Spring naar bijdragen

Xj 4.0 '94 Loopt Niet Meer. Computer Defect?


Emiel
 Share

Recommended Posts

Goeiemiddag allemaal.

Betreft hier een storing aan een '94er XJ 4.0 De auto is in deze niet lopende staat aangekocht en is Amerikaanse import. De auto heeft een set sleutels zonder afstandsbediening. Ik vermoed dus geen originele startblokkering.

De bougies vonken niet en de injectierail heeft geen druk. Met andere woorden, de auto doet niets meer. De verdenking rust op de driestekkerige motormanagementcomputer op het linkerbinnenscherm aan de voorzijde. Ik heb Boris (cherokeeparts) gebeld en hij kwam met een redelijk verontrustende mededeling. De computer is niet meer te vervangen. Hij communiceerd met twee andere computers (Bak en console) en bij geen, noem het maar familiale connecties, zal hij dienst weigeren na een paar seconden. Er zou nog wel een computer op chassisnummer besteld kunnen worden bij de dealer voor hondertje of zeven, acht, maar da's natuurlijk geen haalbare kaart meer. Om toch een en ander uit te sluiten of te bewijzen, zou ik toch nog wel eens iets willen proberen. Mijn collega heeft een XJ 4.0 van '98 met een op het oog identieke computer qua aansluitingen en dimensies, maar met een ander nummer op de kast. Ik ben bang dat het omwisselen zou resulteren in en kapotte computer van de jongere XJ, met als resultaat twee niet lopende auto's. Aan de andere kant zou de auto een paar seconden kunnen draaien en dan is hiermee bewezen dat de computer de oorzaak is. Verder zit ik te denken of het mogelijk een optie is om alledrie de communicerende familieleden uit 1 specifieke auto te kopen... als dat de oplossing zou zijn. Verder zit er een aftermarket gecertificeerd alarm in de auto, en kan het er uit gehaald worden, maar dat is veel werk voor een kleine kans dat dat de oorzaak zou zijn. Dus wie weet raad, of heeft een (set) computers liggen, alvorens de XJ als terminaal te beschouwen?

Mvg Emiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1) de computer van een 98-er is anders dan van een 94-er (98-er heeft 3 stekkers , de 94-er maar 1 )

2) Als de auto een dakconsole heeft hij een ingebouwd alarm.

3) Een andere PCM er in hangen is geen optie , daar hij moet communiceren met de rest van de electronica

Als het een PCM is met 1 zwarte stekker , dan heb ik nog wel een PCM zonder code , die werkt wel in een auto waar wel een code inzit.

deze dus :

Computer%20High.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Boris,

Klopt inderdaad. De PCM zal mogelijk anders zijn van een '98er, maar deze auto's zijn qua stekkers en uitvoering identiek. Misschien omdat t Amerikaanse import is?. De nummers op de stickers zijn wel iets verschillend. Ik heb de nummers thuis liggen, maar ben pas maandag weer daar. Dan zal ik ze even posten. Misschien dat iemand me er van kan overtuigen dat je zo'n PCM onmogelijk kan vernielen door het overzetten... Ondanks dat een andere PCM monteren geen optie is, zou het me wel helpen als hij dan een paar seconden liep. Weet ik gelijk waar het probleem zit. Dan kan ik er altijd nog afstand van nemen, of uit elkaar trekken.

mvg Emiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

94er heeft idd de 60 polige stekker zoals Boris zegt. Misschien is het wel een ander bouwjaar. VINdecoder al geprobeerd?

Wbt het eventueel kapot zijn van de PCM, heb je er al een DRB scantool aan gehad? Het kan natuurlijk ook een ander oorzaak hebben........

*edit*

Kom zelfs in de FSM van 95 nog de PCM zoals boven tegen.

