Spring naar bijdragen

Motor Swap


De zandhopper
 Share

Recommended Posts

Hallo, ik ben voornemens om in mijn YJ van 1987 automaat een motor swap te doen van 6 naar 8 cilinder. Wie kan mij zeggen welke V8 er zo voor de automaatbak geplaatst kan worden of als er een aanpassing gemaakt moet worden. Uiteraard zullen motorsteunen aangepast moeten worden en zullen er meer aanpassingen moeten plaats vinden. Wie kan mij hier duidelijkheid in geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Headers + uitlaat , radiateur mischien vervangen voor 1 met een betere koeling en dus grotere capaciteit , dynamo , startmotor , ontsteking , pulleys blok , balancer , starterkrans , carberateur , luchtfiler , oliepomp , brandstofpomp enz ......

Veel ligt natuurlijk aan hoe compleet het V8 blok is die je gaat aanschaffen. Wat zit er allemaal op als je die koopt. Ga je voor een amc 304 of 360 of koop je een 5 liter of 5.7 liter chevy.

Ik ken iemand die van een amc 360 naar een chevy overstapt en die is straks rond de 4000 euro kwijt omdat hij al die zaken nog moet aanschaffen. Hij heeft een nieuw kaal 350 chevy crate engine gekocht die ook geschikt is voor gas voor 1750 euro. Alle overige zaken moet hij nog kopen en dat doet hij zowel nieuwe als gebruikt.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.jeeptech....rans/tf999.html

Als het goed is heb jij een TF999 automatic. Zat ook in de cj met de 6 en 8 cilinder motoren.

Dus een 304 of 360 amc zou moeten passen zonder al te veel aanpassingen

Zoek wel goed naar een goede 304 of 360. Helaas is er veel bagger op de markt te koop.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je moet kiezen tussen een YJ of TJ dan zou ik zeggen. Hou de TJ.

Wel is het zo dat het makkelijker is om een V8 goedgekeurd te krijgen in een YJ dan in een TJ. Heeft te maken met de 1 jan 1997 regeling mbt herkeuren auto met andere motor.

Als je met niks moet beginnen zou ik altijd eerder voor een chevy dan amc gaan. Ken namelijk redelijk wat amc rijders die overstappen naar een chevy.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

persoonlijk zou ik eerder een chevy blok monteren, liefst een moderne met injectie en rollercam.

een goed tpi blok koop je compleet al vanaf 1000,- ls1 is natuurlijk nog mooier.

maar waarom geen lijn 6 stroker.. HEEL wat makkelijker..

ik heb zelf een 4.6 stroker met comp cams nokas 10.6 compressie borla header offenhauser intaken met 425 impco gas carb. hei ontsteking ongeveer 250-270 echte pk's en lekker simpel. met gereviseerde ax15 in mijn 86er wrangler yj.

als ik het over zou doen dan zou ik op ebay.com gewoon een goedkoop stroker blok kopen voor 3000,- dollar!!

veel succes

groeten paulpost-4446-0-25992800-1314042548_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

ik heb de voorkeur voor amc bv 360 of 401

chevy blijft chevy is veel van tekoop twee de hands zegt genoeg of niet soms

omdat het snel slijt en stukgaat

daarom mijn voorkeur en vele met mij voor een amc bijna onverwoesbaar veel koppel zijn zeker pluspunten anders hadden ze nooit een orgineel een amc in een jeep gebouwd

blok is sterk van amc en koelt beter ook de inbouw in een cj is beter onsteking zit voorop bij een chevy blok achter op tegen je schutbord past net wel net niet

maar een voordeel van een chevy is veeeeel te vinden voor weinig geld

scoob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil zelf ook met de tijd mijn 6cyl vervangen.

Is nu al 33 jaar oud en was nieuw ook al met weinig pk's.

Ben het ook eens om de jeep zo veel mogelijk origineel te houden. Ook makkelijker voor een type goedkeuring.

Heb zelf een t-150 bak en die kan er zo op zonder aanpassingen. Als het goed is kan je zelfs de motorsteunen gebruiken voor de 6cyl.

Met een chevy moet je weer met passtukken werken en nieuwe motorsteunen lassen.

Maar ja, waar vind je een goede amc 360 of 401?

Liefst in Nederland ivm transportkosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel grappig dat het hier juist andersom is. Veel mensen hier met problemen met hun amc en stappen over naar chevy motorblokken.

Tevens het argument van jou dat er veel van een chevy te koop is omdat het snel slijt en stuk gaat is netjes gezegd ladida. Heb jij een idee hoeveel meer chevy blokken er zijn verkocht in verhouding tot amc blokken en waar meer van verkocht is is ook meer van in omloop.

Koelproblemen bij een chevy zijn niet anders als bij een amc motor. Deze zijn er gewoon niet. Het enige chevy blok dat koelproblemen had was het chevy 400 blok.

