vroeg tijdig over gaan op winter diesel

ps bestaat het eigelijk nog wel met deze diesel samenstelling van nu

ik denk dus water in filters of filters vuil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was hier vanmorgen -14...

De waterafscheider heb ik vandaag afgetapt. Brandstoffilter ga ik maandag kopen, want het zou kunnen dat daar nog water in zit. Dat zou ook nog in de leiudingen kunnen zitten bedacht ik mij.

Morgen met de fohn er op en kijken of ie loopt.

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat gympie hier beschrijft heeft hij wel gelijk in. bijvoorbeeld ik ben truckchauffeur en heb vroeger geleerd bij het behalen van het chauffeursdiploma. als het kan elkedag aftetanken om condensvorming in de tank te voorkomen. en de meeste brandstof maatschappijen beginnen rond eind oktober al. om tankstations met winterdiesel te bevoorraden. en wat anderen hier zeggen dat diesel gaat vlokken is niet helemaal waar. want pure diesel kan niet vlokken. het condens wat erin zit dat gaat vlokken. en in feiten zijn het kleine water druppeltjes die bevroren zijn en verstopt raken in de brandstoffilter door ophoping.

en dieseltank

als je maandag toch een nieuwe filter gaat kopen. dan koop je ook meeteen een paar flesjes antivlok vloeistof erbij. is beter dan benzine erbij toevoegen. en als je in je garage geen verwarming hebt maar wel stroom. zet dan een elektrische straalkachel onder je jeep. en voor nieuwe motoren is hetzelfs beter om er antivlok vloeistof bij te doen. dan benzine wat de motors kan sccaden als je er teveel bij doet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitvlokken van diesel komt niet door vocht, maar door de paraffine in de diesel die kristalliseert bij lage temperaturen. Deze kristallen verstoppen je filter.

Remedie1: fliter verwarmen zodat paraffine smelt.

Remedie 2: product toevoegen aan de dieselolie dat de uitvloktemperatuur verlaagt, bij voorbeeld Bardahl Diesel Antifreeze.

Eventueel kun je de aanvoerleiding naar het filter langs een warmere plek leiden, zodat het probleem tijdens het rijden i.i.g. niet optreedt.

Vroeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Auto warm parkeren heeft geen zin, vlokken komen weer terug als weer buiten bent. Om de gevlokte parafine weer vloeibaar te krijgen is dit wel een oplossing, daarna pas een antivlok middel toevoegen.

Bij mijn vorige werkgever monteerde wij vaak diesel verwarmers voor deze problemen. In Scandinavie en andere noordelijke landen is dit heel gewoon.

Diverse varianten zijn hiervoor verkrijgbaar, oa "in line" en "in tank" zowel electrisch als via koelwater. Zelfs icm motorblokverwarming.

Jij hebt toch een standkachel Bert?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik heb een standkachel. Die krijgt het blok (koelwater) enigszins warm, waardoor starten met vrieskou een eitje is. Helaas komt er geen brandstof vanuit de tank bij de pomp en dus ook niet in de retourleiding naar de tank van waaruit de standkachrel gevuld wordt. Ik heb de retourleiding losgemaakt v

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...