Heb je al geprobeerd de DTC (diagnostic trouble code) uit te lezen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou wordt ik wel erg onzeker over het bouwjaar. Morgen gelijk eens even kijken naar het chassisnummer... Soms doen ze maar dotje bij de import.

Ik hou jullie op de hoogte...

Mischien is je krukas sensor defect,zelfde probleem gehad.wel rondkomen de motor,maar geen vonk,en geen druk op de rail. sensor zxit op het vliegwiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net even een en ander bekeken, opgezocht en uitgevonden.

Allereerst het VIN nummer. Dit VINnummer is 1J4FJN8PXRL158650, en de aap komt uit de mouw.

Het achtste nummer zou gaan over welke ingebouwde motor. In dit geval de P. De P staat voor 2.5 liter...

Dus. Ik heb hier te maken met een omgebouwde versie naar een 4.0 liter. Het feit dat er een latere computer

in zit dan verwacht, wordt ook weer duidelijk door het ingegoten bloknummer ...20569 (eerste cijfers verscholen

achter een steun, maar de laatste cijfers zeggen een blok van 1996 tot 1998! Dus eea is bevestigd.

De PCM in deze auto is voorzien van stickers JGROC48U 251(grote cijfers) JBSAA P56041 T0646.

De PCM in de jongere XJ van collega is 535AD (grote cijfers) JBSAC P56041 T0558.

Ben er nog niet van overtuigd of wisselen catastrofale gevolgen zou hebben, maar wil dan toch wel eerst even uitlezen.

Ik weet alleen niet zeker of de PCM de foutcodes nog heeft opgeslagen na lang verstoken te zijn geweest van stroom.

Ik heb een OBD2 / DRB scan tool uitleesapparaat liggen voor mijn Grand Cherokee en deze zal dan waarschijnlijk niet op een OBD1 stekker passen, maar mogelijk is

de hele boom omgezet en kan er OBD2 gemeten worden. Alleen bij de locatie bij de accubak kan ik geen aansluiting vinden.

Iemand een idee waar deze aansluiting zou kunnen zitten bij een jongere Cherokee? Dan ga mijn zoektocht daar maar eens beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Het heeft even geduurd, maar inmiddels weer wat testjes gedaan.

Om de BDPsensor te testen heb ik gemeten op de stekker van de sensor.

Deze is gewoon aangesloten gebleven en ik heb het voltage gemeten op de wit-zwarte en de zwart-lichtblauwe draad.

Het spanningsverschil is 5 volt. Tijdens het tornen van de motor (met de hand) zou de spanning per omwenteling drie keer onderuit moeten gaan.

Dat gebeurd dus niet. De spanning blijft keurig op 5 volt.

Tevens gekeken of er spanning staat op de bobine, en deze is spanningsloos.

Ook de benzinerail nog maar eens bekeken en de pomp drukt het systeem niet op.

Kan iemand me bevestigen dat de BDP sensor op deze wijze juist gecontroleerd is?

Zo ja. Zou het kunnen zijn dat bij het falen van de BDPsensor de computer de stroom naar de brandstofpomp en de bobine (nog) niet doorgeeft?

Overigens heeft de auto bij de ombouw van 4 naar 6-cilinder de aansluiting voor de OBD-DRB niet terug gekregen. Vergeefs gezocht maar

niet te vinden onder het dashboard, noch onder de motorkap... Jammer. Had juist nu makkelijk geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doet je " Engine Check " lampje het wel, bij aanzetten van het contact? Dan zou je de de code's ook via de contact aan/uit methode kunnen uitlezen.

OBTAINING DTC’S USING MIL LAMP

(1) Cycle the ignition key On - Off - On - Off - On

within 5 seconds.

(2) Count the number of times the MIL (check

engine lamp) on the instrument panel flashes on and

off. The number of flashes represents the trouble

code. There is a slight pause between the flashes representing

the first and second digits of the code.

Longer pauses separate individual two digit trouble

codes.

