Spring naar bijdragen

4x4 stand en het winterse weer...


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Als Jeep newby heb ik een vraagje, ik heb me vandaag voorgesteld in het intro-topic, en ik stel ook gelijk maar de volgende vraag.

Deze maand heb ik een Cherokee XJ 4.0 Sport uit 98 gekocht. Hij bevalt me erg goed! En met het winterse weer wat er nu aan zit te komen heb ik een vraagje over de 4x4 aandrijving en hoe deze nou precies te gebruiken.

Tot welke snelheid kan ik overgaan op de 4x4 stand (let's say op een natte, regen en sneeuwachtige weg) en welke stand moet ik dan kiezen? De tijdelijke of full-time? Is het dan gewoon trekken aan de hendel, of dien ik nog iets anders te doen? Ik wil de auto namelijk niet gelijk slopen en de handleiding heeft precies een koffievlek op de pagina waar dit staat beschreven!!! Alle tips zijn natuurlijk welkom :yes:

Thanks en groeten!

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Part time hoog is alleen bedoeld voor onverharde weg of als er bijvoorbeeld een flinke laag sneeuw ligt.

Part time laag is voor zeer moeilijk berijdbare stukken t/m terreinrijden.

Full time kun je eigenlijk het hele jaar gebruiken, kost alleen iets meer benzine en slijtage...maar voor slechte weersomstandigheden perfect.

2wd is voor normaal op de weg.

In principe kun je schakelen terwijl je -niet te hard- rijdt ('on the fly'), maar als je 'm in z'n laag wil zetten zou wel even stoppen. :(

ps, je vroeg wanneer je over zou moeten schakelen naar een 4x4 stand op een regenachtig wegdek.

Het moment dat je je dat af gaat vragen is een prima moment. :yes:

-even verplaatst, we hebben niet allemaal die enorme luxe van de XJ-

bewerkt door Kameel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op verharde wegen altijd de full-time stand gebruiken! De part-time is er uitsluitend voor onverharde ondergrond en bij uitzondering in de sneeuw o.i.d..

Voor zover ik weet kan de full-time stand gewoon worden ingeschakeld terwijl met matige snelheid gereden word. Zelf geef ik dan even geen gas.

De parttime stand inschakelen doe je stapvoets rijdend en de versnellingsbak in neutraal. Als het oranje lampje brandt kun je gewoon de versnelling weer inleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Full time gebruik ik op de weg. Bij nat of glad weer. Op de snelweg gaat hij meestal weer op 2wd, tenzij het echt sneeuwt of zo. 4wd maakt altijd wat meer geluid en verbruikt meer benzine. Ik schakel'm stilstaand of bijna stilstaand in,meestal voordat ik vertrek, dan gaat ie makkelijker op "groen". Op de weg rijden met parttime moet je liefst vermijden. Als je twijfelt, ben je meestal net te laat. In 2wd op een natte rotonde is het altijd opletten. In fulltime 4wd heb je daar geen last van, maar bij IJzel moet je uitkijken omdat je dan met vier aangedreven wielen de berm in schuift:D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hangt af van de tussenbak, maar die van mij heeft dan ook nog part-time hoog en part-time laag.;)

En de ZJ schijnt automatisch in 4WD hoog over te schakelen indien nodig.:yes:

Mijn ZJ heeft viscokoppeling en full time 4WD, ideaal met dit weer.

Verder alleen stand 4H en 4L

Mijn YJ heeft 2WD en dan nog stand partime 4H, 4L

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Guys,

Nou ik heb de XJ vandaag de hele dag in full-time gereden, dankzij alle tips, en ik moet zeggen, wat een genot en verschil, hier in Utrecht zijn aardig wat straten waar het nog vol met sneeuw en nogal glad is, maar de Jeep kwam er erg goed doorheen. Zag wel flink wat spinnende banden bij auto's om me heen.. ;)

Afgelopen zomer heb ik een Jeep Liberty in Arizona en Utah rondgereden, off-road door mul zand en gravelroads, maar dit is toch wel even wat anders. One word.. Fantastic!

:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan je dat dan nog ergens zien? En in welke stand moet ie dan staan?

Nee, dat kun je niet zien bij de ZJ. In principe is het full-time 4WD, maar de viscose-koppeling zorgt er voor dat praktisch alle vermogen naar de achterwielen gaat. Zodra die hun grip verliezen wordt een steeds groter deel van het vermogen naar voren gebracht. Hoef je helemaal niets voor te doen.

