Spring naar bijdragen

Duitsland Verplicht Winterbandjes........


Canaman
 Share

Recommended Posts

BERLIJN - Automobilisten die door Duitsland rijden, moeten vanaf maandag winterbanden onder bij sneeuw of ijzel.

De Duitse Bondsraad, vergelijkbaar met de Eerste Kamer, heeft daarmee vrijdag ingestemd. Wie toch met zomerbanden door de sneeuw rijdt, kan 40 euro boete krijgen.

Veel Duitse automobilisten hebben zich al voorbereid op de plicht. De verkoop van winterbanden is 20 procent hoger dan vorig jaar.

'Te vaag'

De nieuwe wettelijke plicht komt in de plaats van de huidige regeling. Die was volgens de rechtbank te vaag: automobilisten waren alleen verplicht om bij ieder weertype ''de gepaste banden'' te monteren. De boete was slechts 20 euro.

De automobilistenclub ACE heeft kritiek op de regeling, omdat vrachtwagens deels zijn uitgezonderd. Die hoeven de winterbanden alleen te monteren bij de wielen die de truck aandrijven. De uitzondering moet hoge kosten voor de transporteurs voorkomen.

Bron:NU.nl

bewerkt door Canaman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik hoop dat ze mij maandag aanhouden in duitsland. want de truck waar ik op rij zitten geen winterbanden op de aangedreven as. mijn baas is zo'n zuinige pief een. heb hem al gewaarschuwd dat de boete voor hem. en heb al op papier staan dat hij alle gevolgen vandien de verantwoordelijkheid opzich neemt. met zijn handtekening en berdrijfsstempel erop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Boete van 40 eu haal jij je winter banden er niet uit. of je moet vaak herhaaldelijk worden aangehouden met een opsomming aan boetes als dat mogelijk is. rij zelf met buckshots en ik vertoef me in jan in duitsland dat zal denk geen problemen geven.

Is een redenatie van niks natuurlijk. :wacko:

De prijs van een paar goede banden moet je m.i. niet afwegen tegen de prijs van een prent als je de verkeerde banden hebt. Heeft iets met veiligheid te maken of zo, en winterbanden verhogen de veiligheid behoorlijk, óók bij temperaturen beneden 7 graden en schone weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Redenatie van niks?

Ik praat niet over veiligheid maar alleen over de kosten.

voor iemand die totaal niks van winterbanden moet hebben omdat hij niet in de werking ervan gelooft(ik niet maar ken er zat die het niet geloven.) en ook niks wil aanschaffen voor de winter en moet toch een ritje Duitsland maken waarbij hij een prent krijgt van 40 eu(eenmalig) is hij goedkoper uit als dat hij een set banden moet aanschaffen. daar ging het mij om.

Verder bedoel ik dat buckshot geen officiele winterbanden zijn maar wel worden omschreven als banden die goed presteren in winterse omstandigheden en ook daarvoor geschikt zijn (ervaring).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een "normale" wegband geloof ik wel in de werking van een winterband (een echte winterband met sneeuwvlok symbool welteverstaan),afgaande van de ervaringen van een Oostenrijkse taxichauffeur.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er veel verschil zit qua grip in een winterband en een 4x4 AT/MT band ?

Want wat verstaan ze in Duitsland onder een winterband, moet dit een band zijn met het sneeuwvlok symbool of is een m+s band met voldoende profiel ook goed en dus ook een AT/MT band ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een "normale" wegband geloof ik wel in de werking van een winterband (een echte winterband met sneeuwvlok symbool welteverstaan),afgaande van de ervaringen van een Oostenrijkse taxichauffeur.

Tijdens een anti-slip cursus bij de ANWB in Lelystad konden we rijden in auto's met en zonder winterbanden.

Er lag geen sneeuw (temperatuur boven 7 gr),de weg is glad en nat en je merkte al duidelijk een groot verschil tussen de twee banden.

Afgelopen winter met mijn Alhambra op zomerbandjes kwam ik niet tegen een lage drempel op en glibberde ik over een besneeuwde weg. Uurtje later met winterbanden merkte ik nauwelijks iets van de sneeuw.

Het heeft dus niets te maken met geloven in winterbanden; ze zijn veel veiliger, tenminste als je voorzichtig blijft rijden en niet overmoedig wordt.

Ook gewone AT banden hebben op een glad/besneuwd wegdek minder grip dan een sneeuwband; zij hebben een compleet ander profiel dan wat nodig is voor grip in sneeuw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik hoop dat ze mij maandag aanhouden in duitsland. want de truck waar ik op rij zitten geen winterbanden op de aangedreven as. mijn baas is zo'n zuinige pief een. heb hem al gewaarschuwd dat de boete voor hem. en heb al op papier staan dat hij alle gevolgen vandien de verantwoordelijkheid opzich neemt. met zijn handtekening en berdrijfsstempel erop.

