Chris Geplaatst January 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2010 (bewerkt) Hoi Sinds ik vast heb gestaan in de plas water maakt me motor een soort grommend geluid. Het lijkt dat het van onder komt. Wat heb ik in de tussentijd gedaan: eerste keer motor olie ververst+filter bakolie ververst +filter afgelopen zondag: olie afgetapt, 2x gespoeld met diesel. En weer verse olie en filter Vandaag: Verdelerkap en bougie's los gehad (zagen er goed uit) Het lijkt wel of het nu iets minder is geworden, maar het geluid is er nog steeds. Mijn ideeén zijn inmiddels op. wie o wie heeft er nog wat dingen die ik kan proberen? zal morgen kijken of ik het geluid kan opnemen zodat jullie een beter idee van het probleem krijgen Groeten Chris January 11, 2010 bewerkt door Chris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 Geluid tijdens rijden of ook bij stilstaan ? Wat heb je met diesel gespoeld, je motor of je bak ? En waarom heb je gespoeld ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 Ik zal vast een antwoord geven voor die luie donder wakker is Het is geen echt grommend geluid; het is een donker rammelend geluid onderuit de motor. Op de brug en met de motor lopend hoort het als krukaslagers of iets hoger in de zuigerstangen. Het verandert met toerental en belasting. De kleppen tikken ook enigzins (hoger geluid), maar dat is minimaal (/acceptabel). Naast het geluid heeft hij sindsdien ook het symptoom dat zijn oliedruk bij koude motor normaal is maar bij warme motor voor meer dan de helft inzakt. De bedoeling van zondag was om de carterpan eronderuit te trekken en naar de oliepomp te kijken. Eenmaal bij onze loods hebben Thom en ik geluisterd en leek het zeker verstandig naar de krukaslagers(schalen) te kijken. Loshalen van de carterpan was net teveel werk voor die middag, temeer omdat o.a. de uitlaat van voor tot achter compleet is gelast en de motor moest worden gelift. Bij het uitlaten van de olie zag ik al gauw dat deze was verontreinigd met water (grijze olie). Om te zorgen dat de motor van binnen goed schoon zou zijn voor er nieuwe olie (en filter) in gingen, hebben we hem tweemaal gespoeld met diesel totdat de diesel die eruit kwam helder was. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 Ik zal vast een antwoord geven voor die luie donder wakker is Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 Het is nu 13.00 en hij heeft nog steeds niet gereageerd... Teveel gezopen denk ik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 nee hij is wakker Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 12, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 Ik zit nog steeds te wachten op een zinnig antwoord, waar ik iets mee kan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 Je hebt in water gestaan... water (duidelijk) binnengekregen, maar ik lees niets van het schoonmaken van de luchtinlaat? Een nat/dicht luchtfilter kan rare geluiden veroorzaken.. Verder zou ik eerst de pan er onderuit halen en o.a. de oliepomp goed nakijken voordat je andere zaken gaat proberen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 Je hebt in water gestaan... water (duidelijk) binnengekregen, maar ik lees niets van het schoonmaken van de luchtinlaat? Een nat/dicht luchtfilter kan rare geluiden veroorzaken.. Verder zou ik eerst de pan er onderuit halen en o.a. de oliepomp goed nakijken voordat je andere zaken gaat proberen. Er kwam ook een flinke straal water uit je uitlaat toen je de wagen op het droge weer startte. Ik weet niet of je cat ervan dood kan gaan of verstopt kan raken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 12, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 net ff een klein testje gedaan.Met een koude koude motor doet ie het goed oliedruk blijft dan ook goed Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 net ff een klein testje gedaan.Met een koude koude motor doet ie het goedoliedruk blijft dan ook goed Schiet niet op.. je moet alles op bedrijfstemperatuur hebben: warme olie dus. M'n TJ trilt ook niet als ie stilstaat. *edit .. ook geen geluiden te horen?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 12, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 dus eigelijk gewoon een flinke rit maken van een paar honderd km? zodat ie een keer goed warm kan worden? Maar lucht inlaat ziet er goed uit, luchtfilter was droog op dat moment, en in de luchtfilterbak zaten maar een druppeltjes, en die hebben we meteen eruit gehaald Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 dus eigelijk gewoon een flinke rit maken van een paar honderd km?zodat ie een keer goed warm kan worden? Maar lucht inlaat ziet er goed uit, luchtfilter was droog op dat moment, en in de luchtfilterbak zaten maar een druppeltjes, en die hebben we meteen eruit gehaald Waar komt dan dat water vandaan in de olie??