An example of a flashed DTC is as follows:

† Lamp flashes 4 times, pauses, and then flashes

6 more times. This indicates a DTC code number 46.

† Lamp flashes 5 times, pauses, and flashes 5

more times. This indicates a DTC code number 55. A

DTC 55 will always be the last code to be displayed.

This indicates the end of all stored codes.

OBTAINING DTC’S USING VEHICLE

ODOMETER

(1) Cycle the ignition key On - Off - On - Off - On

within 5 seconds.

(2) After a short pause, the mileage shown on the

vehicles digital odometer will be temporarily deleted.

After this occurs, read the DTC number displayed on

the odometer. Each two–digit number will be displayed

with a slight delay between numbers.

(3) A DTC number 55 will always be the last code

to be displayed. This indicates the end of all stored

codes. After code 55 has been displayed, the odometer

will return to its normal mode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het heeft even geduurd, maar inmiddels weer wat testjes gedaan.

Om de BDPsensor te testen heb ik gemeten op de stekker van de sensor.

Deze is gewoon aangesloten gebleven en ik heb het voltage gemeten op de wit-zwarte en de zwart-lichtblauwe draad.

Het spanningsverschil is 5 volt. Tijdens het tornen van de motor (met de hand) zou de spanning per omwenteling drie keer onderuit moeten gaan.

Dat gebeurd dus niet. De spanning blijft keurig op 5 volt.

Tevens gekeken of er spanning staat op de bobine, en deze is spanningsloos.

Ook de benzinerail nog maar eens bekeken en de pomp drukt het systeem niet op.

Kan iemand me bevestigen dat de BDP sensor op deze wijze juist gecontroleerd is?

Zo ja. Zou het kunnen zijn dat bij het falen van de BDPsensor de computer de stroom naar de brandstofpomp en de bobine (nog) niet doorgeeft?

Overigens heeft de auto bij de ombouw van 4 naar 6-cilinder de aansluiting voor de OBD-DRB niet terug gekregen. Vergeefs gezocht maar

niet te vinden onder het dashboard, noch onder de motorkap... Jammer. Had juist nu makkelijk geweest.

hoi hier een leek

begrijp dat de auto niet vonkt en dat de brandstofpomp ook niet gaat lopen

computer van de 4.0l gaan niet snel stuk

zou het gaan eerst gaan zoeken in de relay kast

pak eerst de schutbown relay en verwissel die met een ander zijn bijna allemaal het zelfde

verder als de brandstofpomp wel loopt de onsteking bedoel dan de onderste censor in de onsteking gaan regelmatig stuk

de krukas censor wil ook wel eens roet in het eten gooien vervangen doormeten wil wel hebben ongeveer 25 onmh ALS IK ME NIET VERGIS

als de motor later is ingebouwd zullen er vast wel wat dingen ontbreken en dus gewoon uitlezen gaat dan niet meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doet je " Engine Check " lampje het wel, bij aanzetten van het contact? Dan zou je de de code's ook via de contact aan/uit methode kunnen uitlezen.

Nou heb ik zo goed als geen ervaring met XJ,s want heb recentelijk een aantal jaren met een ZJ 4.0 1997 gereden, maar er gaat bij contact aan alleen geheel links een lampje -washer fluid low- (zal wel laag zijn) en -part time- van de tussenbak branden. Dus maar eens even gesnuffeld in de FSM XJ '94 en dus gevonden dat er inderdaad een hoop meer moet gaan branden. Er zit een "high line cluster" dash in met een aparte voltmeter en oliedrukmeter . Mijns insziens moet er dus zeker nog een lampje "check engine-, -brake-, maint rqd- en -ABS- gaan branden als het contact aangezet wordt. Ik vermoed een link tussen de lampjes en het niet starten. Zouden de lampjes door de PCM aangezet worden? Of hebben we wellicht dan met een defect relais te maken, zoals Rammstein hierboven aangeeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...