Voor vrachtauto's heeft de duitse wetgever andere "verplichtingen" als met een personenvoertuig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er worden nog een aantal zaken vergeten die van toepassing zijn als je in Duitsland rijdt zonder winterbanden.

Als je in Duitsland betrokken raakt bij een ongeval en je wagen is niet in de wintermaanden voorien van sneeuwbanden ben je al voor 50% aansprakelijk.

Het minimaal 50% verantwoordelijk zijn kan uiteindelijk 100% worden. Dus zelfs al is het niet jouw schuld dan heb je al een uitdaging.

Tevens zijn er nog een paar andere zaken die mensen even snel vergeten. De boetes mogen wel laag liggen maar als de dienstdoende agent vindt dat je als bestuurder onverantwoordelijk bezig ben geweest kan hij de auto aan de ketting leggen of je rijbewijs innemen bij onverantwoordelijk rijgedrag en het in gevaar brengen van de overige weggebruikers. In Duitsland zijn ze een stuk minder soft als hier en bij dergeljke vergrijpen mag de boete wel laag liggen maar kunnen de overige maatregelen je portemonee behoorlijk raken. En hier geldt ook weer als niet duits zijnde bestuurder word je dubbel zo goed in de gaten gehouden.

FM je bent een RETARD. Wat kan jij dom lullen zeg! Jij bent altijd verantwoordelijk voor alles wat je doet met de vrachtwagen. Dat is niet je baas of wie dan ook. Dat moet jij toch weten als zogenaamde beroepschauffeur.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Redenatie van niks?

Ik praat niet over veiligheid maar alleen over de kosten.

voor iemand die totaal niks van winterbanden moet hebben omdat hij niet in de werking ervan gelooft(ik niet maar ken er zat die het niet geloven.) en ook niks wil aanschaffen voor de winter en moet toch een ritje Duitsland maken waarbij hij een prent krijgt van 40 eu(eenmalig) is hij goedkoper uit als dat hij een set banden moet aanschaffen. daar ging het mij om.

Verder bedoel ik dat buckshot geen officiele winterbanden zijn maar wel worden omschreven als banden die goed presteren in winterse omstandigheden en ook daarvoor geschikt zijn (ervaring).

Als het over veiligheid gaat moet je het niet eens over kosten hebben. Kosten zijn geen enkel excuus om te bezuinigen op remmen, banden en alles wat met de wegligging te maken heeft. Remblokken zijn verhoudingsgewijs idioot duur, maar ik betwijfel of je de vervanging als het nodig is achterwege zal laten.

Bovendien: als je wel op zomerbandjes rijdt en er valt iets voor, moet je gaan aantonen dat het ook met winterbanden onvermijdelijk gebeurd zou zijn. Het zou wel eens kunnen zijn dat de verzekering het in dat geval ook af laat weten en je persoonlijk voor alle schade laat opdraaien. Dwz: ze vergoeden royaal en verhalen het bij verzekeringsnemer. En bedenk maar eens wat het gaat kosten als mede-inzittenden letselschade oplopen.

Inderdaad: een redenatie van helemaal niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het over veiligheid gaat moet je het niet eens over kosten hebben. Kosten zijn geen enkel excuus om te bezuinigen op remmen, banden en alles wat met de wegligging te maken heeft. Remblokken zijn verhoudingsgewijs idioot duur, maar ik betwijfel of je de vervanging als het nodig is achterwege zal laten.

Bovendien: als je wel op zomerbandjes rijdt en er valt iets voor, moet je gaan aantonen dat het ook met winterbanden onvermijdelijk gebeurd zou zijn. Het zou wel eens kunnen zijn dat de verzekering het in dat geval ook af laat weten en je persoonlijk voor alle schade laat opdraaien. Dwz: ze vergoeden royaal en verhalen het bij verzekeringsnemer. En bedenk maar eens wat het gaat kosten als mede-inzittenden letselschade oplopen.

Inderdaad: een redenatie van helemaal niks.

Er wordt een nieuws bericht geopend als topic welke iedereen benaderd vanaf het puntje veiligheid waar ik helemaal mee eens ben. Maar je kan het ook vanaf het kosten plaatje bekijken want dat gebeurd en dat doet iedereen.... aangezien we dus allemaal dezelfde kant op moeten lullen is het inderdaad een redenatie van niks. mijn excuses.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een "normale" wegband geloof ik wel in de werking van een winterband (een echte winterband met sneeuwvlok symbool welteverstaan),afgaande van de ervaringen van een Oostenrijkse taxichauffeur.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er veel verschil zit qua grip in een winterband en een 4x4 AT/MT band ?

