Spring naar bijdragen

2" verhoging, wat te doen met schokbrekers achter?


Recommended Posts

Hallo allen,

Ik wil mijn XJ een klein beetje verhogen. Wel wat omhoog omdat dat gewoon mooier staat, maar ook weer niet te veel omdat het rijgedrag / de wegligging anders in het gedrang komt.

Ik zit te denken aan zo'n 2" verhogingssetje van Boris, maar wil dan wel ook (2") verlengde schokbrekers achter monteren.

Ik hoor hier en daar dat bij 2" geen langere schokbrekers geplaatst hoeven te worden, maar ik heb zelf toch zo mijn twijfels...

Iemand een tip waar je 'oversized' schokbrekers kunt bestellen?

Of iemand ervaring met zo'n geringe verhoging met inderdaad gewoon de standaard schokbrekers?

Ik hoor het graag, groeten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar hoe is dat dan te verklaren?

Mijn gevoel zegt dat ten eerste die schokbreker dan niet meer goed zijn werk doet, maar dat de auto daarnaast ook meer 'doorzakt' hierdoor met als resultaat dat die 2" verhoging voor een gedeelte weer tenietgedaan wordt.

Of maak ik een denkfout?

Bestaan er anders geen 'blokjes' van 2" die je aan je schokbreker kunt monteren zodat je op die manier die 2" verhoging overbrucht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet te veel over nadenken en gewoon doen zoals Ab beschreven heeft. Het geeft totaal geen problemen.

Een shock heeft geen dragende functie direct. De shock vangt de klappen in de vering op en heeft genoeg speling om die 2 inch te overbruggen.

Onthou ook dat veel oudere cherokee's niet meer de hoogte hebben die ze voorheen hadden toen ze de rollende band verlieten. Spiraalveren en bladveren gaan wat doorzakken naarmate ze ouder worden. Hierdoor kan het dus voorkomen dat je een 2 inch lift plaatst terwijl de wagen maar 1 inch hoger komt te staan dan zoals hij de band verliet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.... Hierdoor kan het dus voorkomen dat je een 2 inch lift plaatst terwijl de wagen maar 1 inch hoger komt te staan dan zoals hij de band verliet.

???? Als je de doorgezakte stock vering (die zoals jij zegt 1" is ingezakt)vervangt door een aftermarket vering met 2" lift. Dan zou ik verwachten dat de wagen 2" hoger komt te staan dan toen hij van de band rolde en in totaal 3" hoger komt te staan dan met de ingezakte vering. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Ts heeft het over een low-budget boost van 2". Dat betekent blokken voor en verlengde shackles achter. De verhoging is dan dus 2" gerekend vanaf de huidige toestand en die kán 1" lager zijn geworden.

Overigens: ik heb ook zo'n 2" setje onder de XJ en dat gaat prima met de oorspronkelijke schokdempers, die iets meer uitgerekt worden bij stilstand. Volgens JeepEd is het mogelijk dat ze iets sneller slijten, maar als je dan moet vervangen is vroeg genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Ts heeft het over een low-budget boost van 2". Dat betekent blokken voor en verlengde shackles achter. De verhoging is dan dus 2" gerekend vanaf de huidige toestand en die kán 1" lager zijn geworden.

Overigens: ik heb ook zo'n 2" setje onder de XJ en dat gaat prima met de oorspronkelijke schokdempers, die iets meer uitgerekt worden bij stilstand. Volgens JeepEd is het mogelijk dat ze iets sneller slijten, maar als je dan moet vervangen is vroeg genoeg.

Duidelijk! Was in de war met een verenlift.

Met een BB of shackle lift klopt het verhaal van Michel :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...