Spring naar bijdragen

Dit geloof je toch niet.....


 Share

Recommended Posts

  • Reacties 53
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Als ik niet de juiste bougies zou hebben, dan zouden ze het volgens mij bij alle 8 niet doen:unsure: En ik heb ze volgens de specs van de ontsteking 'afgesteld' met een voelermaat... By the weg, stel dat ik niet de juiste bougies erin zou hebben zitten, dan houdt dat toch niet automatisch in dat er olie in de cylinder komt?

Ik denk dat ik nu nog 3 opties overheb;

1) Lekkende valveseals,

2) Speling op de klepgeleiders,

3) Lekkende 'oilrings'.

Iemand nog andere opties? :D

ow heb ik verkeerd gelezen. dan is het idd iets anders;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren het inlaatspruitstuk en de kopppen er maar weer vanaf gehaald...en ik heb weer iets nieuws ontdekt... In de rechtercylinderkop zit "iets" los. Het zijn niet de kleppen, veren, oid. Maar het lijkt wel ergens in een koelkanaal te zitten.. Nou weet ik niet of er ook olie door de kop loopt, maar ik heb in de carterpan kleine aluminium "vlokken" gevonden....:lol: Geen idee waar dit nu weer vandaan komt :D En nog belangrijker; hoe ga ik dat losse deel (aan het geluid te horen, metaal) uit de kop krijgen??

bewerkt door Gumy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren het inlaatspruitstuk en de kopppen er maar weer vanaf gehaald...en ik heb weer iets nieuws ontdekt... In de rechtercylinderkop zit "iets" los. Het zijn niet de kleppen, veren, oid. Maar het lijkt wel ergens in een koelkanaal te zitten.. Nou weet ik niet of er ook olie door de kop loopt, maar ik heb in de carterpan kleine aluminium "vlokken" gevonden....:lol: Geen idee waar dit nu weer vandaan komt :D En nog belangrijker; hoe ga ik dat losse deel (aan het geluid te horen, metaal) uit de kop krijgen??

Is dat de kant van de vette bougie's?

Er lopen idd oliekanalen door de cilinderkop om de tuimelaars te smeren.

Na het gieten van een kop worden mogelijk nog boringen gemaakt waarvan soms een deel word 'afgedopt'. Wellicht is er zo'n prop los?????

In jouw geval zou dat dan in verbinding moeten staan met een inlaatkanaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dat de kant van de vette bougie's?

Er lopen idd oliekanalen door de cilinderkop om de tuimelaars te smeren.

Na het gieten van een kop worden mogelijk nog boringen gemaakt waarvan soms een deel word 'afgedopt'. Wellicht is er zo'n prop los?????

In jouw geval zou dat dan in verbinding moeten staan met een inlaatkanaal.

Aan beide kanten zit er 1 of meerdere bougies die vet van de olie zijn..duss dat geluid komt inderdaad ook uit de kop van de vette bougies :lol: Die oliekanalen, zijn dat slechts die korte kanaaltjes aan de voor,- en achterkant van de kop? Of lopen er nog meer kanalen?

Bedoel je met die proppen, die 'overdrukdoppen'? (ik weet ff niet hoe ik ze anders moet noemen..)

Weet jij misschien waar het middelste kanaal (tussen de inlaatkanalen) op de kop voor dient?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan beide kanten zit er 1 of meerdere bougies die vet van de olie zijn..duss dat geluid komt inderdaad ook uit de kop van de vette bougies :lol: Die oliekanalen, zijn dat slechts die korte kanaaltjes aan de voor,- en achterkant van de kop? Of lopen er nog meer kanalen?

Bedoel je met die proppen, die 'overdrukdoppen'? (ik weet ff niet hoe ik ze anders moet noemen..)

Weet jij misschien waar het middelste kanaal (tussen de inlaatkanalen) op de kop voor dient?

Vreemd dat de vette bougies aan beide kanten voorkomen.

Normaliter heb je minimaal 1 oliekanaal drukzijdig, dat vanuit het onderblok via de kop naar de tuimelaaras gaat. Die is hol en verdeelt de olie over de 8 tuimelaars. Vervolgens zijn er ��n of meerdere kanalen retour naar het carter (drukloos). In de gebruikte koppakking moet je de kanalen eenvoudig kunnen herkennen.

Soms kunnen bij het gieten niet alle nodige kanalen in eens worden gemaakt. In dat geval kan het nodig zijn om na het gieten bijvoorbeeld een verbindend oliekanaal te boren. Het gat van buitenaf moet dan worden dichtgemaakt met een prop of zo. Die zijn niet te verwarren met de overdruk- of vriesdoppen die gemaakt zijn om bij eventueel bevriezen van het koelmiddel als zwakste plek te dienen en te voorkomen dat het blok scheurt.

Ik redeneer verder: wanneer een boring via een inlaatkanaal is gemaakt en de prop laat los zou er olie in de inlaat kunnen komen.