Want wat verstaan ze in Duitsland onder een winterband, moet dit een band zijn met het sneeuwvlok symbool of is een m+s band met voldoende profiel ook goed en dus ook een AT/MT band ?

Het gaat niet (alleen) om het profiel, maar ook om de rubbersamenstelling. Winterbanden "plakken" bij koude/lage temperaturen beter dan zomerbanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er wordt een nieuws bericht geopend als topic welke iedereen benaderd vanaf het puntje veiligheid waar ik helemaal mee eens ben. Maar je kan het ook vanaf het kosten plaatje bekijken want dat gebeurd en dat doet iedereen.... aangezien we dus allemaal dezelfde kant op moeten lullen is het inderdaad een redenatie van niks. mijn excuses.

Je hóeft helemaal niet allemaal dezelfde kant op te kijken. Als ik zie wat een paar écht goede banden kosten krab ik me ook wel achter de oren. Afhankelijk van het gebruik kan je natuurlijk ook goedkopere banden kopen, mits die voldoen aan de eisen die je daar met betrekking tot het gebruik daaraan stelt. Er kunnen dus argumenten zijn dat je winterbanden verhoudingsgewijs te duur vindt.

Zeker in landen waar winterse omstandigheden heel gewoon zijn worden die winterbanden niet voor niets verplicht gesteld. Overigens, als je in Duitsland bij een aanrijding betrokken raakt, wordt de boete al € 80,--, ongeacht de schuldvraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij krijg je een boete én mag je niet meer verder rijden, da's toch best lastig...

@FM, ik hoop dat je blij bent met die brief op het moment dat het mis gaat.

inderdaad. want vannacht ben ik toevallig aangehouden net over de grensovergang door de BAG (Bundes Autobahn Gestapo :lol: ). maar mijn baas is verstandig geweest. want hij heeft er zaterdag winterbanden oplaten leggen. en gelukkig waren al mijn papieren ook allemaal in orde :) en kon ik mijn reis verder vervolgen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Te vaag'

De nieuwe wettelijke plicht komt in de plaats van de huidige regeling. Die was volgens de rechtbank te vaag: automobilisten waren alleen verplicht om bij ieder weertype ''de gepaste banden'' te monteren. De boete was slechts 20 euro.

Bron:NU.nl

Een kennis van mij heeft over deze "winterbanden kwestie" contact gehad met Michelin en de jurist van de ANWB, voor zijn Land Rover Defender is namnelijk geen band te krijgen in de maat 7.50 r16 met het bergje/ijskristal symbool.

En wat blijkt, de Duitse wetgeving is nog steeds vaag, volgens de jurist is er geen duidelijke regelgeving over waaraan een winterband moet voldoen, het wintersymbool mag een band al voeren als er aan minimale "winterse eisen" wordt voldaan.

Een goed geprofieleerde M+S band voldoet volgens hem ook aan de Duitse eisen, dus heel veel veranderd er eigenlijk niet

bewerkt door peerke
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een polletje. :)

Klik hier om te stemmen en te motiveren voor de winterbanden.

Hmm lastige pol. Want de meeste Jeepers rijden terreinbanden die vaak geschikt winterbanden zijn. Zoals BFG A/T.

(Mijn naaste collega werd zelfs ooit doorgelaten door zwitserse politie zonder sneeuwkettingen de berg op, doordat hij BFG A/T had).

Maar goed OT : Als je nu kiest voor ja ik heb winterbanden, heb je dan een idee dat ik bewust gekozen heb voor winterbanden. In mijn geval nee, ik heb bewust gekozen voor een prima terreinband die ook prima geschikt is op de snelweg, en deze is ook toevallig winterband. Dus de pol (mijn bescheiden mening) is niet geheel juist.

Ik heb in mijn "jonge" jaren een Nissan 100NX gehad. Superfijne auto, in de winter monteerde ik bewust goede winterbanden, en of dat het uitmaakt!

(In dat geval kies je dus wel bewust voor een winterband)

Ik zal stemmen op ja. Want ik heb ze. Op de WJ heb ik de standaard M+S. Bevallen prima met dit weer! (on-road)

bewerkt door DarkGreen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je M+S erop staan heb, is het genoeg.

Of M+S of sneeuwvlokje....niet beide.

Jawel hoor, beide kan ook. Nog een keer dan:

M+S, Allseason en banden met sneeuwvlok worden alle drie gezien als winterband mits ze minimaal 4 mm profiel hebben anders voldoen ze sowieso niet.

Bron:

http://www.adac.de/infotestrat/reifen/winterreifen/Winterreifenpflicht/default.aspx

http://www.warum-winterreifen.de/winterreifenpflicht/rechtslage-winterreifenpflicht/index.php

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...