Spring naar bijdragen

Juiste lengte van de schokbrekers?


Gumy
 Share

Recommended Posts

Als ik met de Jeep (Cj5) over bijvoorbeeld een rotonde rijd, dan beginnen de banden te piepen ;)...? Als ik nou met 100km/u over de rotonde zou vliegen, zou dit nog enigszins te verklaren zijn, maar ik rijd dan niet veel harder dan 30km/u... Nu denk ik dat de schokbrekers niet ver genoeg kunnen 'uitrekken' waardoor de banden iets worden opgetild in de bocht.

Hoe kan ik bepalen hoe ver de schokbreker moet kunnen uitrekken? En natuurlijk; hoeveel moet ie kunnen 'indrukken'?

Gr Gunther

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Piepen van de banden kan te maken hebben met een verkeerde bandenspaning of met een slecht uitgelijnde Jeep.

Het lijkt me ook erg stug dat je zo weining wieluitslag hebt dat je met een gangetje van 30 Km een pootje oplift.

Misschien heb je een 3 inch lift met orginele schokdempers?

Maar dat zal toch niet?

Dus even de bandenspanningen controleren en dan laten kijken of de uitlijing nog klopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik met de Jeep (Cj5) over bijvoorbeeld een rotonde rijd, dan beginnen de banden te piepen ;)...? Als ik nou met 100km/u over de rotonde zou vliegen, zou dit nog enigszins te verklaren zijn, maar ik rijd dan niet veel harder dan 30km/u... Nu denk ik dat de schokbrekers niet ver genoeg kunnen 'uitrekken' waardoor de banden iets worden opgetild in de bocht.

Hoe kan ik bepalen hoe ver de schokbreker moet kunnen uitrekken? En natuurlijk; hoeveel moet ie kunnen 'indrukken'?

Gr Gunther

Dat moet je allemaal zelf opmeten.

Je hebt een rijstand. Dan heeft je shock een vaste lengte. Maak de shock aan de onderkant los en kijk hoe ver je hem nog kan uittrekken. Kijk gelijk ook hoe ver je hem nog kan induwen. Zo kan je bepalen hoe ver je ingaande en uitgaande slag is.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat moet je allemaal zelf opmeten.

Je hebt een rijstand. Dan heeft je shock een vaste lengte. Maak de shock aan de onderkant los en kijk hoe ver je hem nog kan uittrekken. Kijk gelijk ook hoe ver je hem nog kan induwen. Zo kan je bepalen hoe ver je ingaande en uitgaande slag is.

Succes

Is er geen minimum / maximum?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat voor shocks en lift heb jij?
Das nou de vraag die mij al enige tijd bezighoudt.... Met name het deel van 'de lift'. Ik heb al eens de vraag uitgezet hoe lang standaard veerschommels van een Cj5 uit 73 zijn, maar helaas geen antwoord. Ik heb nl het vermoeden dat er verlengde veerschommels op zitten. Vwb het verenpakket heb ik absoluut geen idee. De body is trouwens 1 inch verhoogd, maar volgens mij heeft dat weer geen invloed op de lengte van de schokbrekers..

lengte shackles = 14,5cm (hart tot hart)

Shocks voor = Rancho RS5119

Shocks achter = Rancho RS5113

Ps. geen idee waarom er voor en achter verschillende shocks op zitten... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rancho RS5119 is 29.85 cm helemaal ingeschoven en 45.72 cm helemaal uitgeschoven. Deze shock is geschikt voor een 2 inch lift

Rancho RS5113 is 32.72 cm helemaal ingeschoven en 51.44 cm helemaal uitgeschoven. Deze shock is geschikt voor een 2-3 inch lift

Dat er verschillende shocks op zitten voor en achter is vrij normaal. Heeft te maken met de ophangpunten die aan je jeep zitten. Hier zit namelijk een verschil in qua hoogte voor en achter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Ruud Verhof
Als ik met de Jeep (Cj5) over bijvoorbeeld een rotonde rijd, dan beginnen de banden te piepen :)...? Als ik nou met 100km/u over de rotonde zou vliegen, zou dit nog enigszins te verklaren zijn, maar ik rijd dan niet veel harder dan 30km/u... Nu denk ik dat de schokbrekers niet ver genoeg kunnen 'uitrekken' waardoor de banden iets worden opgetild in de bocht.

Hoe kan ik bepalen hoe ver de schokbreker moet kunnen uitrekken? En natuurlijk; hoeveel moet ie kunnen 'indrukken'?

Gr Gunther

Helpt dit?

shockspecification.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maakt eigenlijk niet uit welke verhoging je gemonteerd hebt zitten. Wat wel uitmaakt is hoeveel slag je demper "over" heeft om uit te veren.

Je kan dit vrij simpel bepalen, maak de schokdemper aan één zijde los, en meet de lengte op die je nog verder uit kan t.o.v. van het bevestigings punt. Dit is je slag die je over hebt om uit te veren.

Normaal is deze slag groter als je veerweg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maakt eigenlijk niet uit welke verhoging je gemonteerd hebt zitten. Wat wel uitmaakt is hoeveel slag je demper "over" heeft om uit te veren.

Je kan dit vrij simpel bepalen, maak de schokdemper aan één zijde los, en meet de lengte op die je nog verder uit kan t.o.v. van het bevestigings punt. Dit is je slag die je over hebt om uit te veren.

Normaal is deze slag groter als je veerweg.

Ok, dat klinkt vrij logisch...Ga ik het op deze manier ff bekijken.

Thx!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, dat klinkt vrij logisch...Ga ik het op deze manier ff bekijken.

Thx!

Lijkt een beetje op dit eerder gegeven onderstaande advies. :blink:

Dat moet je allemaal zelf opmeten.

Je hebt een rijstand. Dan heeft je shock een vaste lengte. Maak de shock aan de onderkant los en kijk hoe ver je hem nog kan uittrekken. Kijk gelijk ook hoe ver je hem nog kan induwen. Zo kan je bepalen hoe ver je ingaande en uitgaande slag is.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt een beetje op dit eerder gegeven onderstaande advies. :blink:

Dat moet je allemaal zelf opmeten.

Je hebt een rijstand. Dan heeft je shock een vaste lengte. Maak de shock aan de onderkant los en kijk hoe ver je hem nog kan uittrekken. Kijk gelijk ook hoe ver je hem nog kan induwen. Zo kan je bepalen hoe ver je ingaande en uitgaande slag is.

Succes

Klopt! :yes: Gaat helemaal goed komen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...