Spring naar bijdragen

Viscofan Demonteren


Recommended Posts

Hallo Jeepers,

De radiateur van mijn GC L6 4.0 motor is bijna aan vervanging toe. In de Haynes staat een duidelijke uitleg. Alleen het probleem is dat de poelie van de viscofan meedraait. In Haynes gebruiken ze een 'special wrench' om deze poelie vast te houden en de moer van de viscofan te lossen. Bij verschillende automateriaalzaken geweest, maar helaas geen te koop.

Heeft daarom iemand van het forum een tip/trick?

Alvast dank!

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Harold,

Meestal pak ik een flinke steeksleutel die er tussen past (dus met lange heft) en met een voorhamer ook geen kleintje :P een ferme klap erop geven dan schrikt de moer "meestal" los.

Wel tegen de draairichting , anders sla je hem vaster :whistle: ..

Ik heb me daarmee kunnen redden :thumbsup: , succes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat gaat niet werken zo. Zoveel houd de multiriem niet tegen.

Ik heb mijn visco laatst ook eraf gehaald, heb het volgende gedaan:

Er zitten een paar gaatjes in de poulie, daarin heb ik een boortje gestopt en gekeken waar ik aan de binnenkant kon borgen. ,

Dan zet je een steeksleutel onder het boortje, en de ringkant in de krukaspoulie.

Ik had het boortje, als je ervoorstaat links erdoor gedrukt, daar zit een stevige richel om tegen te laten steunen

En dan kun je de visco er zo afdraaien. Is normale rechtse draad gewoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeepers,

Helaas heb ik de uitvoering zonder de gaatjes. En idd wat Sjoerd al zegt zorgt de snaar voor onvoldoende houvast om het schrikken op de moer over te kunnen brengen.

Er is vast iemand die dit eerder heeft gedaan. Zou evt. een oliefilter-tang (of liever gezegd ketting) soelaas kunnen bieden?

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien te laat maar toch mijn oplossing:

Ik heb een WJ 4L en ook van het weekend hetzelfde probleem gehad. En ja ik heb ook niet zo'n "wrech".

Ik heb twee boutjes van de poelie eruit gedraaid en daar twee langere ingedraaid (in mijn geval tapeinden).

Daar kun je een wrikijzer (bandenlepen) tussen zetten en dan past er ook nog een steeksleutel (bahco) op de moer van de visco.

Denk er wel aan: VISCO NIET NEERLEGGEN MAAR VERTICAAL HOUDEN (zoals die in de auto zit).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vandaag toch maar de radiateur vervangen. Met de goede sleutel voor de visco (steeksleutel 36) en het enkele slagen losdraaien van 2 boutjes van de waterpomppoelie, kon ik met een beitel de poelie fixeren en de viscofan losmaken. Thanks Eibersite voor de 'winnende' oplossing!

Greetz Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
Vandaag toch maar de radiateur vervangen. Met de goede sleutel voor de visco (steeksleutel 36) en het enkele slagen losdraaien van 2 boutjes van de waterpomppoelie, kon ik met een beitel de poelie fixeren en de viscofan losmaken. Thanks Eibersite voor de 'winnende' oplossing!

Greetz Harold

Ik wil ook de Viscofan vervangen en krijg deze niet los. Nu vond ik deze oplossing op het forum maar ik zie dit niet helemaal voor me hoe dit werkt. Kan iemand dit verder voor mij verklaren?

 

Bv. Welke van de 4 boutjes draai je los? Hoe fixeer je dan de poelie?

 

Ik hoop dat jullie deze "Novice" willen helpen! :blush:

 

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je toch zelf wilt weten hoe het werkt.

 

2 van de 4 schroeven van de poelie een paar slagen losdraaien. Hierdoor krijg je ruimte waar je een lang dun stuk ijzer tussen kunt zetten. Zoals in mijn geval de laatste keer het blad van een heggeschaar (je moest mijn buurman zien kijken toen ik de heggeschaar onder de motorkap vandaan haalde :-)) Hiermee heb je meer dan genoeg frictie om met een sleutel 36 de viscofan los te draaien.

 

Good luck!!!

 

Greetz Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...