Spring naar bijdragen

axle swap YJ?


Laurent
 Share

Recommended Posts

hoi iedereen, beste wensen voor het nieuwe jaar!

ik bouw heel langzaamaan mijn YJ op. Nu staat ie nog standaard met een 2.5 erin.

Maar ik heb een compleet gereviseerde 4.0 liggen, een TF727 met tussenbak zonder slipyoke erachter (ben de naam ff kwijt).

Ik wil niet zomaar iets beginnen bouwen en dan achteraf terug moeten herbeginnen, dus alle schakels moeten sterk genoeg zijn.

Volgende stap die ik wil versterken zullen de assen zijn, schijfremmen en locker erin achter, zonder locker vooraan maar wel nog mogelijkheid tot zijn de wensen..

de praktijk nu :yes:

Ik sprak laatst met iemand die me patrol assen aanraadde, OK ze zijn sterker, hebben schijfremmen, locker achteraan.. maar zijn ook schroefveren. dus dat is al een eerste aanpassingspunt

vooraan dan zit de diff aan de verkeerde kant. Ik weet hoegenaamd niet hoe je een as zou kunnen gaan ombouwen?? las hier al redelijk veel over, maar is dit wel zelf te doen?

kan je hier later eventueel nog een locker inbouwen ook?

Of zijn er betere alternatieven? (Dana 44 en 60 hebben nog geen schijven en nog geen lockers en zijn duurder)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Laurant,

Als ik het goed zie ben jij woonachtig in Belgie. Hoe zit dat met de breedte wetgeving in Belgie voor je jeep? Volgens mij zijn de regels daar nog strenger als hier in Nederland.

Bij veel assen zal je te breed worden.

Ben je zelf handig of heb je mensen die je kunnen helpen met het aanpassen van de assen?

Achter kan je gaan voor een ford 8.8 achteras met schijven van bj 1996 en jonger. Deze zijn net zo breed als je oude dana 35 as. De achteras kost tussen de 400 a 500 euro en dan heb je ook schijven achter. Voor de locker en een juiste overbrenging in de as zal je nog wel wat extra moeten neerleggen.

De vooras zou je kunnen gebruiken van een SJ of J10 jeep. Dat zijn dana 44 voorassen met het diffhuis aan de juiste kant.

Ook deze assen zal je toch moeten aanpassen als je naar 4.10 of groter wil gaan.

In alle gevallen zal de verbouwing wat gaan kosten als je naar andere assen wil overstappen. Even grof uitgerekend denk ik inclusief aanschaf assen aan tussen de 2500 a 3500 euro afhankelijk van aanschafprijs assen , welke locker en wie gaat het inbouwen en aanpassen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

J10/SJ assen zijn erg breed en kost heel wat om deze aan de standaard breedte aan te passen..

Persoonlijk zou ik achter de tf 727 een dana 300 zetten. Dit is wel iets duurder maar kan je kwa assen alle kanten op omdat het diff aan de bijrijders kant zit.

Ikzelf ben erg gecharmeerd van de patrol assen, ze zijn erg sterk en zeer goedkoop standaard locker of sper, ligt aan de soort assen, schijven voor en in de meeste gevallen ook achter en niet onbelangrijk de verhouding zit tussen de 4:10 en 5.13 als ik me niet vergis. Bij patrol parts kan je voor 350E een voor en achteras compleet kopen als ik me niet vergis.

Verder zou ik me niet te druk maken om de breedte dit is makkelijk binnen de perken te houden door bredere fenders te monteren.

Gr Rick

bewerkt door Rick van Unen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

NT Wagoneer assen zijn de zelfde breedte als YJ assen. scheelt maar een cm. de vooras is SUA bijna bolt on. moet alleen 2 gaatjes boren. achteras moeten 2 perches op gelast worden.

Als je op amerikaanse fora kijkt zie je een heleboel how-to's van dat soort projecten.

van de goeie jaren heb je voor een D44 met bestuurderskant diff en achter een D44 met het diff in het midden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

J10/SJ assen zijn erg breed en kost heel wat om deze aan de standaard breedte aan te passen..Gr Rick

Rick dat klopt niet helemaal wat jij schrijft. Ik heb hier J10/SJ assen liggen. Deze komen van Menno zijn wrangler af en die waren minder breed dan de patrol assen. Met de patrol assen eronder steekt hij 7 cm aan elke kant meer uit als met de SJ/J10 assen. Ik ben bij menno geweest en heb dat zelf kunnen aanschouwen. Ik had het al geschreven maar de SJ/J10 assen zijn geleverd in wide en narrow track versies. De narrow track had een WMS van 61 en die heb ik hier liggen. De wide track is ruim 65. Met de sj/j10 assen stak hij niks uit onder zijn 17 cm brede fender.

