Spring naar bijdragen

Differentieel probleem


Recommended Posts

De lagers van de ZJ moeten vervangen. Dat betekent dat het diff (achter in dit geval) open moet en dat er een en ander losgehaald moet worden (C-clips) om de steekas te verwijderen zodat er nieuwe lagers op kunnen.

In de diff zit een zg "carrier" ofwel differienteelkorf waar een lange pen van ca 10 mm doorsnee de zaak bij elkaar houdt. Die is op zijn beurt weer geborgd met een boutje dat eerst los moet, de pen is dan eenvoudig te verwijderen.:yes:

Het zit hem in de kleine dingen, dus dat boutje is afgebroken. We hebben geprobeerd om hem uit te boren, maar het materiaal is veel te hard en de goede hoek is moeilijk te krijgen.:yes:

Heeft iemand hier een briljante oplossing voor, of moet de zaak gewoon gesloopt worden en gereviseerd c.q. vernieuwd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem aan dat deze is afgebroken?

67411-md.jpg

Misschien kan je die "lange pen" zoals jij het noemt uitboren?

Die bout zit niet ver onder de oppervlake van de "lange pen".

Owh..... Geen Praxis boortjes gebruiken.:yes:

AXLE%20&%20DIFFERENTIAL%20HD%20Dana%2030%20Cross%20Shaft.JPG

In ieder geval succes ermee.

bewerkt door Utah
Link naar opmerking
Deel via andere websites

idd Jeff deze pen is afgebroken.Probleem van uitboren is dat je in de knel komt met het diffhuis,je kan dus niet recht voor het gat komen.

Zelf zat ik zoals iksjee te denken om hem te proberen door te tikken,volgens mij breekt dat pennetje wel.

Hij zit nu er nog een eind in dus ben ik niet bang dat hij tijdens het rijden er uitloopt.

Ik lees het nu beter en zie nu wat jij bedoelt Jeff,idd deze kan dus ook uitgeboord worden en dit is mss wel een veel betere oplossing.

bewerkt door jeeped
beter lezen Edje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Utah, ik vond mezelf al geweldig dat ik "carrier" goed wist te spellen, maar mijn technische Engels schiet tekort om de naam van die "lange pen" te achterhalen (ben vandaag al weer een dagje ouder geworden.....:yes:)

Maar het is idd het vertoonde boutje en het grootste deel van de schroefdraad is er uit, maar er zit dus ook nog een stukje vast waarschijnlijk. Als je het voorstel volgt van het met kracht uitslaan van die "Lange pen" heb je een goede kans dat dat stukje niet goed meer te bereiken is, of valt de differentieelkorf er gewoon uit te trekken, want dan kun je wél recht voor het schroefgat komen met je boor.

Die pen zit voorlopig nog wel, daar ben ik niet bang voor, maar is er iemand die een kristallen bol heeft en kan zien hoe lang die lagers nog gangbaar blijven? 8 september heb ik de ferry geboekt naar Engeland:B en voor die tijd zou ik de zaak het liefst opgelost zien.:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De lagers van de ZJ moeten vervangen. Dat betekent dat het diff (achter in dit geval) open moet en dat er een en ander losgehaald moet worden (C-clips) om de steekas te verwijderen zodat er nieuwe lagers op kunnen.

Voor de volledigheid: 't is een Dana 44. En die steekassen gaan er dus niet uit als de C-clips er nog in zitten.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Newbe,

Je kan proberen om de borgbout weg te frezen met een dremel voegenfrees. Het klinkt misschien raar maar deze dingen gaan bijna door alles heen. Ook kun je hiermee gemakkelijk een putje frezen om je boor houvast te geven, dit als je liever toch wilt boren.

post-559-12873036611666_thumb.jpg

bewerkt door ruudvd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Newbe,

Je kan proberen om de borgbout weg te frezen met een dremel voegenfrees. Het klinkt misschien raar maar deze dingen gaan bijna door alles heen. Ook kun je hiermee gemakkelijk een putje frezen om je boor houvast te geven, dit als je liever toch wilt boren.

Heet,heel heet stoken,dan doortikken.. Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen bedankt voor de goede raad, maar het heeft weinig geholpen. Heet stoken en doortikken werd wat lastig omdat het een stuk met schroefdraad betreft, en gezien de kosten van een differentieelkorf (scrabble !!!!) was het echt de bedoeling om die heel te houden.

Ed vond de oplossing door met een paar flinke klappen die pen in het midden uit de korf te slaan en het boutje af te breken. Daarna was het restant van het boutje wel goed bereikbaar, maar het is niet gevoelig voor boren en freezen.

Na montage van de lagers heeft Ed de pen gefixeerd door aan twee kanten een paar hechtingen te lassen. Als die pen er weer uit moet is het gewoon een kwestie van voorzichtig afslijpen.

Operatie is uiteindelijk geslaagd dus. :worshippy:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...