Spring naar bijdragen

Hoe Body Liften?


Surfersjaak
 Share

Recommended Posts

Vandaag bezig geweest met mijn tank te verwijderen om verder het chassis te bekijken van mijn 88er wagoneer. Ik dacht dat het wel meeviel allemaal maar kom tot de conclusie dat mijn (nederlands)chassis helemaal op is. Nou overweeg ik om een goed californisch chassis te kopen zodat ik weer heel lang kan blijven rijden.

Wie kan mij vertellen hoe dit stapsgewijs moet? En hoe lang je ermee bezig bent? Heb al wel gezocht maar kon niet echt iets vinden waar ik wat mee kan.

Iemand hier ervaring mee? Thanks! Sjaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dit wat voor je, http://link.marktplaats.nl/390129669 .

Suc6 Ed

had em zien staan ja... de beste man heeft een telefoonnummer die het niet doet. Weet iemand of er verschil zit in het chassis tussen een 88er en een 83er? Ik heb eens gelezen dat er een oud type en nieuw type chassis is. Bij deze zie ik bv geen stabilisatorstangen van de diff. naar het frame gaan en dat heeft die van mij wel. Ik heb er een voor en eentje achter...

bewerkt door Surfersjaak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het Chassis heb ik vandaag opgehaald voor een zeer redelijke prijs. gestraald en gecoat. De bevestigingspunten zal ik over moeten zetten naar het nieuwe chassis, zodat ik de stabilizers vd assen weer kan monteren.

Nu alles nieuw bestellen en opbouwen. Mooi winterproject lijkt me. Hahahaha!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Ben bijna klaar met de vervanging van mijn oude chassis door een zgan. Enige dat niet mee zat waren de bouten waarmee de body aan het chassis vast zat. Ben nu bezig met het vernieuwen van de de remmerij en het vervangen van alle rubbers... Ik dacht een moeilijke klus maar valt reuze mee. Body heb ik met de deuren er nog in nu op stapels banden liggen. Heb een paar aanpassingen moeten doen doordat ik van een 88'er naar een '79er chassis ben gegaan.

Volgende week bodemplaten er inlassen en dan kan ie wie in elkaar gezet worden. Project is op foto gezet.

post-5324-0-43904600-1299014948_thumb.jp

bewerkt door Surfersjaak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Gewaarschuwd voor de bouten ben ik ook begonnen met mijn body lift. Ik kies voor de 1 inch van BJ omdat daarmee ik niets hoef aan te passen aan stuur- en vernellings stangen ed.

Met een add a leaf erbij die de ingezakt achterveren wat helpt verwacht ik met tzt nieuwe grotere banden voor iets meer dan 4 cm grondspeling te winnen. Achter zou dat zonder add a leaf niet lukken omdat de wielen nu al wat dieper in de wielkasten zitten door de oude bladveren, add a leaf moet dat corrigeren. De drie cm van de body lift pak ik zoal maar als de bladveer strakker is kan een de band ook wat groter zijn en dan pik ik nog eenextra cm.

Om springen te voorkomen kies ik de soft ride als add a leaf optie.

De-montage:

De bouten waar de body mee vast zitten breken voor als nog allemaal af, de body en chassis zijn ok maar de platen waar de bouten doorheen gaan om de body mounts te bevestigen zijn op het chassis allemaal volledig weggerot.

De body staat waarschijnlijk alleen maar gefixeerd op de voorste twee bouten. Bij iedere heuvel houd ik mijn hart en met mijn linkerhand het chassis maar vast.

Ik zie op de site van BJ bij de body lift kit alleen maar de rubbers die tussen de body en de nu nog weggeroeste chassisplaaatjes komen. Voor de zekerheid ook maar een complete body bushing set bestelt. Dan heb ik de bouten op lengte dmv de body lift set, daarin ook de 1 inch hoger poly. rubbers en van de body mount bushing set gebruik ik slechts de rubbers die onder de chassis platen komen.

De afgebroken bouten waren qua kern nog minder dan de helft qua dikte t.o.v orgineel. De rubbers vielen in stukken uiteen. Ik breek nu dus de bout maar radicaal af, daarmee valt ook het eerste dunnere rubbere gedeelte eraf. Dan zie ik wat restanten van het metaal waar de bout doorheen komt en het chassis met de body verbonden wordt.

Dan sla ik met een moker het dikkere rubber weg waar later het hogere body lift rubber gaat komen. Dan zie ik de rest van de afgebroken bout vrij bewegend zitten in de balk die aan de body bevestigt zit. Dan boor ik van onderen af door de opgesloten moer een gaatje totdat ik door de bodem van de auto heen boor. Nu ik de positie weet boor ik van bovenaf met een gatenzaag een ong 3cm gat om de moer eruit te hengelen. De nieuwe langere bout krijgt een moer en ik las of het uitgezaagde plaatje er weer in of ik ga op zoek naar rubberen afsluit doppen.

Tot nu ben ik gekomen tot 1 gaatje door de bodem te boren. Ik moet na de Paasdagen op pad voor een gatenzaag en ik moet van BJ nog de body lift ontvangen. De body bushingset heb ik al. In een andere forum las ik dat ze op die orginele rubbers gewoon een ijshockey puck leggen. Niet eens een slecht idee, maar zal wel van een Canadees komen. Ik denk dat als je een stuk metaal van de gewenste dikte op een goede orgineele rubber leg je op een hele goedkope manier exact hetzelfde bereikt. Het enige nu is dat ik weet dat 1 inch de grens van body liften is zonder aanpassingen te hoeven doen.

Wat ik nog moet ervaren is of dat het klopt dat de tank of de skit plate zowel met body als chassis verbonden is, en of de bumper los moet. Ik vrees van wel en bij die bouten kom ik lastig en die zitten muurvast.

Wel ben ik af van de krappe, beter niet aanwezige ruimte tussen stuurhuis, radiator en stuurbekrachtiging- en radiator slang. Ook zakt de motor optisch iets waardoor mogelijk mijn LPG systeem nu rechtstreeks op de carburateur kan wat weer wat mooier en praktischer is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...