marcoscj7 Geplaatst October 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2010 Het volgende heb een tijdje geleden de versnellingsbak uit elkaar gehad voorste lager was stuk gelopen. na een revisie (lagers vervangen de rest was nog goed) liep de bak weer als nieuw maar vandaag kreeg ik het volgende probleem, opschakelen gaat goed maar als ik van de 3 naar de twee wil terug schakelen dan krijg ik 'm d'r niet in als je eerst richting de 1st versnelling drukt en dan in z'n twee gaat ie er wel in. heb het deksel er al af maar zie zo niets alles schakelt soepel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
scoob Geplaatst October 14, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2010 hoi kijk even in de binnen kant van de deksel waar de vork inzit zalk maar zegge en dan proberen te schakelen palletje wil er weleens een beetje uitschieten of scheef ervoor komen scoob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst October 25, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2010 Heb onder tussen van alles geprobeerd, bij stilstand schakelt alles perfect echter tijdens rijden wil ie niet terug in z'n 2 Heb ook gelezen dat je de ax 15 5bak als vervanger kunt gebruiken. Echter lees ik hier verschillende dingen over zo als past gewoon achter een 4.2 met dana300 tot de aandrijf as is langer en toplager past niet. Wie heeft hiermee toevallig ervaring ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
robin veldwijk Geplaatst October 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2010 Heb onder tussen van alles geprobeerd, bij stilstand schakelt alles perfect echter tijdens rijden wil ie niet terug in z'n 2 Heb ook gelezen dat je de ax 15 5bak als vervanger kunt gebruiken. Echter lees ik hier verschillende dingen over zo als past gewoon achter een 4.2 met dana300 tot de aandrijf as is langer en toplager past niet. Wie heeft hiermee toevallig ervaring ? Tijdens de restauratie van mijn Jeep, had ik het vliegwiel laten frezen. Hierdoor was het vliegwiel iets dunner geworden, denk nog geen millimeter. Maar hierdoor kon ik ook niet schakelen als de Jeep liep. Het probleem was dat ie de koppeling net niet ver genoeg door kon drukken tegen het vliegwiel, waardoor hij niet in de versnelling wilde springen. Dit heb ik opgelost door de kogel die bij de hendel zit die de versnellingsbak ingaat, te verlengen. Weet zo even niet hoe die hendel heet. Hierdoor kon ik de koppeling iets verder intrappen, waardoor hij wel in de versnelling ging. Kan zijn dat je bij de revisie ook het vliegwiel het laten frezen? Heb je er ook een nieuwe koppelingsplaat in gezet? Misschien is die iets gaan slijten, waardoor die ook niet meer helemaal wilt ontkoppelen? Gr. Robin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst October 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2010 voor een Dana 300 achter een AX15 te plaatsen heb je een adapterring nodig bijvoorbeeld: http://www.novak-adapt.com/catalog/kit_153.htm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2010 Bij opschakelen gaat hij er wel in en bij terug schakelen niet.... Zijn je synchro-mesh ringen ook bij de revisie vervangen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst October 27, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 27, 2010 @ theo is de adapter ring het enige dat je nodig hebt of moet je ook nog iets veranderen aan de lengte van de andrijf-as ? @ Ab Nee, de synchro-mesh ringen heb ik niet vervangen alles zag er nog goed uit ook de plaatjes waren nog mooi 4 kant. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst November 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2010 Zou kunnen dat de koppeling niet goed vrij komt, waardoor de sychromesh niet vrij geeft. Paar mogelijkheden: - te veel vrije slag (bij mechanische bediening, maar die heb je wsl niet) - lucht in de bediening (hydraulisch) - lager van prise-as in vliegwiel loopt niet vrij - spiebanen op prise-as zijn geoxideerd, waardoor de koppelingsplaat niet vrij kan schuiven en tegen het vliegwiel aangedrukt blijft. - koppelinsplaat is vet en 'plakt' een beetje aan het vliegwiel. Lukt het om terug te schakelen met gasgeven tot bv 3000 toeren terwijl je probeert de 2 in te schakelen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst November 7, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2010 als de kopling niet goed vrij komt zou ik dat toch in alle versnellingen moeten hebben ? dat terug schakelen met 3000 toeren ga ik v/d week ff proberen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst November 13, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2010 als de kopling niet goed vrij komt zou ik dat toch in alle versnellingen moeten hebben ? dat terug schakelen met 3000 toeren ga ik v/d week ff proberen. Heb het vandaag eens geprobeerd maar nix bij stilstand en stationeer gewoon kunnen schakelen en als je rijd niet kunnen terug schakelen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst November 14, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 14, 2010 Heb het vandaag eens geprobeerd maar nix bij stilstand en stationeer gewoon kunnen schakelen en als je rijd niet kunnen terug schakelen ` Sing. ringen kun je niet fisueel inspecteren, maar moet je met een voelermaat meten, het zou goed kunnen dat de koppeling niet geheel vrij koppeld, in de singringen zit altijd wat verschil, dus kan het wel degelijk dat het in andere versnellingen het probleem zich niet voor doet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst March 11, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 11, 2011 Zo, dat was een behoorlijke radio stilte geen tijd,druk,druk,druk wel met de jeep gereden maar naar de bak nog niet weer gekeken ga er morgen eens een met een voelermaat meten heeft deze nog een bepaalde maat ? of moeten ze ongeveer gelijk zijn ? marco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.