Spring naar bijdragen

Motor maakt een raar geluid sinds maasvalkte


Chris
 Share

Recommended Posts

Hoi

Sinds ik vast heb gestaan in de plas water maakt me motor een soort grommend geluid. Het lijkt dat het van onder komt.

Wat heb ik in de tussentijd gedaan:

eerste keer motor olie ververst+filter

bakolie ververst +filter

afgelopen zondag: olie afgetapt, 2x gespoeld met diesel. En weer verse olie en filter

Vandaag: Verdelerkap en bougie's los gehad (zagen er goed uit) Het lijkt wel of het nu iets minder is geworden, maar het geluid is er nog steeds. Mijn ideeén zijn inmiddels op.

wie o wie heeft er nog wat dingen die ik kan proberen?

zal morgen kijken of ik het geluid kan opnemen zodat jullie een beter idee van het probleem krijgen

Groeten Chris

bewerkt door Chris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal vast een antwoord geven voor die luie donder wakker is :bye1:

Het is geen echt grommend geluid; het is een donker rammelend geluid onderuit de motor. Op de brug en met de motor lopend hoort het als krukaslagers of iets hoger in de zuigerstangen. Het verandert met toerental en belasting. De kleppen tikken ook enigzins (hoger geluid), maar dat is minimaal (/acceptabel).

Naast het geluid heeft hij sindsdien ook het symptoom dat zijn oliedruk bij koude motor normaal is maar bij warme motor voor meer dan de helft inzakt.

De bedoeling van zondag was om de carterpan eronderuit te trekken en naar de oliepomp te kijken. Eenmaal bij onze loods hebben Thom en ik geluisterd en leek het zeker verstandig naar de krukaslagers(schalen) te kijken. Loshalen van de carterpan was net teveel werk voor die middag, temeer omdat o.a. de uitlaat van voor tot achter compleet is gelast en de motor moest worden gelift.

Bij het uitlaten van de olie zag ik al gauw dat deze was verontreinigd met water (grijze olie). Om te zorgen dat de motor van binnen goed schoon zou zijn voor er nieuwe olie (en filter) in gingen, hebben we hem tweemaal gespoeld met diesel totdat de diesel die eruit kwam helder was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt in water gestaan... water (duidelijk) binnengekregen, maar ik lees niets van het schoonmaken van de luchtinlaat?

Een nat/dicht luchtfilter kan rare geluiden veroorzaken..

Verder zou ik eerst de pan er onderuit halen en o.a. de oliepomp goed nakijken voordat je andere zaken gaat proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt in water gestaan... water (duidelijk) binnengekregen, maar ik lees niets van het schoonmaken van de luchtinlaat?

Een nat/dicht luchtfilter kan rare geluiden veroorzaken..

Verder zou ik eerst de pan er onderuit halen en o.a. de oliepomp goed nakijken voordat je andere zaken gaat proberen.

Er kwam ook een flinke straal water uit je uitlaat toen je de wagen op het droge weer startte. Ik weet niet of je cat ervan dood kan gaan of verstopt kan raken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus eigelijk gewoon een flinke rit maken van een paar honderd km?

zodat ie een keer goed warm kan worden?

Maar lucht inlaat ziet er goed uit, luchtfilter was droog op dat moment, en in de luchtfilterbak zaten maar een druppeltjes, en die hebben we meteen eruit gehaald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus eigelijk gewoon een flinke rit maken van een paar honderd km?

zodat ie een keer goed warm kan worden?

Maar lucht inlaat ziet er goed uit, luchtfilter was droog op dat moment, en in de luchtfilterbak zaten maar een druppeltjes, en die hebben we meteen eruit gehaald

Waar komt dan dat water vandaan in de olie??? :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

via de peilstok? zou het anders ook niet weten, Zagen zondag op de brug wel dat de pakking ver op was. Dus misschien toch maar eens denken om de carterpan los te maken en de oliepomp na kijken.

En te kijken of je >drijfstanglagers< (big end) niet teveel ruimte hebben. Als je dan nog verder onderzoek wilt doen kan je kijken of je zuigerpenlagers nog goed zijn (zuiger op z'n laagste stand en kijken of je de zuiger op en neer kan bewegen, ik weet alleen niet of dat bij een L6 een lastig klusje is). Verder kan je de lagerkappen van de krukas er 1 voor 1 eens afhalen en kijken hoe die lagers eruit zien. Wel met momentsleutel weer vastzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verbogen drijfstang/ bottom end egged. Met water in een motor/ hydrolock is het best mogelijk dat het grote eind van de drijfstang niet meer rond is, is erg veel voorkomend met Chevy smallblock v8's. Zou ook best het geval met jou motor kunnen zijn. Eerst alle lagerschalen ebkijken en mischien een leak down test doen om te kijken of alles boven in ook in goeie staat is lijkt mij dat het hoogst waarschijnlijk tijd is om de hele zooi uit elkaar tehalen, Bete nu dan na dat er een drijfstang buiten het motor block hangt. De lage olie druk als ie warm is is een goeie aan duiding dat er echt iet's mis is. Een olie pomp gaat niet kapot van een beetje water in de olie en gaat ook niet echt een twee drie kapot dat ie de helft van de olie druk verliest. Is ook de oliepomp pickuop niet die geeft alleen een fluctuerende olie druk als ie gescheurd is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chris,

Ik had het verdrongen, maar had ook zoiets voordat mijn motor in de soep draaide. Symptoon was gerommel zoals je dat omschrijft, water in olie en als je olievuldop opende bij draaiende motor, had je overdruk ipv onderdruk, dus als je met je hand voelt voel je em blazen. Dat zou dan duiden op defecte zuigerveren. Check dat eens even? misschien, en dat hoop ik voor je, zit ik er helemaal naast... Ben maar een logistiekeling he...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi

Sinds ik vast heb gestaan in de plas water maakt me motor een soort grommend geluid. Het lijkt dat het van onder komt.

Wat heb ik in de tussentijd gedaan:

eerste keer motor olie ververst+filter

bakolie ververst +filter

afgelopen zondag: olie afgetapt, 2x gespoeld met diesel. En weer verse olie en filter

Vandaag: Verdelerkap en bougie's los gehad (zagen er goed uit) Het lijkt wel of het nu iets minder is geworden, maar het geluid is er nog steeds. Mijn ideeén zijn inmiddels op.

wie o wie heeft er nog wat dingen die ik kan proberen?

zal morgen kijken of ik het geluid kan opnemen zodat jullie een beter idee van het probleem krijgen

Groeten Chris

FF terug naar de casus. Chris, hoe diep was die plas? Kan je motor water hebben 'ingeademd', ofwel is de aanzuig van je luchtfilter onder water geweest?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, het luchtfilter was droog, kan je op de foto's zien Carl. Zie topic maasvlakte

Dan lijkt er geen sprake van waterslag! Dan zou ik me geen zorgen maken om het draaiend gedeelte van de motor. In elk geval niet vanwege deze doorwading..

Keertje lekker warm rijden lijkt me overigens geen slecht idee. Motoren hebben op den duur een hekel aan korte afstanden, met dit koude weer zeker. Condens, smeerolieverdunning en verstoorde passingen zijn aan de orde.

bewerkt door l'ours alpin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...