Nikonised Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 Hoi, Mijn CJ7 1978 wordt niet goed warm:no: er komt praktisch niks van warme lucht. De standaard zaken zoals de bediening en koelvloeistof niveau /lekkages heb ik al nagekeken. Wat kan het nog meer zijn? En hoe controleer ik dat? iemand tips? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 Neem aan dat de blower gewoon goed werkt. wordt de koeler warm ? zijn de slangen die de body inlopen ook alle twee warm ? dat zijn de twee die op de kachel radiator zijn aangesloten. kan zijn dat je kalk deeltjes in je kachel radiator hebt zitten waar door deze grotendeels verstopt is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 7, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 Neem aan dat de blower gewoon goed werkt.wordt de koeler warm ? zijn de slangen die de body inlopen ook alle twee warm ? dat zijn de twee die op de kachel radiator zijn aangesloten. kan zijn dat je kalk deeltjes in je kachel radiator hebt zitten waar door deze grotendeels verstopt is. Hoi Marco, de blower doet het.. waar zit die koeler? de slangen die naar binnen moet ik nog maar eens controleren:blush: maar ik dacht dat het maar één was die wat warm werd. is zo'n radiator schoon te maken of moet daar een nieuwe op? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Border Patrol Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 gaat je klep ook open? slipt je kabel niet waar hij vast zit aan de arm die de klep openzet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 misschien de thermostaat die open blijft staan. wat geeft de temperatuurmeter aan als je een rondje parkstad hebt gereden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 Hoi Marco,de blower doet het.. waar zit die koeler? de slangen die naar binnen moet ik nog maar eens controleren:blush: maar ik dacht dat het maar één was die wat warm werd. is zo'n radiator schoon te maken of moet daar een nieuwe op? moet je maar met warme motor proberen ëën moet bijna net net zo warm zijn als de slang bij de koeler en de andere is de retour die zal wel iets koeler zijn. Koeler : Bedoel de radiator voor de motor Kun je proberen, heb 'm zelf eens door gespoelt met heetwater uit een waterkoker met een soort van radiator reiniger (was toen wel gedemonteerd) en plat zodat 't spul kon inweken. wat je wel kunt doen is ff de twee slangen er af halen en op de bovenste een tuinslang zetten met warmewater uit de kraan en zo proberen door te spoelen. slangen er afhalen bij koude motor ! en even afklemmen anders loopt je radiator leeg. succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 7, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 moet je maar met warme motor proberen ëën moet bijna net net zo warm zijn als de slang bij de koeler en de andere is de retour die zal wel iets koeler zijn.Koeler : Bedoel de radiator voor de motor Kun je proberen, heb 'm zelf eens door gespoelt met heetwater uit een waterkoker met een soort van radiator reiniger (was toen wel gedemonteerd) en plat zodat 't spul kon inweken. wat je wel kunt doen is ff de twee slangen er af halen en op de bovenste een tuinslang zetten met warmewater uit de kraan en zo proberen door te spoelen. slangen er afhalen bij koude motor ! en even afklemmen anders loopt je radiator leeg. succes Mmm.. goeie tips.. ik ga morgen eens even wat proberen, De klep gaat open heb ik getest. temp meter werkt niet, moet ik ook nog naar kijken hoe dat komt.. bedankt allemaal. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst January 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2010 Fred, mocht je kachel/ radiator zelf kapot/verstopt blijken te zijn dan heb ik er hier nog ééntje liggen die je zo af mag halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 8, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2010 Hoi Ron, bedankt voor het aanbod, maar ik weet nog niet wat het is. Ik heb de temp gemeten met een losse meter in de radiator en daar kom ik aan max 58 graden. Ik weet niet of dat voldoende is. daarnaast wordt er 1 slang (de onderste van de 2 ) die in de firewall gaan warm die andere praktisch niet. nog iemand tips? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2010 Je therostaat denk ik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst January 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 Klinkt inderdaad alsof je motor niet warm genoeg is/wordt. De thermostaat is daar vaak de oorzaak van. Aangezien die maar 5 euro of zoiets kost en in 5 minuten vervangen is zou ik die eens vervangen en dan eens weer kijken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst January 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 (bewerkt) Hoi Fred 58 grade??? Niet echt warm, een goede temp. zou tegen de 80 grade moeten zijn. Het zou de termostaat kunnen zijn, maar het kan ook de kou kunnen zijn. Mijn YJ wordt nu ook niet warmer dan 70 grade, je zou een stuk karton voor de radiateur kunnen zetten en dan nog is kijken hoe warm de motor wordt. Zijn de fittingen van de kachelslangen op het motorblok ook goed open??? Deze willen nog wel eens dicht zitten ( Gebeurt vaak als je antiefries gebruikt ) met koelvloeistof is dit minder. Zit er ook geen knik in één van de kachelslangen zodat je minder of geen flow door de kachelslangen heb. Suc6 Ed January 9, 2010 bewerkt door Green bear Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 9, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 Ron, ik zie wel eens postjes over thermostaten die een aantal graden hebben.. is dat bij een cj ook? @Ed: ik ga kijken of er ergens een knik zit maar ik dacht het niet.. de aansluitingen slibben die dicht dan van antivries? