Spring naar bijdragen

Onderhoud Motormanagement Xj 2000?


RuudM
 Share

Recommended Posts

Ik heb mijn XJ Sport 60 anniversary van januari 2001 nu zo'n vijf jaar. Kilometerstand bij aankoop was 68.000 en inmiddels staat er 160.000 op de teller. Ik laat al het onderhoud bij mijn garage uitvoeren volgens het boekje. Dus bij 100.000 km zijn alle olien vervangen etc. Mijn vraag is of er nog wat aan het motormanagement valt af te stellen via het inlezen op de computer? Nogmaals de XJ doet het prima en loopt mooi maar ik ben gewoon nieuwsgierig. De XJ geeft nog steeds heel veel plezier bij het rondsleuren van de caravan door Frankrijk. Grote heuvels op met cruise control aan is ronduit genieten. Vooral wanneer er automatisch weer wat gas gegeven wordt. Dit was de eerste keer wel even schrikken. Bij technische vragen doet mijn garage een beroep bij de Jeep Dealer Alkmaar.

vr gr

Ruud

bewerkt door Ruud Molenaar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Wij hebben de zelfde Jeep ook een XJ 2001 en in de vakantie hangt er ook een caravan achter en toeren wij door Frankrijk, geen enkel probleem.

Aan motormanagment en chiptuning van een 4.0 benzine is volgens mij standaard niet veel aan te veranderen ik vindt trouwens dat er genoeg vermogen in zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als bij 100.000 km. de diffs etcetera voor het laatst opnieuw zijn voorzien van olie, sluit ik niet uit dat je nu al 10.000 km. te laat bent. Elke 30.000 Miles of 50.000 km. dacht ik zo.

Chippen heeft voor een benzine-motor niet veel zin, zeker als er geen turb in zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IDD genoeg vermogen dacht ik ook. Ik snap wel dat wat extra power altijd wel leuk is maar de echte winst met chip tuning haal je uit turbo diesels. bij de ongeblazen benzine motoren moet je al snel aan een andere nokkekas en dergelijke voor wat extra vermogen.

Enne jaa die achteras moet je echt vertroetelen met 85 W 140 en LS vloeistof. Iedere 15.000 km verversen als je hem heel wilt houden. En al helemaal als je met een caravan door de bergen scheurt.

Motor blokkie dan ook gelijk iedere 15.000 km nieuwe olie en olie filter dan gaat hij nog heeel lang mee.

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12000 of 15000 km? heb er geen probleem mee, mits je goede olie gebruikt.

Ik reed met de grand 20000km en stond ook 12000 in het boekje.

Een motor met zo,n laag toerental en goede olie, moet toch kunnen.

Kom hier niet boven de 2000 toeren. Maar dat heeft met het wegennet hier te maken. :mellow:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zal ook niet steken op 12 of 15k, maar wel op 48 of 60k. Waarom zou je hiermee te lang wachten?

Jeeps staan er tenslotte bekend om dat ze gevoelig zijn voor "minder" onderhoud.

Ok, ik dacht dat er een kleine beurt tussen zat. ( dus enkel motor olie)

Ja, dan ben ik het met je eens Ab. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees hier wat vreemde kilometer intervallen.......... 12.000(olie verversen) en 48.000(grote beurt) en de veelvouden daarvan zijn de belangrijkste! Sla je FSM er maar eens op na......

Ja je hebt helemaal gelijk Ab.

Ik heb voor mijzelf het hele onderhoud schema wat samengevoegd tot een kleine en een grote beurt.

Iedere 15K een kleine beurt en iedere 4de beurt (60 K) is dan klein en groot.

KM's idd iets opgerekt.

Voor de onsteking verder geen probleem om er 60 K mee te rijden (afhankelijk van omstandigheden en rijgedrag natuurlijk).

Ik rij op LPG (G3) en dan is het allemaal wat extra gevoelger voor het ontsteking systeem. Maar de motor meld zich snel genoeg als er iets in de onsteking begint te slijten. Dan gaat hij wat onregelmatiger van lopen.

Wel moet ik zeggen, kijk uit met het strikt volgen van de FSM.

Bij de Schedule A beurten staat het olie verversen van de assen niet vermeldt.

Dit is toch echt zeer regelmatig nodig anders dan ben je iedere 100K toe aan een revisie ($$$)

Mijn achteras ververs ik iedere 15K en gebruik 85W 140 en voor-as 60K.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...