Spring naar bijdragen

Weer Twee Vraagjes.


Recommended Posts

Beste lezers,

1. Hoe snel breekt jullie WJ uit in een bocht met nat wegdek?

Bij mij in de wijk (Ypenburg Den Haag) ligt een rondweg waar je redelijk kan doorrijden als het niet druk is. Ter hoogte van het TNO is een flauwe bocht naar links maar vlak voor de bocht zit ook een klein knikje naar rechts om om de tussenberm heen te gaan. Nu zorgt dit knikje naar rechts voor een cadans in de auto zodat op het moment dat je naar links stuurt de massa van de overhellende koets terugkomt van links naar rechts en dus zorgt voor een nog groter overhelling. Op droog wegdek is er niks aan de hand maar gister met nat wegdek begon de Jeep dus mooi te glijden, van een beetje onderstuur naar overstuur (door corrigeren) en met een kwispelende kont de bocht door. Dit alles gebeurt met een snelheid van maar 60 km/uur. Ik begrijp dat een Jeep geen Alfa is en ik ben blij dat ik diverse rijvaardigheidstrainingen gehad heb, maar ik vind het toch wel erg snel dat de banden grip verliezen, wat me brengt bij nog een vraagje: Ik heb nu de Grabbers UHP waar ik dus echt niet tevreden over ben. Na wat internetten twijfel ik tussen een aantal banden. De General Grabbers AT2 of de BFGoodrich AT. Volgens mij doen ze niet veel voor elkaar onder en zijn ze ook nog eens voldoende voor de winter. Maar hoe zijn ze in de regen? Iemand ervaringen?

Oja ik heb vandaag nog gebeld voor de Addco anti Swaybar (staan in backorder en moeten binnen een paar weken weer binnen komen) waarmee ik denk dat het bocht gedrag al een stuk beter moet zijn.

Als jullie overigens andere ervaringen hebben wat betreft het (niet) uitbreken onder natte omstandigheden, dan hoor ik dat ook graag want dan zou het kunnen betekenen dat er iets met mijn vering of ophanging niet goed is.

2. Hebben jullie ook last van verterend schuim bovenin het stuur. Tussen 10 en 2 is mijn leer een beetje aan het lubberen en de vulling is duidelijk aan het verteren. De vorige eigenaren hebben blijkbaar veel met het handje bovenop het stuur gereden. Hebben jullie dit ook en zoja, gaat het leer dan snel achteruit of zelfs kapot, want dan moet ik dat tijdig laten herstellen.

Alvast weer bedankt voor enige adviezen en ervaringen.

Groeten

Roland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bandenkeuze is inderdaad erg belangrijk bij een LS-diff. Zeker bij nat wegdek!

Met de Cooper Cobra -fijne band met droog wegdek- stond ik bij nat wegdek direct dwars bij links of rechts afslaan -vanuit stilstand- bij het stoplicht.

Rij nu jaarrond met AT, nix geen last meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu een jaar Toyo open country's op de Grand. Wat mij betreft de beste banden (at) die wij tot nu toe onder een Jeep hebben gehad.

Zowel on- als offroad droog en nat.

Met de xj stonden we regelmatig achterstevoren....ongeacht de banden. Na een as-revisie incl. nieuwe ls ging het al een stuk beter.

bewerkt door ruudvd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heren, (evt. dames)

Ik probeer BFG ta/ko te scoren maar ik heb geen geluk. Om één of andere reden is de 245 70 16 'uit productie' of 'niet beschikbaar', maar tot nu toe geen succes. Mijn 2e keus Generals AT2, het zelfde verhaal en niet aan te komen. Dus als iemand van jullie mij kan vertellen waar en bij wie ik nog een goede kans heb om de bandjes te scoren dan maken jullie mij helemaal gelukkig.

Ik heb als alternatief wel 4 stuks Cooper Discovery's ATR aangeboden gekregen voor een hele leuke prijs van 610 euro incl. montage. Deze zijn nog verkrijgbaar en de leverancier vind het een goed alternatief. Voordeel is dat hij op het asfalt goed rijd, maar ik las ook dat Newbie met zijn XJ met regen ook problemen heeft en dat is nu juist waarvoor ik een andere band wil.

Nu moet mijn Jeep wel uitgelijnd worden en komt er ook een Addco anti sway bar op, ik denk dat hij dan wel een stuk beter stuurt.

Ik twijfel dus erg over de Coopers maar als er iemand ervaringen heeft van de Cooers onder een WJ dan hoor ik het graag.

Morgen even bellen met US Carcenter in Den Haag, misschien hebben hun nog wat leveranciers die de BFG of de AT2 kunnen leveren.

