Spring naar bijdragen

Jeep op het oog...paar vragen


FOTempel
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Dit is gelijk m'n eerste post op dit forum. Ik heb echter al veel gezocht.

In ieder geval, ik denk eraan om een Jeep te kopen. De reden daarvoor (voor zover nodig) is dat de winter eraan komt en ik eigenlijk geen zin heb om de 18" sloffen van m'n Alfa te vervangen door winter cq. sneeuwbanden. En aangezien er een natte (dus sneeuw) winter wordt verwacht lijkt me een Jeep wel een handige uitbreiding van het wagenpark...verzekeringstechnisch is het te doen en wegenbelasting vrij.

In ieder geval, m'n oog is gevallen op deze: http://www.hofman.nl/auto/11533

Het verhaal bij deze Jeep zoals ik het inmiddels via de email heb weten te reconstrueren:

1) Het is een originele Jeep uit de Renault fabriek en bevat een 2.1l TD motor (nee, ik wist ook niet dat er modellen zijn met een TD motor erin, en er is in elk geval online helemaal niks over te vinden)

2) De auto staat nog of frans kenteken, en is in frankrijk gekeurd dus "APK keuring mag geen probleem zijn".

3) De kilometerstand is afgelezen, dus er zou best nog wel eens een "1" voor kunnen moeten.

Vanaf de fotos gezien lijkt de buitenkant goed, maar de binnenkant nogal mottig. Mijn grootste zorg is de vloer, eigenlijk. Op de fotos lijkt er nogal wat vocht op gestaan te hebben. En ja, de deurpanelen missen, maar eBay staat er vol mee :P Het idee is om als de vloer goed is deze te gaan isoleren en voorzien van fatsoenlijke vloerbedekking.

Maar ik had wat vragen:

1) Ik ben geen sleutelwonder (nog niet tenminste), maar ik hoor van wat mensen dat de betreffende motor aardig betrouwbaar is (is dezelfde als in de Espace en Trafic van die tijd). Wat zijn in het algemeen de meningen over de originele Jeep/Renault diesels op dit forum?

2) De banden worden vervangen door M+S banden, waarschijnlijk Cooper. Ik twijfel alleen over de maat. Weet iemand de standaard maat van Jeep banden? En welke overmaat zou nog in de kasten passen?

3) Ik denk eraan om de Jeep een kleine lift te geven. Niet veel, een paar centimeter. Daar zijn een aantal mogelijkheden voor, en de meest envoudige lijkt mij het verlengen van de "shackles" van de ophanging. Welke nadelen heeft die werkwijze?

Wie ziet grote problemen met de Jeep zoals deze aangeboden word? Te duur? Teveel werk aan? De bedoeling is dat ik er dus vanaf november/december ofzo dagelijks de 30km op en neer naar m'n werk mee ga doen. En incidenteel wat in de zomer met het ding ga rondtouren als het weer het toelaat (deur/dakloos, dus).

Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er leuk uit, is wel overgespoten cq opgeknapt. Ga eerst een keertje kijken, let goed op de bekende "zwakke plekken"

Kilometerstand is wss wel +100.000, lijkt me anders knap voor een auto van '84.

Als je tot een deal komt met Hofman, voor deze prijs mogen ze 'm wel op kenteken zetten voor je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er leuk uit, is wel overgespoten cq opgeknapt. Ga eerst een keertje kijken, let goed op de bekende "zwakke plekken"

Ja, van buiten ziet het er (te?) netjes uit. Uiteraard is het letten op de standaard problemen, die ik gelukkig al via dit forum geidentificeert heb.

Zonder kijken en rijden wordt er niks gekocht! Het zal alleen even moeten wachten aangezien ik in het buitenland zit :P

Als je tot een deal komt met Hofman, voor deze prijs mogen ze 'm wel op kenteken zetten voor je.

Dat heb ik via de mail dus eens even gevraagd. Inderdaad, voor die prijs mag dat er wel bij inzitten. Die hele handel kost ook zo €200 alles bij elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

weet wel waar je aan begint met een diesel onderdelen probleem

als je echt een jeep wilt rij je niet op diesel of gas

boten varen op diesel

koken op gas

jeep rijden op benzine

'k ben van oorsprong een diesel rijder...gaat heerlijk, lekkere koppel bij lage toeren.

