Spring naar bijdragen

T-176 schakelt niet terug in 2e versnelling


Recommended Posts

Het volgende heb een tijdje geleden de versnellingsbak uit elkaar gehad

voorste lager was stuk gelopen.

na een revisie (lagers vervangen de rest was nog goed) liep de bak weer als nieuw maar vandaag kreeg ik het volgende probleem, opschakelen gaat goed maar als ik van de 3 naar de twee wil terug schakelen dan krijg ik 'm d'r niet in als je eerst richting de 1st versnelling drukt en dan in z'n twee gaat ie er wel in.

heb het deksel er al af maar zie zo niets alles schakelt soepel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heb onder tussen van alles geprobeerd, bij stilstand schakelt alles perfect echter tijdens rijden wil ie niet terug in z'n 2

Heb ook gelezen dat je de ax 15 5bak als vervanger kunt gebruiken.

Echter lees ik hier verschillende dingen over zo als past gewoon achter een 4.2 met dana300 tot de aandrijf as is langer en toplager past niet.

Wie heeft hiermee toevallig ervaring ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb onder tussen van alles geprobeerd, bij stilstand schakelt alles perfect echter tijdens rijden wil ie niet terug in z'n 2

Heb ook gelezen dat je de ax 15 5bak als vervanger kunt gebruiken.

Echter lees ik hier verschillende dingen over zo als past gewoon achter een 4.2 met dana300 tot de aandrijf as is langer en toplager past niet.

Wie heeft hiermee toevallig ervaring ?

Tijdens de restauratie van mijn Jeep, had ik het vliegwiel laten frezen. Hierdoor was het vliegwiel iets dunner geworden, denk nog geen millimeter. Maar hierdoor kon ik ook niet schakelen als de Jeep liep.

Het probleem was dat ie de koppeling net niet ver genoeg door kon drukken tegen het vliegwiel, waardoor hij niet in de versnelling wilde springen. Dit heb ik opgelost door de kogel die bij de hendel zit die de versnellingsbak ingaat, te verlengen. Weet zo even niet hoe die hendel heet. Hierdoor kon ik de koppeling iets verder intrappen, waardoor hij wel in de versnelling ging.

Kan zijn dat je bij de revisie ook het vliegwiel het laten frezen? Heb je er ook een nieuwe koppelingsplaat in gezet? Misschien is die iets gaan slijten, waardoor die ook niet meer helemaal wilt ontkoppelen?

Gr. Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou kunnen dat de koppeling niet goed vrij komt, waardoor de sychromesh niet vrij geeft.

Paar mogelijkheden:

- te veel vrije slag (bij mechanische bediening, maar die heb je wsl niet)

- lucht in de bediening (hydraulisch)

- lager van prise-as in vliegwiel loopt niet vrij

- spiebanen op prise-as zijn geoxideerd, waardoor de koppelingsplaat niet vrij kan schuiven en tegen het vliegwiel aangedrukt blijft.

- koppelinsplaat is vet en 'plakt' een beetje aan het vliegwiel.

Lukt het om terug te schakelen met gasgeven tot bv 3000 toeren terwijl je probeert de 2 in te schakelen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als de kopling niet goed vrij komt zou ik dat toch in alle versnellingen moeten hebben ?

dat terug schakelen met 3000 toeren ga ik v/d week ff proberen.

Heb het vandaag eens geprobeerd maar nix bij stilstand en stationeer gewoon kunnen schakelen en als je rijd niet kunnen terug schakelen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het vandaag eens geprobeerd maar nix bij stilstand en stationeer gewoon kunnen schakelen en als je rijd niet kunnen terug schakelen

`

Sing. ringen kun je niet fisueel inspecteren, maar moet je met een voelermaat meten, het zou goed kunnen dat de koppeling niet geheel vrij koppeld, in de singringen zit altijd wat verschil, dus kan het wel degelijk dat het in andere versnellingen het probleem zich niet voor doet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...