Spring naar bijdragen

Aandrijving Cherokee 88


duinrellers
 Share

Recommended Posts

Vandaag een Cherokee 4.0 LTD uit 1988 gekocht. Wij (5 gasten uit Delft) gaan er in februari mee naar Dakar rijden. De andere auto is een Daihatsu Feroza maar deze wordt wellicht nog wel vervangen door een tweede Cherokee. Ik vraag me nu af hoe de aandrijflijn van deze Jeep precies in elkaar zit. Als ik het goed heb betekent 4WD part time dat de voor- en achteras 100% met elkaar gelockt zijn, dit is dus alleen geschikt voor los/glad terrein. 4WD full time betekent 4WD maar met een diff tussen de voor- en achteras? dus wel geschikt voor verhard terrein.

4WD low gearing is dan hetzelfde als de 4WD part time maar dus met lage gearing. Zijn de wielen links en rechts dan niet te locken ten opzichte van elkaar? Dus wanneer je met alleen je rechter of alleen je linker wielen op een glad stuk staat zouden deze door kunnen slippen terwijl aan de andere kant je wielen stil staan? Ik begrijp dat dit niet zo snel zal gebeuren maar stel de vraag even om het duidelijk te krijgen.

Heb ik het nu goed? Hebben jullie nog tips verder mbt de aandrijving (ook onderhouds gerelateerde dingen)? Een documentje waarin deze dingen voor de Jeep aandrijving worden uitgelegd zou ook welkom zijn, kan ik dat weer aan die andere gasten geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ab, bedankt voor de link, hoop info te vinden daar. Ik zie er alleen niets over een diff lock tussen de wielen. Ik neem aan dat die er dus niet is maar kan iemand dat bevestigen?

Standaard zitten er geen lockers in de assen. Vaak wel een limited slip differentieel in de achteras.

Het sperren van de tussenbak gebeurt wanneer de partime 4x4 wordt ingeschakeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Limited slip werkt na al die jaren niet meer en zal ook weinig tot niks toevoegen.

Tevens is het ook zo dat je jeep beperkt 4WD is. Ik bedoel daarmee dat als je linker voorwiel

vrij hangt en je rechter achterwiel vrij hangt , de andere 2 wielen helemaal niks doen.

Je blijft dan netjes op dezelfde plek staan terwijl 2 wielen ronddraaien en de andere 2 wielen

die op de grond staan draaien dan niet rond. Als je dus een sper of locker zou hebben zou je

dit probleem niet hebben als je deze inschakelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...