Ik ken de constructiedetails van jouw motor niet. Kan het middelste kanaal een koelwaterkanaal zijn? Kun je wat foto's sturen van de gedemonteerde cilinderkoppen?

Kun je aangeven onder welke omstandigheden je motor rookt: Stationair, accelereren, decelereren, deellast, vollast, warm, koud.

Is het zeker dat de rook door olie wordt veroorzaakt (kleur/geur).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je aangeven onder welke omstandigheden je motor rookt: Stationair, accelereren, decelereren, deellast, vollast, warm, koud.

Is het zeker dat de rook door olie wordt veroorzaakt (kleur/geur).

Ik heb nog even geen kans gezien om foto's te maken, maar inmiddels heb ik het hele blok uit elkaar gehaald.. De motor begon te roken op het moment dat hij warm was en vanaf dat moment eigenlijk continue.. De rook werd overigens ZEKER veroorzaakt door olie...blauwe rook en stinken dat het deed! :lol:

Maar goed, bij inspectie van de zuigerveren bleken er een aantal toch wel erg vast te zitten... En ik heb nog steeds het vermoeden dat de inlaatspruitstukpakking niet helemaal jofel heeft gezeten.

Dus nu moet ik op zoek naar nieuwe onderdelen om vervolgens alles weer in elkaar te zetten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken de constructiedetails van jouw motor niet. Kan het middelste kanaal een koelwaterkanaal zijn? Kun je wat foto's sturen van de gedemonteerde cilinderkoppen?

Op de foto gaat het om het rood omcirkelde kanaal... Ik heb geen idee wat dit voor kanaal is..

post-3641-12873035706733_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HOI Gunther,

De olie van de tuimelaars komt via de stoterstangen en niet via een oliekanaal in de kop.

Dat middelste gat is geloof ik een uitlaat die van links naar rechts loopt.

Groeten Bas

Olie retour kan prima via de gaten waar de stoterstangen doorheen gaan, al is dat aan de hoge zijde van de kop en zal onder het klepdeksel dus altijd behoorlijk veel olie staan, maar de aanvoer gaat toch echt door de cilinderkop.

Lees -hier- :

The hollow rocker-arm shafts in each bank receive their oil supply from the lifter galleries, through short drilled holes in the cylinder head and rocker arm support bolts. These bolts are set in oversize drilled holes and the oil is carried around the bolt to the rocker shafts. This movement of oil is at the rear of the engine to provide continuous flow through the lifter galleries and thus to prevent the formation of sludge traps.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de foto gaat het om het rood omcirkelde kanaal... Ik heb geen idee wat dit voor kanaal is..

heb jij die koppen er al eerder er af gehaald?.

hoeveel km heeft hier tussen gezeten?

de zuigerveren zitten vast zij je

komt vaak door het lange stil staan .

hoeveel heb je na het lange stil staan met de auto gereden.

had zelf een cj staan die enkele jaren niet heeft gelopen

rookte als een slechte diesel . en was niet vooruit te branden.

maar heb er eerst eens een 400 km gereden.

daar na was i weer prima.

de eigenaar nu rijd er al een jaartje of 8 mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb jij die koppen er al eerder er af gehaald?.

hoeveel km heeft hier tussen gezeten?

de zuigerveren zitten vast zij je

komt vaak door het lange stil staan .

hoeveel heb je na het lange stil staan met de auto gereden.

had zelf een cj staan die enkele jaren niet heeft gelopen

rookte als een slechte diesel . en was niet vooruit te branden.

maar heb er eerst eens een 400 km gereden.

daar na was i weer prima.

de eigenaar nu rijd er al een jaartje of 8 mee.

Ik heb het even geprobeerd (om er wat langere afstanden mee te rijden) maar tijdens mijn ritje naar het Jeepee center brak er een tuimelaar 'brug'... Dus toen liep ie nog maar op 7 cylinders.. Hij ging er overigens niet minder om roken...;) Eigenlijk werd de rook steeds heftiger... Thuis onder het genot van een Jupiler maar besloten om alles weer uit elkaar te halen... Morgen kan ik als het goed is, weer beginnen met in elkaar zetten. En als het dan een keer meezit kan ik begin volgende week weer een proefrit maken.:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Ben toch benieuwd wat de oplossing geweest is!

Bij demontage van de zuigers, bleken de zuigerveren vast te zitten... Nadat ik de groeven had gereinigd en nieuwe veren had geplaatst heb ik de motor weer in elkaar gezet. En sindsdien loopt ie als een zonnetje!!:) Ik ga er dus vanuit dat de oorzaak zit in de vastzittende zuigerveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij demontage van de zuigers, bleken de zuigerveren vast te zitten... Nadat ik de groeven had gereinigd en nieuwe veren had geplaatst heb ik de motor weer in elkaar gezet. En sindsdien loopt ie als een zonnetje!!:) Ik ga er dus vanuit dat de oorzaak zit in de vastzittende zuigerveren.

laten we hopen van wel. anders kun je blok weer uitmekaar trekken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...