Spring naar bijdragen

Oliedruk


peter1979
 Share

Recommended Posts

mijn 4.0 uit 2001 heeft het volgende probleem:

bij het starten en rijden met de auto geeft de oliedruk meter de juiste waarde aan (ongeveer 3)

echter als ik voor een stoplicht sta loopt ie terug tot nul en begint er een lamp te branden " check gauges"

nu kan ik twee dingen doen, remmen en een beetje gas, dan gaat de lamp uit of wachten op groen en doorrijden.

Ik heb een collega gevraagd en die zei dat waarschijnlijk de oliepomp kapot of minder goed is, of misschien alleen de sensor.

Nu is mijn vraag, waar bevind zich de sensor? en is zo'n olie pomp makkelijk te vervangen. en als iemand het weet wat kosten de verschillende

onderdelen ongeveer?

alvast bedankt voor de antwoorden.

groeten peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peter, ik heb bij mijn vorige Cherokee (92) en huidige Cherokee (98) de sensor moeten vervangen omdat die rare dingen ging doen.

Nu nog vaak na olie en filter wisselen, moet ik de sensor er even afschroeven. Denk dat er lucht voor de sensor komt ofzo.

Maar om zeker te weten of er niks met de pomp of andere dingen is zou je even een mechainsche oliedrukmeter moeten aansluiten. Als je dat zelf niet kan, voor de meeste garages is dat een fluitje van een cent.

De sensor zit op het huis waar ook het olie filter zit geschroefd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het oliedruk probleem iets van de laatste tijd? dan heb je kans dat het iets met de sensor te maken heeft.

als de motor goed op temperatuur is en hij draait mooi rond zonder gekke bijgeluiden dan zou het vervangen van de oliepomp een optie zijn.

Zelf heb ik de oliepomp ook vervangen scheelde in druk ongeveer 0.5 bar hoger bij warme motor net genoeg dat het lampje niet gaat branden.

Ik weet niet hoe handig je bent maar hou er rekening mee het is geen makkelijk klusje de hele carterpan etc. moet er onderuit.

Nog iets, oliefilter niet vergeten is dat orgineel van mopar? wil ook wel eens schelen.

Als je de jeep wilt blijven rijden zou ik het een 4x4 garage laten en ook meteen de krukaskeering laten vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn XJ uit 90. De oliedruk meter schiet van het meest minimale naar het meest maximale. Dit verschijnsel gaat trouwens gepaard met een volt meter die volledig links staat. Is de sensoren makkelijk te vervangen en zo ja, waar zitten deze dan?

Dit verschijnsel heb ik al jaar en dag, heeft denk ik niets te maken met de sensors maar zoek het in de bedrading achter je meters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou eerst een mechanische oliedruk meter monteren om de druk te controleren..

jullie hebben het wel over sensor te controleren, maar bij 295.000 km zit ik eerder aan speling op de lagers te denken.. (of te wel versleten)

en oliepomp vervangen met te veel lagerspeling heeft natuurlijk geen zin. je kan als LAPMIDDEL dikkere olie gaan rijden.. bijv. 20w50.

veel succes

groeten paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar kan ik verder mee. Het leek me trouwens ook logisch dat vochtigheid iets te maken moest hebben met de bedrading. Nu is bedrading niet echt mijn "stiel", waar moet ik gaan kijken? Oliedruk meter neem ik aan ergens op de pomp? En de voltmeter op de dynamo? Deze is nieuw trouwens dus daar kan het probleem volgens mij niet liggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paul, bedankt voor je antwoord, maar ik ben niet zo technisch, over welke lagers heb je het?

tevens had ik nog wel een vraag weet iemand wat voor een soort oliedruk sensor er op een 6 cil in lijn zit en waar ik die zou kunnen krijgen.

Ik denk er nu aan om ze uit Amerika te laten komen maar ik weet niet precies welke (de ene is 19 de ander e89 dollar).

waar in ned kun je auto onderdelen (online) bestellen?

dank jullie alvast

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paul, bedankt voor je antwoord, maar ik ben niet zo technisch, over welke lagers heb je het?

tevens had ik nog wel een vraag weet iemand wat voor een soort oliedruk sensor er op een 6 cil in lijn zit en waar ik die zou kunnen krijgen.

Ik denk er nu aan om ze uit Amerika te laten komen maar ik weet niet precies welke (de ene is 19 de ander e89 dollar).

waar in ned kun je auto onderdelen (online) bestellen?

dank jullie alvast

B&S Tiel ff bellen, ze kunnen het naar je opsturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...