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst January 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 Ik denk dat hij het kristaliseren bedoeld van de vloeistof waardoor misschien de leidingen dicht gaan zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst January 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 Normaal gesproken zou de bovenste warmer moeten zijn maar kan goed dat deze een keer verwisselt zijn bij montage. volgens haynes : thermostat rating 195 F is ongeveer 91 graden als ik 't goed heb uitgerekend. kunt 't ook proberen met de thermostaat er uit deze ff in een pannetje met water en kijken met welke temperatuur deze open gaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst January 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 Ron, ik zie wel eens postjes over thermostaten die een aantal graden hebben.. is dat bij een cj ook?Ja Fred, 160, 180 & 195 degrees F @Ed: ik ga kijken of er ergens een knik zit maar ik dacht het niet.. de aansluitingen slibben die dicht dan van antivries? Met antivries krijg je een soort statischieteit in het motorblok door de stroming van de vloeistof, hier door kan corrosie vorming in het blok onstaan. Het ligt aan de mengverhouding. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6wheeler Geplaatst January 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 58 is te weinig zeker met dit weer haal anders even een andere thermostaat bij de automaterialen van een ford escort zijn hetzelfde zolang de buiten diameter maar 52mm is met een openings temperatuur van 80-85 graden ook evt wat nieuw pakkingpapier of een vloeibare pakking ook je kachel zelf even doorspoelen deze zitten meestal dicht gespoeld slangen eraf en dan gewoon met de tuinslang op de aansluiting en laten doorspoelen en dan wisselen van aansluiting ook een paar keer op de uitgang terug spoelen reken er maar op dat er wat rotzooi uitkomt suc6 met dit werkje zeker mer deze temp maar daarna wordt het lekker warm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 9, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 Ik heb net nog even geprobeerd of ie warmer wordt met rijden.. maar niks dus. Maar mijn tuinslang is bevroren.. ik ga in ieder geval de thermostaat vervangen want die had ik inderdaad nog liggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 Thermostaat is een logische optie. Maar ik heb nog niets gehoord over lucht in het systeem. Als er lucht in je kachelradiator zit wordt-ie ook niet warm. Ik zou dus zeker even ontluchten. En voor wat de thermostaat betreft: deze mag pas open gaan als de motor echt warm is. Controle is eenvoudig zonder sleutelen: - koude motor starten en warm laten draaien. De slang van de waterpomp naar de bovenzijde radiateur moet steenkoud blijven - todat.... - na een behoorlijke tijd, misschien wel meer dan een kwartier, de motor op bedrijfstemperatuur is en de thermostaat open gaat. Pas dan stroomt warm water de radiateur in en wordt de slang snel warm. Dit is een duidelijk waarneembaar moment. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst January 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 Maar mijn tuinslang is bevroren.. Dan hang je hem vannacht binnen in huis zodat hij morgen ontdooid is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst January 10, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2010 Je kuint voor iedere auto thermostaten krijgen met een openingstemp. naar keuze. Meestal is tegen de 85 graden een normale temp. Maar mischien moet je het inderdaad even goed aanpakken. kachelslangen los en lekker doorspoelen, Thermostaat vervangen ( zeker als je hem toch al hebt liggen ), ook de motor en radiateur ff spoelen en dan de boel weer monteren en goed LUCHT vrij afvullen. Tenslotte moet je het koelsysteem toch al openen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 10, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2010 Vanmiddag aan begonnen, thermostaat bleef inderdaad geheel open . Dus het huis en bij de kop goed schoon gemaakt, vloeibare paking aan beide kanten erop, netjes vast gedraaid. gewacht tot de paking wat droog was. En starten, effe later stoom!Ik dacht eerst te weinig pakking of niet goed erop.. maar nee hoor!:frusty: is het thermostaathuis gescheurd! KL*#*#*#! dus.. maar goed gelukkig had ik dat ook nog nieuw liggen maar is dat een maatje dikker en moet ik een langere bout hebben, natuurlijk engelse maat en die heb ik niet:ph34r: .. soms he..soms..! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst January 10, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2010 Fred kijk eens welke maat die bout moet zijn, ik heb misschien nog wel wat liggen, of is de onderste ook tekort? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 11, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2010 Hey Theo, super bedankt voor het aanbod, maar ik ga wel wat bij fabory halen, ik moet toch ook het thermostaathuis laten zien voor de lengte van de bout. Ik moet toch eens op zoek naar een assortiment van dat spul. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 15, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 Zo! thermostaat en thermostaathuis vervangen en wat denk je... Échte warmte in de CJ!.. ik heb zelfs het probleempje met het condens wat midden op de voorruit altijd in een mooie v-vorm blijft zitten opgelost! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.