En nu komt datgene waar ze in Belgie wel streng op controleren!

Spoorbeedte mag met niet meer dan 5 cm vergroten tegenover orgineel conform het PVG-nummer. Alle wagens na 1968 hebben een PVG nummer en daar staat dus de spoorbreedte op vermeld. Bij het plaatsen van veel assen zal je spoorbreedte met meer als 5 cm toenemen. Hou daar wel goed rekening mee en vraag dat eens goed na in Belgie.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Michel,

Menno heeft GR assen, deze zijn weer breder als r160 assen of y61/y60 assen

Gr Rick

Hallo Rick,

Op dit moment verkoopt iemand hier op het forum Y60 assen. Hij heeft ook opgemeten hoe breed deze zijn en hij kwam op ruim 163 cm uit. Dan zijn ze nog steeds ongeveer 3 cm breder als de assen die ik hier heb liggen van de J10/SJ versie. Zelfs met die Y60/Y61 assen gaat hij die 5 cm niet halen. De jeep wrangler assen zijn 60 inch. Met de patrol assen komt er ruim 3 inch bij. Dan kom je niet uit met de Belgische regelgeving.

Dan blijft in mijn ogen een Ford 8.8 achteras over in combinatie met de dana 44 vooras van een andere versie jeep.

In Belgie zijn ze streng als het om veranderingen aan de spoorbreedte gaat. Dat risico nemen daar kan je duur komen te staan. Tis geen Nederland waar ze nu nog wel soepel met die regel omgaan.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Rick,

Op dit moment verkoopt iemand hier op het forum Y60 assen....

:lol:.....:yes:

Zelfs met die Y60/Y61 assen gaat hij die 5 cm niet halen. De jeep wrangler assen zijn 60 inch. Met de patrol assen komt er ruim 3 inch bij. Dan kom je niet uit met de Belgische regelgeving.

Begrijp ik het goed dat je in Belgieen maar 5cm (totaal) mag afwijken ?? Of is het 5cm per kant ??

De Patrol assen zijn inderdaad 63inch, als het 5cm per kant is dan is het nog te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laurent, waarom laat je die assen er niet gewoon onder zitten. De YJ 2.5l heeft assen met 4.10 overbrenging, heel geschikt als je met 4.0i blok en met 33 of 35 ers wilt gaan rijden. Geen gedoe met spoorbreedte enzo.

Als je niet echt extreem terrein gaat rijden is dit een prima oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De assen gewoon laten zitten was het oorspronkelijke plan.

Maar, gezien de jeep nu 2de voertuig is geworden en ik nu echt tijd heb om er lang over na te denken, twijfel ik.

Als ik later 35" wil steken met de D35 en 4.10 overbrenging is dat toch om problemen vragen nee?

komt daar nog eens bij dat ik liever geen dure locker steek in een as die mss toch breekt.

Grote banden= meer kracht nodig bij het remmen. en trommelrem vol slijk of water is echt niet prettig als je snel stil moet staan..

ik las hierboven iemand die sprak over een Dana 300 tussenbak. komt je cardan naar voor dan naar de bijrijderskant?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De assen gewoon laten zitten was het oorspronkelijke plan.

Maar, gezien de jeep nu 2de voertuig is geworden en ik nu echt tijd heb om er lang over na te denken, twijfel ik.

Als ik later 35" wil steken met de D35 en 4.10 overbrenging is dat toch om problemen vragen nee?

komt daar nog eens bij dat ik liever geen dure locker steek in een as die mss toch breekt.

Grote banden= meer kracht nodig bij het remmen. en trommelrem vol slijk of water is echt niet prettig als je snel stil moet staan..

ik las hierboven iemand die sprak over een Dana 300 tussenbak. komt je cardan naar voor dan naar de bijrijderskant?

Als je na 33ers, 35ers wil steken, moet je toch ook verder verhogen......

Gemis aan remkracht is goed op te vangen met schijfremmen achter. Eventueel aan de voorzijde WJ remmen te monteren. (Moet je wel naar 16" velgen)

Dana300 heeft idd de uitgaande as (voorzijde) aan de rechterkant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

één van de opties is dus een dana300 en patrolassen.

voordeel:

-sterker

-schijfremmen achter

-sper standaard

-4.56 verhouding

nadeel:

- te breed voor keuring

- moet ik een andere tussenbak kopen

kan die dana 300 dan rechtstreeks op de TF727 gemonteerd worden? Of liggen hier ook nog addertjes onder het gras?

