Spring naar bijdragen

tips grote beurt


Arthur623
 Share

Recommended Posts

Beste Jeepers,

Maandag ga ik voor het eerst met mijn Jeep de brug op, en ben ik van plan hem een kleine beurt te geven met behulp van mijn Haynes.

Ben o.a van plan:

- olie verversen en oliefilter vervangen

- atf verversen. Waar moet ik hierbij op letten? En welke atf raden jullie aan? En ik moet waarschijnelijk ook een filter vervangen?

- bougies vervangen

- luchtfiltertje vervangen

Heb geen onderhouds historie. Hoe belangrijk zijn bijvoorbeeld andere zaakjes die de haynes elke 2 jaar voorschrijft zoals het brandstoffilter en bijv. het de overige vloeistoffen als het differentieel en de koelvloeistof?

En verder nog iemand tips voor zon eertste beurt?

Bij voorbaat dank,

Arthur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke bedankt voor de tips.

alle vloeistoffen maar vervangen dan.

Dan heb ik dus nodig:

- 5,7 liter 10W40 motorolie

- 8 liter ATF automatische versnellingsbak

- 11,4 liter koelvloeistof

- 1,4 liter ATF tussenbak

- 2,8 liter versnellingsbakolie differentieel. 1,4l voor en 1,4l achter, toch? En moeten hier nog additieven aan worden toegevoegd?

Klopt deze opsomming?

Welke filters heb ik allemaal nodig? (naast oliefilter)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb ik een limited slip diff? En zo ja, welke toevoeging moet daarbij? In de Haynes staat overigens dat bij bepaalde diffs enkel kan worden afgetapt via het verwijderen van de cover plate en bijbehorende pakking. Hoe zit dat bij mijn type XJ?

Verder wat betreft de tussenbak zijn er voor zover ik de haynes goed lees geen filters/pakkingen nodig, maar simpelweg aftappen via drainplug en bijvullen via de fillplug. klopt?

Aangepaste lijst:

Dan heb ik dus nodig:

- 5,7 liter 10W40 motorolie +oliefilter

- 4 liter ATF automaat + filter & pakking

- 11,4 liter koelvloeistof

- 1,4 liter ATF tussenbak. Geen filters of pakking.

- 2,8 liter versnellingsbakolie differentieel. 1,4l voor en 1,4l achter. Achter LS additief (welk?) en wel/geen filter/pakking.

bewerkt door Arthur623
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meestal moet inderdaad het dif-deksel verwijderd worden om de olie uit het dif te krijgen. Hierna met nieuwe pakking (vloeibaar) de deksel er weer op en vullen tot aan de vulopening.

Tussenbak hoeft zolang je geen rare geluiden hoort, en niet teveel ijzer aan het magneetje van de aftapplug hebt zitten inderdaad niet los, dus nieuwe pakking is daarvoor ook niet nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meestal moet inderdaad het dif-deksel verwijderd worden om de olie uit het dif te krijgen. Hierna met nieuwe pakking (vloeibaar) de deksel er weer op en vullen tot aan de vulopening.

Tussenbak hoeft zolang je geen rare geluiden hoort, en niet teveel ijzer aan het magneetje van de aftapplug hebt zitten inderdaad niet los, dus nieuwe pakking is daarvoor ook niet nodig.

Oke, bij het diff dus vloeibare pakking. Kan bij de automaat trouwens ook een vloeibare pakking gebruikt worden?

En wie kan me nog even vertellen wel LS additief er in het achterste diff moet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, bij het diff dus vloeibare pakking. Kan bij de automaat trouwens ook een vloeibare pakking gebruikt worden?

En wie kan me nog even vertellen wel LS additief er in het achterste diff moet?

Ja, kan ook met vloeibare pakking.

"Friction modifier" oa verkrijgbaar bij de dealer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag vervangen:

- diff olie voor en achter (achter+ additief)

- tussenbak olie

- motorolie + filter

Volgende keer zijn de automaatolie + filter, stuurbekrachtigingsvloeistof en remvloeistof aan de beurt.

