Spring naar bijdragen

Berg op.... verwarming aan (probleem met oververhitte motor)


GJB
 Share

Recommended Posts

Tijdens de laatste vakantie naar Kroatie zijn we met de jeep tot ongekende hoogte gekomen ;-). Dit ging echter niet van harte.

Bij een kleine heuvel ging het nog wel als de Overdrive uitgeschakeld was. Bij een iets langere heuvel moest i.i.g de airco uit. Wanneer het serieus om hoog ging, moest de verwarming voluit het interieur verwarmen om met een snelheid van 40/50 km/h de snelweg te beklimmen. Ik kan je vertellen...met vrouw en kinderen in de auto NIET ECHT RELAXED. Het lijkt wel of het vermogen van de motor ook afneemt wanneer de watertemperatuur in het rood loopt.

Ik rij een KJ 2.8 CRD Aut. uit 2003. Op papier mag hij 3.300 kg trekken. De caravan die hij trekt weegt 'slechts' 1.700 kg.

Het koelvloeistof- en olieniveau is OK.

Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is geweest van Jeep. Enig idee wat er mis kan zijn?

bewerkt door GJB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op papier 3.300 kg... Klopt, maar dat is gebaseerd op de eisen die aan de constructie van de auto kunnen worden gesteld zonder dat die daarvan schade oploopt aan onderstel, motor of transmissie.

Maar het maakt nogal verschil of je een platte kar met 3 ton ijzer wegsleept of een grote schoenendoos die een (kennelijk) redelijk zware helling op moet. Die schoenendoos zorgt nl voor luchtweestand en dat vraagt extra vermogen. Caravantrekker.nl geeft aan dat bij een lange 5% helling de hoogste versnelling al niet meer mogelijk is. Die lagere versnelling kan het weer nodig maken veel toeren te maken om de gewenste snelheid te bereiken. Het beste is gewoon om een lagere versnelling te kiezen. Dat maakt wat meer motorlawaai, maar omdat je koppel inruilt voor vermogen zal het de motor wat gemakkelijker af gaan. Het zou natuurlijk kunnen dat je te hard wilt en dat je meer gas geeft dan nodig, terwijl die motor maat moet blijven trekken, liefst op het volle vermogen, hij blijft als het ware aan het optrekken. Dat gaat gewoon niet samen, zeker niet als de omgevingstemperatuur wat hoog is en de hoogte van de weg boven 1.000 m., want de lagere luchtdruk verlaagt ook het kookpunt van de vloeistof. Bovendien loopt dan de temperatuur van de versnellingsbak ook behoorlijk op.

Dat de koelvloeistof op peil is zegt niet zo veel, hoewel dat wel verschrikkelijk meehelpt. Als dat op peil is zou eerder zou moeten worden gecontroleerd of de aandrijving van de koel-fan in orde is en hetzelfde geldt voor de thermostaat en de inwendige toestand van de radiator. Dat geldt ook voor een eventuele extra koeler voor de automaat, waarvan de vloeistof uiteraard ook op peil moet zijn.

Als is uitgezocht of technisch gezien alles in orde is, ligt het voor de hand om te veronderstellen dat je, bij een juist gebruik van de versnellingen, gewoon teveel van de auto vergt. Een beetje langzamer is dan de beste oplossing.

Geen enkele auto is als trek-auto ontworpen en gemaakt. Als de auto wat mag trekken wordt dat vrijwel altijd achteraf bepaald en dienen aan bepaalde eisen te worden voldaan voordat het trekgewicht wordt vastgesteld. Zo mocht de C5 met 2.0 liter in het begin 1.500 kg. trekken, maar de 3.0 V6 "slechts" 1.200 (met automaat). De trekkracht was zo geweldig dat de transmissie daar niet tegen bestand was.

Puzzelen dus! Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb sinds maart 2010 een GC 5.2 uit 1994.

Heb in eerste instantie direct een nieuwe radiator, radiatordop, thermostaat, waterpomp en multiriem gekocht en erin gezet. Ook het koelsysteem nog doorgespoeld.

Daarna heb ik zonder problemen met een aanhanger met gesloten opbouw (2,20 m hoog) met een eigen gewicht van 1250 kg, naar Florence gereden, daar pakweg 2000 kg stalen rolluiken geladen en ben teruggereden.

In het instructieboekje stond dat de OD uitgeschakeld moest worden. Verder heb ik berg op en af (via Zwitserland) niet harder gereden dan 80 km per uur.

Ondanks de leeftijd van de wagen en de km stand (220k) geen problemen gehad.

Het kan echt, mits je wagen motorisch maar in goede staat is en geen overdreven belastingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft een KJ een viscofan + electrofan zoals de WJ ?

Indien ja, controleer eens of de electrofan wel werkt. Bij de WJ is het een gekende ziekte dat het Pulse mode relais vroegtijdig overlijdt, en dan werkt de electrofan niet meer.

Misschien is dit bij de KJ ook wel hetzelfde relay...

check dit maar even...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze week teruggekomen uit Italie met een caravan van 1350 kg.

De motortemperatuur is met of zonder caravan, berg op of af niet gewijzigd.

Metertje bleef op de helft staan.

Hoewel ik dus op LPG rijd en niet op diesel, zou je toch verwachten dat je KJ zonder temperatuur problemen de caravan zou moeten trekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...