Ik heb pas een jeep gezien met een ford motor erin. Dat is ook mogelijk en deze zijn ook zeer betrouwbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De motorsteunen maken is totaal geen probleem bij een chevy en je kan ze ook gewoon bouten. Hebben we ook bij een cj7 gedaan.

Het probleem vonden wij het zoeken naar een goede 360 amc. We hebben het geprobeerd met tweedehands spul en dat liep steeds uit op een deceptie. We konden via de bekende jeepbedrijven wel gereviseerde blokken kopen maar die zaten al gauw op bedragen van 2500 euro of meer.

Hebben toen een nieuwe chevy gekocht voor 1750 euro en zijn gaan bouwen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik ze maakte voor mijn rode cj7 en gele cj8. Had ik alles paraat. In de ochtend beginnen en in de middag zaten er verstelbare motorsteunen op met behulp van mijn super lasser op de zaak.

Heb gehoord dat jij ze ook heb gemaakt. Zeker van mij af gekeken dan...... Jammer dat je ze niet verstelbaar heb gemaakt :D

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ed,

Het verstelbaar maken van je motorsteunen is juist heel handig bij een chevy blok. Je bent zo heel flexibel als je er ooit

voor kiest om je quadratrac tussenbak in te ruilen voor een ander type tussenbak met achteras. Je hebt meer keus met

het bepalen van wat voor type tussenbak ( jeep, chevy of dodge ) en type achteras ( jeep , chevy , ford enz ... )

Onder de cj8 had ik voorheen een quadratrac tussenbak zitten met een dubbel uitlaatsysteem. Toen ik de quadratrac

tussenbak verving door een dana 300 tussenbak paste het uitlaatsysteem aan de bijrijderskant niet meer. Door middel

van de verstelbare steunen kon ik het motorblok 3.5 cm uit het midden zetten. Hierdoor paste het uitlaatsysteem weer

zonder dat te hoeven aanpassen. Ook de achteras werd vervangen door een achteras met een diff meer in het midden.

De originele amc achteras met het diff uit het midden kan je niet meer gebruiken bij een cj7 als je overstapt naar een

dana 300 tussenbak. Ik kon mijn achteras zelf inkorten waardoor mijn diff nu in in lijn staat met de yoke van de dana 300.

Bij veel jeeps is dat niet mogelijk en als je dan een krachtig blok hebt met een korte aandrijfas waarbij de hoek zowel

verticaal als diagonaal niet goed staat is dat vragen om aandrijfproblemen.

Gelukkig is de jeeper in kwestie niet zo wisselend van aard ;)

Zie je dinsdag dan gaan we even brainstormen over wat nu beter is.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je nu een AMC, Buick, Ford, Chrysler of Chevy V8 in een jeep bouwt. Ik zou adviseren met een goede motor te beginnen. (en dit is meestal vrij kostbaar). Als je met een gebruikte motor begint, bestaat de kans dat je redelijk snel weer met de motor aan de slag moet. In zo'n geval is Chevy al snel in tel, want van Chevrolet zijn onderdelen in de regel iets goedkoper dan van een ander merk. Motorrevisie is dan goedkoper.

Als je niet al te sterke V8 in de jeep bouwt, is jouw Torque-Flite-999 automaat sterk genoeg.

Momenteel ben ik een high-performance 305 (5.0L) Chevrolet V8 in en YJ aan het bouwen. Ook deze met een TF999 automaat. Als je wilt komen kijken is dat geen enkel probleem. Als je eenmaal een Chevy hebt, kun je in de toekomst ook Chevrolet bakken monteren (geld ook voor voor Buick, Oldsmobile, Pontiac en Cadilac). Als je 37"banden wilt met 4.88 in de assen en een 4:1 kit in de tussenbak, dan wil je ook vrij snel een overdrive versnellingsbak.... denk ik. Een TH700R4 automaat van GM is dan weer een goede optie.

Als je geen geld aan adapters uit wilt geven, dan blijven er twee opties over, namelijk een AMC en Chrysler (Mopar) V8. Als je een Chrysler wilt gaan gebruiken, dan moet je ook een Chrysler TF999 automaat gaan gebruiken. Alleen een bakhuis is al voldoende, want je kunt de gehele binnenkant overbouwen. Er is helemaal niets mis met een Dodge 318, 360 of 440 in een jeep. Ook dit heb ik meerdere malen gemaakt.

Er zijn heel veel mogelijkheden. Ik denk dat je ook in de toekomst moet kijken, zodat je kunt voorkomen dat je twee keer geld uit geeft aan verschillende zaken.

Jos Reuling

Hallo, ik ben voornemens om in mijn YJ van 1987 automaat een motor swap te doen van 6 naar 8 cilinder. Wie kan mij zeggen welke V8 er zo voor de automaatbak geplaatst kan worden of als er een aanpassing gemaakt moet worden. Uiteraard zullen motorsteunen aangepast moeten worden en zullen er meer aanpassingen moeten plaats vinden. Wie kan mij hier duidelijkheid in geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...