Hou jullie op de hoogte

Groeten

Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat met 't stuur heb ik ook; maar stuk gaat 't niet. 't staat alleen wat slordig, ben dus al een tijdje op zoek naar een ander stuur.

Maar dat valt nog niet mee. Alle gebruikte die ik tegen ben gekomen zien er ook niet uit en een nieuwe zal wel weer een fortuin kosten.....

Als iemand nog iets weet, dan hoor ik 't graag. gr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw!!! Ik wist niet dat ik in de regen problemen had met die Coopers ATR. Ik heb alleen gezegd dat in 2WD de auto snel zijn kont omzet in de bocht, met name als je flink gas bij geeft. Dat ligt niet aan de banden, maar aan de auto, die dan zoveel vermogen op de achterwielen krijgt dat hij overstuurd raakt en dat kan je voorkomen door de 4WD in te schakelen.

Het is maar wat je wilt. De Coopers zijn in ieder geval wat stiller op de verharde weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Autobandenmarkt.nl heeft General AT2 in de gevraagde maat voor het lieve bedrag van €150,90 per band. Banden-pneus-online heeft de BF's AT in bijna de goede maat (245-75-16): http://www.banden-pneus-online.nl/autoband-BF%20GOODRICH/ALL,TERRAIN,TA,KO/245,75,R16,120,S.html

At2 heb ik nu onder mijn WJ liggen in de maat 225-75-16 ivm de mogelijkheid voor omleggen van sneeuwkettingen. Doen het in de regen best aardig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh sorry Newbie, dat heb ik dan verkeerd begrepen.. Ik dacht dat hij in 4hoog juist raar deed.

Vandaag weer wat meer info gekregen. Het schijnt dat de BFG top zijn maar vanwege millieu redenen worden ze in sommige maten simpelweg niet geïmporteerd door de twee of drie grote importeurs in de Benelux. Er was er zelfs geen één officieel verkocht, wat betekend dat alle BFG die rondrijden dus via de online bedrijven op de markt worden gezet.. Of garages die ze zelf bij onlinetoko's bestellen en niet de

Advies was eigenlijk, kies voor een A-merk als BFG maar dan bijv de Long-trail of voor de Goodyear Wranglers, welke beide All-season banden zijn, maar helaas voor het terrain minder geschikt.. Zou voor mij ook prima zijn, want ik zou wel eens een keer het terrein in willen, maar ik zie het voorlopig toch niet gebeuren.

Blijft een dilemma, AT of meer wegband. Moet toch een keer een keuze maken.

@rickv8; het stuur is idd wat slordig met dat 'losse' leer, maar het heeft gelukkig geen prioriteit. Eerst de techniek dan de optische dingetjes. Als ik binnenkort er aan denk dan rij ik even langs de autointerieur shop om te vragen of hun het kunnen opvullen of zo. Die gasten maken alles van leer. Als ik weet of het kan en wat het dan zou moeten kosten dan maak ik daar wel een nieuwe posting van..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoelde hierboven dat geen ene BFG at/ko in mijn maat 245 70 16 officieel is verkocht. Veel maten zijn wel probleemloos leverbaar.

Wel hoor, ze bestaan wel, zie hier de matenreeks: http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=BFGoodrich&tireModel=All-Terrain+T%2FA+KO&sidewall=Raised%20White%20Letters&autoMake=Jeep&autoYear=2000&autoModel=Grand%20Cherokee%20Limited&autoModClar=&partnum=47SR6ATAKORWLV2&tab=Sizes

Maar dan bestel je toch de Grabber AT2? Zie mijn opmerking boven jouw laatste 2 tegels. Ik heb overigens juist met de Goodyear Wranglers geen goede ervaringen in de regen op glad asfalt, dan waren de Grabber UHP een stuk beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ R-W,

ik heb ook niet beweert dat ze niet bestaan :no: , want in het buitenland zijn ze zeker wel verkrijgbaar. Maar ik heb geen zin in die moeite of het risico dat je een B-keus band krijgt die haast niet te balanceren is door te grote gewichtverschillen in de band. :D

Na wat overleg hier thuis (mijn vrouw rijdt er het meeste in :unsure: en wil een veilige band in de regen), hebben we besloten om geen AT te nemen maar een all-season band, dan kom ik misschien ook nog eens boven de 1 op 5 ipv net eronder. Keuze wordt waarschijnlijk een Wrangler HP All Weather.

Misschien ooit eens een 2e hands setje scoren met terreinbanden voor als ik wel het terrein in wil :rolleyes:

Iedereen nog bedankt voor de adviezen en suggesties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...