Anyway, gezien het type motor zou onderdelenvoorziening eigenlijk geen probleem mogen zijn. Er rijden cq. reden nogal wat Trafic busjes/Espace ruimtewagens rond en het zou volgens overlevering dezelfde motor moeten zijn. Voor de zekerheid zal ik het motortype wel even checken :P

vind hem ook niet goedkoop

is beter tekoop voor minder

Oh? Ik zie wel beter, maar over het algemeen voor meer. Als je tips hebt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is bijna zeker een isuzu blok al het een orgineel blok is dan

Nope, dat heb ik wel specifiek nagevraagd. Renault TurboDiesel 2.1l TD met 66kW (88pk).

Ja, 88 paardjes is wat krapjes voor sommigen, maar zal het voor mijn doeleinde wel uithouden. Ik ben vooralsnog niet van plan om bergen te gaan beklimmen met het ding :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

veel geld voor "weinig" als je eenmaal besmet bent geraakt met dit type auto zou ik echt gaan voor een benzine....en dna heb ik het niet over een 2.5L..

hij ziet er idd op de foto goed uit maar dit wil (helaas) vaak niets zeggen over de werkelijke staat...

Aanraderis om een ste gaan kijken met een jeep kenner....

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

veel geld voor "weinig" als je eenmaal besmet bent geraakt met dit type auto zou ik echt gaan voor een benzine....en dna heb ik het niet over een 2.5L..

Eenmaal besmet met het virus ga ik op zoek naar een J-10 <_<

hij ziet er idd op de foto goed uit maar dit wil (helaas) vaak niets zeggen over de werkelijke staat...

Aanraderis om een ste gaan kijken met een jeep kenner....

Dat is een goed idee. Als er ik er nu een kende... ;) Liefhebbers? (friesland, groningen of drenthe...).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eenmaal besmet met het virus ga ik op zoek naar een J-10 <_<

en waarom dan niet nu al? en J-10 is helemaal gaaf...maar zeldzaam..

Dat is een goed idee. Als er ik er nu een kende... ;) Liefhebbers? (friesland, groningen of drenthe...).

die zijn er genoeg... geduldig wachten en ze komen als pasddestoelen uit de grond.

Wat FM ook zegt. er kan veel roest in zitten op voor de jeeper bekende plekken. een beetje oneerbiiedig gezegd misschien maar als er eenmaal roest in zit krijg je het er moeilijk uit zonder rigoreuse maatregelen te nemen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Renault is een tijdje eigenaar van jeep geweest en in die tijd hebben ze de cj met een 2.1 D gebouwd voor de europeese markt

Zelfs een paar met een 2.0 benzine!

De 2.1 Turbo Diesel is niet origineel in de cj. Ze kwamen zonder turbo in de cj.

Het is wel aan te raden om er een met turbo te kopen want de gewone hadden maar iets van 66pk en zijn aan de lichte kant.

Heb zelf een cj7 2.1D van 96 tot 03 gehad.

Als je echt een cj diesel wil is de izusu zowieso een betere optie omdat die blokken krachtiger zijn.

OF ombouwen naar een nissan 6 cyl diesel is ook een optie (zoals in de scout II)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom geen diesel? Diesel heeft ook voordelen: hoog koppel bij lage toeren en zuipt de portemonnee niet leeg. Het ding heeft geen carburateur dus echt druk om hellingshoeken hoef je je ook niet te maken. Wat zijn de argumenten om niet voor een diesel te kiezen afgezien van misschien het vermogen?

Aan de andere kant ben ik gister maar eens over marktplaats.nl gesurft en kwam dit ding tegen: http://link.marktplaats.nl/378168490. Het is overigens de enige "meer voor minder" die ik kon vinden, dus zo dik is het spul ook niet gezaait. Er staat overigens ook nog een hele leuke vroege Cherokee op, voor de liefhebber. Anyway, de CJ staat ook vlakbij huis en heeft eigenlijk alles al wat ik leuk vindt cq. noodzakelijk acht. Misschien ga ik ze beide maar eens bekijken en laat ik me overhalen om een "echte" zuipschuit te nemen in plaats van zo'n slome tokkelaar :)

NB. thanks voor de input tot dusverre. Het helpt.

bewerkt door FOTempel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

de link naar MP is "meer" voor minder. maar ja wat is meer..... breedspoor assen, automaat... maar misschien ook wel "meer" roest achter de traanplaat....

nogmaals succes...

en betreft de diesel, tja ik vind het wel prettig dat ik een benzine jeep heb die mee kan in het gewone verkeer. de diesel en de bijna 1,5 Ton gewicht is echt geen racemonster maar eerde een "slak"... maar nogmaals ieder z'n meug...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je tot een deal komt met Hofman, voor deze prijs mogen ze 'm wel op kenteken zetten voor je.

