hvulink Geplaatst October 17, 2011 Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2011 Hallo Jeepers, De radiateur van mijn GC L6 4.0 motor is bijna aan vervanging toe. In de Haynes staat een duidelijke uitleg. Alleen het probleem is dat de poelie van de viscofan meedraait. In Haynes gebruiken ze een 'special wrench' om deze poelie vast te houden en de moer van de viscofan te lossen. Bij verschillende automateriaalzaken geweest, maar helaas geen te koop. Heeft daarom iemand van het forum een tip/trick? Alvast dank! Groet Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Baron Geplaatst October 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2011 Hoi Harold, Meestal pak ik een flinke steeksleutel die er tussen past (dus met lange heft) en met een voorhamer ook geen kleintje een ferme klap erop geven dan schrikt de moer "meestal" los. Wel tegen de draairichting , anders sla je hem vaster .. Ik heb me daarmee kunnen redden , succes... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sjoerdie Geplaatst October 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2011 Dat gaat niet werken zo. Zoveel houd de multiriem niet tegen. Ik heb mijn visco laatst ook eraf gehaald, heb het volgende gedaan: Er zitten een paar gaatjes in de poulie, daarin heb ik een boortje gestopt en gekeken waar ik aan de binnenkant kon borgen. , Dan zet je een steeksleutel onder het boortje, en de ringkant in de krukaspoulie. Ik had het boortje, als je ervoorstaat links erdoor gedrukt, daar zit een stevige richel om tegen te laten steunen En dan kun je de visco er zo afdraaien. Is normale rechtse draad gewoon. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst October 19, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2011 Hallo Jeepers, Helaas heb ik de uitvoering zonder de gaatjes. En idd wat Sjoerd al zegt zorgt de snaar voor onvoldoende houvast om het schrikken op de moer over te kunnen brengen. Er is vast iemand die dit eerder heeft gedaan. Zou evt. een oliefilter-tang (of liever gezegd ketting) soelaas kunnen bieden? Groet Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst October 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2011 Dit is de manier waarop oom chrysler het had gewild, misschien heb je er iets aan: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst October 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2011 Met een waterpomptang de polie tegenhouden , (blokkeren tegen de waterpomp aan) , dan de moertjes (13mm) los draaien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst October 21, 2011 Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2011 Wat ik hier doe, is met een griptang een oude riem vast knijpen om de poelie en dan de boutjes [ 1/2 inch ] lossen. siert. Met een waterpomptang de polie tegenhouden , (blokkeren tegen de waterpomp aan) , dan de moertjes (13mm) los draaien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst October 26, 2011 Rapporteren Share Geplaatst October 26, 2011 Misschien te laat maar toch mijn oplossing: Ik heb een WJ 4L en ook van het weekend hetzelfde probleem gehad. En ja ik heb ook niet zo'n "wrech". Ik heb twee boutjes van de poelie eruit gedraaid en daar twee langere ingedraaid (in mijn geval tapeinden). Daar kun je een wrikijzer (bandenlepen) tussen zetten en dan past er ook nog een steeksleutel (bahco) op de moer van de visco. Denk er wel aan: VISCO NIET NEERLEGGEN MAAR VERTICAAL HOUDEN (zoals die in de auto zit). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst October 28, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 28, 2011 Hallo Jeepers, Dank voor jullie oplossingen. Zoals het er nu naar uitziet houdt de radiator het nog. Lekte langs een rubber slang. Had al wel een nieuwe radiateur gekocht. Zodra ze echt de geest geeft heb ik een werkwijze en de goede spullen voorhanden! Greetz Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst November 5, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2011 Vandaag toch maar de radiateur vervangen. Met de goede sleutel voor de visco (steeksleutel 36) en het enkele slagen losdraaien van 2 boutjes van de waterpomppoelie, kon ik met een beitel de poelie fixeren en de viscofan losmaken. Thanks Eibersite voor de 'winnende' oplossing! Greetz Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst November 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2011 En dat op mijn verjaardag (5 november) .... maar wat heb ik nu gewonnen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst November 12, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2011 En dat op mijn verjaardag (5 november) .... maar wat heb ik nu gewonnen? De winst zat meer aan mijn kant in de zin van een nieuwe radiateur! Zullen we in de winst dan maar de lol van het zorgeloos Jeeprijden zien? Nog vele jaren btw... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst September 23, 2013 Rapporteren Share Geplaatst September 23, 2013 Vandaag toch maar de radiateur vervangen. Met de goede sleutel voor de visco (steeksleutel 36) en het enkele slagen losdraaien van 2 boutjes van de waterpomppoelie, kon ik met een beitel de poelie fixeren en de viscofan losmaken. Thanks Eibersite voor de 'winnende' oplossing!Greetz Harold Ik wil ook de Viscofan vervangen en krijg deze niet los. Nu vond ik deze oplossing op het forum maar ik zie dit niet helemaal voor me hoe dit werkt. Kan iemand dit verder voor mij verklaren? Bv. Welke van de 4 boutjes draai je los? Hoe fixeer je dan de poelie? Ik hoop dat jullie deze "Novice" willen helpen! Alvast bedankt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst September 24, 2013 Rapporteren Share Geplaatst September 24, 2013 Kom maar langs als je in de buurt van Delft bent. Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst September 24, 2013 Rapporteren Share Geplaatst September 24, 2013 Kom maar langs als je in de buurt van Delft bent. Siert. Ik zie het nog steeds niet voor me! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst September 24, 2013 Rapporteren Share Geplaatst September 24, 2013 als je mij op de vingers kijkt terwijl ik je help zie je het wel.... siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst September 26, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2013 Als je toch zelf wilt weten hoe het werkt. 2 van de 4 schroeven van de poelie een paar slagen losdraaien. Hierdoor krijg je ruimte waar je een lang dun stuk ijzer tussen kunt zetten. Zoals in mijn geval de laatste keer het blad van een heggeschaar (je moest mijn buurman zien kijken toen ik de heggeschaar onder de motorkap vandaan haalde :-)) Hiermee heb je meer dan genoeg frictie om met een sleutel 36 de viscofan los te draaien. Good luck!!! Greetz Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst September 28, 2013 Rapporteren Share Geplaatst September 28, 2013 Het is gelukt! Zo zie je maar weer...goed gereedschap is het halve werk! Ik heb benodigde gereedschap van mijn werk meegenomen en hiermee was het eigenlijk wel een peuleschil! Iedereen bedankt voor de tips! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.