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 12, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 (bewerkt) via de peilstok? zou het anders ook niet weten, Zagen zondag op de brug wel dat de pakking ver op was. Dus misschien toch maar eens denken om de carterpan los te maken en de oliepomp na kijken. January 12, 2010 bewerkt door Chris typ fout Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 via de peilstok? zou het anders ook niet weten, Zagen zondag op de brug wel dat de pakking ver op was. Dus misschien toch maar eens denken om de carterpan los te maken en de oliepomp na kijken. En te kijken of je >drijfstanglagers< (big end) niet teveel ruimte hebben. Als je dan nog verder onderzoek wilt doen kan je kijken of je zuigerpenlagers nog goed zijn (zuiger op z'n laagste stand en kijken of je de zuiger op en neer kan bewegen, ik weet alleen niet of dat bij een L6 een lastig klusje is). Verder kan je de lagerkappen van de krukas er 1 voor 1 eens afhalen en kijken hoe die lagers eruit zien. Wel met momentsleutel weer vastzetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 Ik zal vast een antwoord geven voor die luie donder wakker is OT: Misschien idd een flinke rit maken zodat hij opwarmt en daardoor eventuele water kan verdampen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 OT: Misschien idd een flinke rit maken zodat hij opwarmt en daardoor eventuele water kan verdampen? Dat water is er na 2x spoelen met diesel wel uit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 12, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 maar die rit kan ook wel eens goed zijn? Wat denk jij Thom? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 maar die rit kan ook wel eens goed zijn? Wat denk jij Thom? Iets rommelt er in het blok. Zonder hem open te maken weet je het niet precies wat het is, maar het zal van gebruiken en wishfull thinking niet overgaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 12, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 nee idd Maar ik rij nu niet verder van hier naar denhaag en terug en we moeten toch nog naar brabant, zou een leuk ritje zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aw12345 Geplaatst January 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 12, 2010 Verbogen drijfstang/ bottom end egged. Met water in een motor/ hydrolock is het best mogelijk dat het grote eind van de drijfstang niet meer rond is, is erg veel voorkomend met Chevy smallblock v8's. Zou ook best het geval met jou motor kunnen zijn. Eerst alle lagerschalen ebkijken en mischien een leak down test doen om te kijken of alles boven in ook in goeie staat is lijkt mij dat het hoogst waarschijnlijk tijd is om de hele zooi uit elkaar tehalen, Bete nu dan na dat er een drijfstang buiten het motor block hangt. De lage olie druk als ie warm is is een goeie aan duiding dat er echt iet's mis is. Een olie pomp gaat niet kapot van een beetje water in de olie en gaat ook niet echt een twee drie kapot dat ie de helft van de olie druk verliest. Is ook de oliepomp pickuop niet die geeft alleen een fluctuerende olie druk als ie gescheurd is Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcojeep Geplaatst January 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2010 Chris, Ik had het verdrongen, maar had ook zoiets voordat mijn motor in de soep draaide. Symptoon was gerommel zoals je dat omschrijft, water in olie en als je olievuldop opende bij draaiende motor, had je overdruk ipv onderdruk, dus als je met je hand voelt voel je em blazen. Dat zou dan duiden op defecte zuigerveren. Check dat eens even? misschien, en dat hoop ik voor je, zit ik er helemaal naast... Ben maar een logistiekeling he... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2010 Hoi Sinds ik vast heb gestaan in de plas water maakt me motor een soort grommend geluid. Het lijkt dat het van onder komt. Wat heb ik in de tussentijd gedaan: eerste keer motor olie ververst+filter bakolie ververst +filter afgelopen zondag: olie afgetapt, 2x gespoeld met diesel. En weer verse olie en filter Vandaag: Verdelerkap en bougie's los gehad (zagen er goed uit) Het lijkt wel of het nu iets minder is geworden, maar het geluid is er nog steeds. Mijn ideeén zijn inmiddels op. wie o wie heeft er nog wat dingen die ik kan proberen? zal morgen kijken of ik het geluid kan opnemen zodat jullie een beter idee van het probleem krijgen Groeten Chris FF terug naar de casus. Chris, hoe diep was die plas? Kan je motor water hebben 'ingeademd', ofwel is de aanzuig van je luchtfilter onder water geweest? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 13, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2010 Nee, het luchtfilter was droog, kan je op de foto's zien Carl. Zie topic maasvlakte Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2010 (bewerkt) Nee, het luchtfilter was droog, kan je op de foto's zien Carl. Zie topic maasvlakte Dan lijkt er geen sprake van waterslag! Dan zou ik me geen zorgen maken om het draaiend gedeelte van de motor. In elk geval niet vanwege deze doorwading.. Keertje lekker warm rijden lijkt me overigens geen slecht idee. Motoren hebben op den duur een hekel aan korte afstanden, met dit koude weer zeker. Condens, smeerolieverdunning en verstoorde passingen zijn aan de orde. January 13, 2010 bewerkt door l'ours alpin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.