Nou, die deal wordt steeds onwaarschijnlijker...

Ik krijg net een mailtje dat ik zelf maar moet zorgen dat het ding op kenteken komt. Oftewel tegen de tijd dat ik heb wat ik wil hebben zit ik al over de 6500 (bandjes zijn ook niet gratis). Ik ga volgende week maar es in liwadden kijken wat dat is. Dan maar benzine ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een diesel is zeker niet verkeerd heb er zelf div gehad als je er niet mee op de snelweg komt gaat dit goed en diesel kun je overal tanken en geen last van water of schuinhangen in het terrein

als je eenmaal denkt van ik mis vermogen bouw je er alles in van een daihatsu rocky

de aandrijf lijn zitten aan dezelfdekant

maar las ook van ik kreeg een mail dan denk ik dat je er nog niet bent geweest

ga er eerst eens naartoe en kijk je de jeep aan en heb het eens over de prijs en wat je wilt en wat hun willen doen als je er bent om te kopen en niet om te kijken

dan wordt het allemaal eenvoudiger

suc6 met je keuze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar las ook van ik kreeg een mail dan denk ik dat je er nog niet bent geweest

ga er eerst eens naartoe en kijk je de jeep aan en heb het eens over de prijs en wat je wilt en wat hun willen doen als je er bent om te kopen en niet om te kijken

dan wordt het allemaal eenvoudiger

Kijken gaat zeker gebeuren, maar ik ben momenteel minimaal 1700km verwijderd van welke nederlandse jeep dan ook ;) Volgende week ga ik me eens fysiek orienteren in plaats van alleen virtueel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zo...ik ben vanochtend even in Leek geweest. Op de foto en van een afstandje lijkt het wel wat, maar toen ik er dichterbij kwam zag ik nogal wat wachtend werk. Krassen, gebarsten verf en roest. Ik heb me omgedraait en ben weer weggelopen :yes:

Voor iemand die de tijd wil nemen is het een leuke Jeep, maar ik heb een nodig waar ik nagenoeg direct ik kan gaan rijden. Dat is deze niet zondermeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een Franse Jeep...

Waarom dan niet gelijk in Frankrijk halen? 200 euro voor kenteken is reeel om mee te reken, Leboncoin.fr is voor mij een topsite bv: http://www.leboncoin.fr/voitures/138011440.htm?ca=17_s

http://www.leboncoin.fr/voitures/135144746.htm?ca=17_s ernstig leuk. Herinnering aan vroeger bij oma in Soest waar er een stond tussen de rit van oma naar het station omdat de Landrover het weer eens niet deed... Stond een rode Willys pick up.

Wel rekening mee houden: de franse slag. Ook in hun omschrijvingen, nieuw was idd ooit nieuw, maar kan ook 5 jaar geleden zijn. Topstaat: likje verf gehad of een wasbeurt!

Pas op, net als in Nederland. Carte Grise, CG, = kenteken en Certificate Technique, CT, is APK (franse!!!)

Succes met zoeken, haast is een slechte raadgever!

Tuut tuut

Bart te Breda

bewerkt door yellowsub
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je evt. overweegt om toch over de grens te gaan zoeken, zou ik Duitsland ook in de gaten houden.

Zo nu en dan staat daar ook nog een Jeep tussen wat wellicht het bezichtigen waard is.

Kenteken aanvragen kostte mij net geen 100 euro. Mijn komt uit Belgi� overigens.

Daar zit dan geen APK kosten bij. Bij de RDW kun je kiezen uit of alleen kenteken aanvragen of ook een keuring erbij.

Echter raad ik dit af. In mijn geval moest ik 50 km rijden voor de dichtstbijzijnde RDW keuringsstation. Als ie afgekeurd zou worden, had ik telkens op een neer moeten rijden, terwijl nog geen 10 km bij mij vandaan een dealer zit waar ik altijd terecht kan.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...