Zijn er dingen waar ik op voorhand bij de bouw rekening mee moet houden als de as rechts komt te liggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

weet je laurent, als ik van u was zou ik de originele assen laten zitten, maar gewoon sterkere steekassen en een andere overbrenging monteren, de kans dat de as zelf stukgaat is denkik niet zo groot, het zijn gewoon de steekassen die wel eens durven sneuvelen he

Link naar opmerking
Deel via andere websites

weet je laurent, als ik van u was zou ik de originele assen laten zitten, maar gewoon sterkere steekassen en een andere overbrenging monteren, de kans dat de as zelf stukgaat is denkik niet zo groot, het zijn gewoon de steekassen die wel eens durven sneuvelen he

ik had het op de steekas die ik te zwak vind. Ik wil hem met het oog op later nu gewoon van de eerste maal sterk genoeg maken, een locker van 700E, versterkte steekassen en schijfremmen gaan mij meer of evenveel kosten dan nen axle swap.

plus het feit dat er nog steeds de kans is dat die steekas op vervelende momenten stuk gaat..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan die dana 300 dan rechtstreeks op de TF727 gemonteerd worden? Of liggen hier ook nog addertjes onder het gras?

Zijn er dingen waar ik op voorhand bij de bouw rekening mee moet houden als de as rechts komt te liggen?

Ja, die kan er rechtstreeks op.

Houdt er met de bouw rekening mee dat er weinig ruimte is tussen voorste cardan as en de olie pan van de automaat.

De "clocking" (gradenverdraaing) van de automaat op de tussenbak kan eenvoudig gedaan worden met een "clocking ring" of een nieuw gatenpatroon in de automaat.

-klik-

(Ik heb mezelf deze combinatie ook beloofd) ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf 35 en 37 inch banden gereden onder mijn cherokee. Ik had een HP dana 30 met verzwaarde 30 spline steekassen en andere kruisjes. Dat ging heel de tijd goed tot dat ik een locker ging plaatsen. Toen begon de ellende bij mij.

Mijn mening is en iedereen zal zijn eigen mening of ervaringen erover hebben. Je dana 30 kan een hoop hebben en met 35 inch banden rijden zonder locker met verzwaarde steekassen zal je niet snel problemen geven. Mocht je wel een locker gaan plaatsen dan speel je met vuur als je met 35 inch banden gaat rijden op je vooras.

Met de dana 35 achteras hoor je wisselende verhalen. De 1 rijdt er al tijden mee en dat gaat goed en de ander heeft er geregeld pech mee. Er zijn mensen die met de ford 8.8 achteras rijden en die kan wel veel hebben en de ombouw is redelijk goed te doen. Je kan gewoon de tussenbak houden die je nu hebt.

Waarom heel ingewikkeld doen en problemen krijgen met de wetgeving ivm breedte voertuig als het ook simpeler en goedkoper kan en dan blijft het ook gewoon heel.

Ik snap je idee wel. Ik zou het waarschijnlijk ook zo doen. Beter heel werk dan half werk. In jouw geval zou ik ook voor de patrol assen gaan. Alleen laat je goed voorlichten ivm de wetgeving in Belgie. Ik heb mijn informatie van het 4x4forum in Belgie gehaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt iedereen voor het meedenken en uitleggen, altijd leuk om hier info te krijgen van mensen met ervaring ipv mensen met meningen.

Ik breek nu gans de jeep af, zet hem in orde met het oog hier nog minimum 10 jaar mee te kunnen rijden zonder constant upgrades te moeten doen. mss kies ik volgend jaar wel gewoon voor 33" of blijf ik op mijn 31'ers. Maar ik ken mezelf binnen 3 jaar zie ik een mooi setje 35'ers en steek ik die. En daar wil ik enorm goed op voorbereid zijn. (ook al zal mij dat heel wat werk en mss wat euro's meer kosten :blink:)

Michel als ik jou uitleg hieronder lees, dan zou zo'n ford 8.8 niet alleen eenvoudiger maar ook goedkoper uitkomen. Maar voor de prijs van 2 patrol assen vind ik wss nog geen ene goede 8.8.. (en die is dan nog niet gelockt ook :D) kan je dat eens uitleggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, die kan er rechtstreeks op.

Houdt er met de bouw rekening mee dat er weinig ruimte is tussen voorste cardan as en de olie pan van de automaat.

De "clocking" (gradenverdraaing) van de automaat op de tussenbak kan eenvoudig gedaan worden met een "clocking ring" of een nieuw gatenpatroon in de automaat.