Vraag over het vervangen van de ATF: eerst aftappen via de aftap plug, vervolgens bak los, schoonmaken en filter vervangen, bak weer monteren en vullen via peil-tube. Klopt?

Wat betreft de stuurbekrachtigingsvloeistof: hoe vervang ik die? hij is rood/bruin dus is hard aan vervanging toe. De Haynes is er niet duidelijk in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag vervangen:

- diff olie voor en achter (achter+ additief)

- tussenbak olie

- motorolie + filter

Volgende keer zijn de automaatolie + filter, stuurbekrachtigingsvloeistof en remvloeistof aan de beurt.

Vraag over het vervangen van de ATF: eerst aftappen via de aftap plug, vervolgens bak los, schoonmaken en filter vervangen, bak weer monteren en vullen via peil-tube. Klopt?

Wat betreft de stuurbekrachtigingsvloeistof: hoe vervang ik die? hij is rood/bruin dus is hard aan vervanging toe. De Haynes is er niet duidelijk in.

Gebruik de goede Dexron voor de automaat! Geen synthetiche voor een oudere bak.

Oud Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wim hoppenbrouwers viewpost.gif

Hallo Jeepers. Ik ben van plan om mijn fluid van de stuurbekrachtiging te verschonen. Deze keer niet het reservoir leegzuigen, want dan heb je nog maar 300 cc van het totaal. Er moet volgens mij wel wat oude troep inzitten na 16 jaar. Ik ga mijn Jeep op steunen zetten, zodat het stuurwiel makkelijk draait. De motor hoeft niet te draaien om de vloeistof eruit te pompen.

De retourleiding zit met een fabrieksklem vast onder het reservoir dus deze haal ik eraf . Ik kan nu straks er een goede nieuwe klem op terugzetten (18mm). Na het losmaken van de retourleiding moet ik het tuitje van het reservoir tijdelijk dichten, omdat ik natuurlijk steeds moet bijvullen. De losgemaakte retourleiding stop ik in een fles om de oude fluid optevangen.

Het stuurwiel zal ik zeker wel 10 keer uiterste stand van links naar rechts moeten bewegen en steeds het nivo in de gaten houden.

Ik hoop dat ik meerdere Jeepers aangespoord heb. Ik ben ook nieuwsgierig of iemand nog goede ideen heeft en of ik het zo goed doe.

De groetjes:bye1:

Jaja. Ik heb het in anderhalf uur kunnen doen. Wat een vies en vet karwei, maar wel zeer nuttig. Het kostte mij 2 liter fluid (Mopar) om alle donkerbruine troep eruit te spoelen. Het dichten van het tuitje onder het reservoir, kan je het beste doen met een stuk gewone tuinslang (10mm inw) en boven het reservoir uitsteken tijdens de bijvulling. De oude retourleiding zit behoorlijk vast gebakken, dus dit moet je doorsnijden en het is lang genoeg om het weer erop te schuiven.

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wim, ik heb van de Jeep Dealer ATF III gekregen voor mijn automatische versnellingsbak. Dat zal wel de juiste zijn toch? Ik heb die inmiddels ook gebruikt voor de tussenbak.

Daarnaast heb ik de diffs ververst met 75W90, volgens het instructieboekje.

En bedankt voor de uitleg voor de power steering. Ik heb een brug tot mijn beschikking, dus dat zal het wellicht iets makkelijker maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mocht je de rest ook nog willen doen , ik heb speciale grote beurt kitjes op voorraad :

(wel bouwjaar van de auto opgeven)

tk-6.jpg

Tune up kit voor Cherokee 6-cylinder 1991-1993 bestaande uit : luchtfilter , bougies , rotor , verdeelkap , oliefilter , bougiekabelset , benzinefilter

€ 129.00 bestellen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...