Het enige nadeel van de viscose-koppeling is het gegeven dat hij niet zo lang leeft als de Jeep, en als je niet goed zoekt wie het gaat repareren kost het een heel beetje uit de oude sok:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemal

Ik heb ook een yj maar ben niet helemaal mee met het fulltime en partime? hoe moet ik dit zien.:yes:

Grt

Patrick

Die part-time stand is bedoeld voor een ondergrond waar je weinig grip hebt.

Als je op de weg rijd en je maakt een rechterbocht, zul je zien dat het rechter-achterwiel een veel korter afstand aflegt dan het linker voorwiel. Daarom zit er op elke as een differentieel, dat zorgt dat de snelheidsverschillen tussen de wielen wordt opgevangen.

Datzelfe differentieel zorgt er voor, dat er zo veel mogelijk vermogen naar het wiel met de minste grip gaat. In het zand graaft dat wiel zich dan in. In de part-time stand wordt dat differentieel geheel of gedeeltelijk geblokkeerd, zodat het wiel met de meeste grip ook vermogen krijgt.

Op Jeep.com is wel iets te vinden hoe de verschillende tussenbakken functioneren in de divers mogelijke standen. Niet iedere tussenbak heeft een full-time stand. De YJ ook niet, dacht ik.

Als je nu op de verharde weg rijdt gaat de aandrijving in part-time stand wringen. Het verschil in snelheid tussen de wielen wordt dan niet opgevangen. Gevolg daarvan is dat uiteindelijk de kruiskoppelingen het begeven en in het uiterste geval de drijfstang. Als je in part-time op verharde wegen rijdt is dat ook prima te voelen in je stuur: dat gaat veel zwaarder. Je kunt hem op de verharde weg wel even gebruiken, maar dan wel alleen rechtuit rijden en ook dan niet te lang.

Ik hoop dat je het begrijpt, simpeler weet ik het i.i.g. niet uit te leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Guys,

Nou ik heb de XJ vandaag de hele dag in full-time gereden, dankzij alle tips, en ik moet zeggen, wat een genot en verschil, hier in Utrecht zijn aardig wat straten waar het nog vol met sneeuw en nogal glad is, maar de Jeep kwam er erg goed doorheen. Zag wel flink wat spinnende banden bij auto's om me heen.. :P

Afgelopen zomer heb ik een Jeep Liberty in Arizona en Utah rondgereden, off-road door mul zand en gravelroads, maar dit is toch wel even wat anders. One word.. Fantastic!

:P

Houdt er maar wel rekening mee dat het met remmen geen verschil maakt met andere auto's.;):yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien alleen geldig voor GC-WH 3.0...... geoefend op bevroren meer met sneeuwlaagje:

Alles (Electronic Stability Program, ERM en 4WD) aan:

overstuur: moet beetje moeite doen om in te komen - eruit komen gaat gemakkelijk met tegensturen en minder gas;

onderstuur: te gemakkelijk, komt er altijd in - eruit komen met gas los dendert de auto door erbij remmen best noodzakelijk.

Alles (Electronic Stability Program, ERM en 4WD) half aan:

overstuur: moet beetje moeite doen om in te komen - eruit komen gaat gemakkelijk met tegensturen en minder gas;

onderstuur: minder onderstuur maar komt toch onverwachts in - eruit komen met gas los dendert de auto door erbij remmen best noodzakelijk.

Alles (Electronic Stability Program, ERM en 4WD) uit:

overstuur: zeer gemakkelijk in te komen - eruit komen gaat met tegensturen en minder gas moeilijker maar lukt zonder draaiing;

onderstuur: veel minder- eruit komen met gas los gevoel is dat de auto eerder uit komt.

Bovenstaande met manueel schakelen, vind ik de reactie veel beter en de limieten beter te beoordelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houdt er maar wel rekening mee dat het met remmen geen verschil maakt met andere auto's.:whistle::bye1:

Is niet waar, groot verschil met remmen t.o.v. anderen....zelfs op ijs veel sneller tot stilstand, omdat tractie op alle wielen verminderd wordt.

Graffle roads in UTAH (heb er gewoond) zijn zelfde als hier in Noord Europa...met de Jeep rijd je gemakkelijk veiliger harder dan met 2-wiel aandrijvers en staat sneller stil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lever mijn opvatting graag in voor een betere, maar dan wel graag metingen of zo er bij.

Remmen is iets anders dan tractie, en alle auto's doen dat met 4 wielen tegelijk, al dan niet ondersteund door ABS.

Zelfs met ABS is het op een spiegelgladde ondergrond bij een paniekstop heel goed mogelijk in een 4-wiel slip te komen en het enige dat dan nog telt is het bandenprofiel en het gewicht van de auto.

Dat een terreinauto op gravel beter remt wil ik voetstoots aannemen. Meestal rijden ze op een iets ander type banden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...