-klik-

(Ik heb mezelf deze combinatie ook beloofd) :D

hmm linkje werkt niet :blink:

-ah de volledige site ligt plat blijkbaar-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Michel als ik jou uitleg hieronder lees, dan zou zo'n ford 8.8 niet alleen eenvoudiger maar ook goedkoper uitkomen. Maar voor de prijs van 2 patrol assen vind ik wss nog geen ene goede 8.8.. (en die is dan nog niet gelockt ook :blink:) kan je dat eens uitleggen?

Laurant,

Ik heb hier een link voor jou. http://www.jeepershome.be/CJ-7.htm

Deze man heeft ook patrol assen onder zijn jeep zitten. Hij heeft een cj met een wrangler chassis. Hij maakt gebruik van H233 assen. Ik heb bij een wrangler hier zitten meten en ik kon de patrol assen wel plaatsen maar het zou lastig worden om weer een SUA te nemen. Een SOA zou makkelijker en meer voor de hand liggen en dat wilde ik niet.

Hier heb ik een wrangler staan en voor de patrol assen zou ik de volgende dingen moeten veranderen.

Patrolassen , dana 300 , waarschijnlijk dat 1 van de aandrijfassen niet goed uitkomt qua lengte maar dat weet ik pas zeker als het ingebouwd is , fenders te klein ( de bushwacker fenders zijn te smal en daardoor steken de banden meer als 3 cm uit en dat is hier in Nederland een afkeurpunt bij de APK , andere velgen kopen. En alles pasklaar maken. Als je zelf handig bent is het super om te doen maar niet iedereen kan goed slijpen of lassen of meten en installeren en dan moet je het uitbesteden en dan gaat het nog meer geld kosten.

Als ik voor de andere optie ga moet je het volgende kopen.

Sterkere steekassen voor de dana 30 kopen met ring en pinion ,ford 8.8 achteras kopen met ring en pinion met locker. De oude perces eraf halen en nieuwe plaatsen. Qua werk is het veel minder en als ik kijk naar de kosten ben ik minder geld kwijt. Ook heb ik geen problemen met de keuring.

De hoogte van de kosten wordt ook bepaald door de handigheid die je zelf hebt. Wat kan je wel en wat kan je niet.

Kijk ik ben redelijk op de hoogte van de wetgeving in Belgie. Je kan nu allemaal plannen maken maar is het niet handig om je eerst eens te verdiepen in de wetgeving in Belgie en uit te zoeken of je wel of niet dat kan veranderen zonder problemen. Wat heeft het voor zin om plannen te maken met patrolassen als straks blijkt dat je jeep niet door de keuring komt met deze aanpassingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met 4x 7j velgjes kom je al een eind voor de keuring.. Verder rijd ik met 10j op patrol r160 assen een smal chassis (nekaf) en heb nergens problemen mee, en rijd dus met standaard fenders (cj +- 7cm) en het steekt hooguit 5 cm uit... Maar als de keuring echt zo streng is in Belgie....:blink: Persoonlijk zou ik niet snel geld in de bestaande Jeep assen steken. Deze zijn gewoon niet sterk in vergelijking met een steekas van patrol etc etc. Wanneer je met 35ers wil gaan rijden raad ik al sterk een dana44 aan (voorzijde) aangezien je niet altijd met 5 km/h een bergje of een kuil pak. Je kan best een keer komen kijken mocht het niet te ver zijn voor je.. De aandrijfassen op maat maken is niet het moeilijkste, wanneer ze langer moeten worden is het wat ingewikkelder... Dit in combinatie met een dana 300 is een hele goede basis. (maar dat is mijn mening)

:D

1262638304-910.jpg

1262638354-410.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rick,

Ik ben het met jou eens dat patrol assen beter zijn maar de regelgeving is echt zo streng daar. Bij de oudere jeeps zijn die gegevens niet zo goed bewaard gebleven maar van een wrangler staat alles genoteerd en die regels zijn daar echt zo streng. Zelfs de breedte van je jeep kan al een probleem opleveren daar als die genoteerd staat. Nederland is echt een stuk soepeler met de APK regelgeving in verhouding tot onze buren. Ik heb zelfs al eens gelezen dat er mensen waren die zelfs voor de keuring daar hun jeep moesten verlagen om hem door de keuring te krijgen.

En waarom de tussenbak veranderen die hij nu al heeft? Dat gaat prima met de 4 liter motor. Ik bljf erbij een Ford 8.8 achter en eventueel een dana 44 voor. Dat lijkt mij de beste oplossing zonder problemen bij de keuring en dan hoef je het minste aan de jeep te verbouwen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...