Spring naar bijdragen

ax15 Reviseren ?


martijn12
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 74
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Als er veel messing slijpsel onderin de bak ligt kun je vergif op innemen dat de sig.ringen versleten zijn.

De schakelmoffen zou ik mij niet al te veel zorgen over maken, is een normaal slijt patroon en kunnen nog jaren mee.

Hoe zit het met de ruimte op de tandwielen, is hier ook slijt patronen moet haast wel omdat de olie grijs is.

Ik heb veel ax 15 uitelkaar gehad en gereviseerd, de 1 was wel te redden de ander niet, hangt er vanaf hoe lang men heeft doorgereden.

suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De syncroonringen ga ik ook zowizo vervangen.

Ik weet alleen niemand in de buurt hier die er een beetje verstand van heeft dus is beetje lastig bepalen wat ik nu moet vervangen en wat niet.

wat bedoel je precies met ruimte op de tanwielen ? is dit niet op de foto's te zien ? http://www.mijnalbum.nl/Album=AUS4QHXK

Martijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net even de 5e versnelling eraf gehaald, lagers en as zien er nog perfect uit

Foto-6GV4QGKV.jpg

Foto-OOOFBMKA.jpg

Maar ik vervang voor de zekerheid toch ook alle lagers

Bij diverse bedrijven kom ik dan op +/- € 450 voor alle lagers en keringen en syncroonringen en dan komt er nog ongeveer 150 bij voor de druklager.

De koppeling laat ik dan even voor wat het is

Iemand nog nuttige tips toevallig ?

Martijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Eergisteren ben ik naar b&s gereden om onderdelen te halen. Deze adviseerde om alleen de hoofdlagers en synchroon ringen te vervangen wat ik dus ook gedaan heb.

Ook heb ik meteen een nieuw druklager gekocht omdat volgens b&s deze na demontage 9 van de 10 keer gaan lekken omdat ze nu geen tegendruk meer hebbben en in een stand komen waar ze nog nooit geweest zijn.

Dus toen heb ik ook maar meteen een nieuwe koppelingsplaat gekocht omdat als ik deze naderhand moet vervangen ik ook weer een nieuwe druklager nodig heb, en nou is alles ook ineenkeer goed.

Gisteren ben ik de hele dag bezig geweest met de tandwielen uit elkaar te halen. Grootste gedeelte ging vrij makkelijk allemaal. Alleen een tandwiel krijg ik er niet af met warm stoken. Dus vanacht in de vriezer gelegt en nog een keer proberen vandaag.

De syncrhoon ring van de 1e versnellig is toch iets meer versleten als ik op het 1e gezicht kon zien.

Foto-NIPTNHW6.jpg

Links de nieuwe, rechts de oude

Foto-WDSFW4LO.jpg

Meer foto's op http://www.mijnalbum.nl/Album=AUS4QHXK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De lager zou eigenlijk gister binnenkomen maar niets van gehoord dus net ff bs opgebeld en nou blijkt de lager in backorder te staan bij de leverancier duurt dus nog minstens een week :yes:

Iemand idee waar ik het anders zou kunnen halen ? Hier in de omgeving is niks te vinden blijkt toch een speciaal crysler lager te zijn.

Nummer: 83506259

83506259.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een goede handleiding hebt, ( ik heb de chilton gebruikt) en je bent een beetje handig dan is het goed te doen. Het lastigste was nog om sommige lagers eraf te halen zonder iets te beschadigen, want ik heb niet zo'n lange pullietrekker en je kunt de vingers bijna nergens achter zetten.

Een lager heb ik zelfs eerst het hele gedoetje voor in de vriezer moeten leggen en toen het lager warm gemaakt en toen kreeg ik hem er net voorzichtig afgeslagen.

Toen ik het eerste proefritje ging maken was er nog een lager dat wat gilde, terwijl ik vantevoren alle lagers nog ingeolied heb. Maar dit was na verloop van tijd ook over.

Ik heb er nou 100 km mee gereden en alles werkt nog perfect. Alleen ik heb vandaag wat olie afgetapt en deze was alweer redelijk grijs, is dit normaal ?

Ik heb wel al een keer flink door een plas gereden dus mischien dat er water in gekomen is maar dit lijkt me sterk aangezien de enigste opening bij de pook is en het daar nog allemaal redelijk droog was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kheb net even me olie afgetapt terwijl deze nog koud was

Links is de olie van de vulplug (bovenin), deze is nog mooi helder

Rechts is de olie van de aftapplug (onderin), deze is al behoorlijk grijg

Als de olie warm is ziet de olie uit de vulplug er ook uit zoals rechts

Moet ik me nou zorgen gaan maken of valt het allemaal wel mee ?

Foto-ZSNNX3EE.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foto-ZSNNX3EE.jpg

Ik denk dat het een mix is van olie en (water), als je in die grijse olie roer zie je dan metaaldelen ????

Nee zitten helemaal geen ijzerdeeltjes in.

Water zou in princiepe wel kunnen want ben door een aantal plassen gereden, maar de enigste plaats waar er water in kan komen is bij de schakelpook en dit is afgesloten met een rubber, dus lijkt me niet dat daar zoveel water in kan komen dat de olie grijs wordt. En dit is allemaal nog origineel dus dan zou elke wrangler hier last van moeten hebben zou ik zeggen :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net even de schakelpook vanuit de cabine losgehaald, en het is me nu wel duidelijk waardoor de grijze olie komt ;)

Zo zat het rubber eerst, leek mij opzich niets mis mee

Foto-DSK4EECD.jpg

Foto-A8FXEJTT.jpg

Maar blijkbaar dicht dit toch niet genoeg af, want toen ik hem 1 week geleden reviseerde was alles nog helemaal schoon. Dit heeft vooral te maken denk ik omdat mijn tussenbak verlaagd is, waardoor het rubber net onder het vloeroppervlak zit. Maar dit betekend dus ook dat ik al een jaar rond rijd met dit probleem, vandaar dat de versnellingsbak mischien ook wel zo snel kapot ging :P

Foto-BGH4IOSV.jpg

Foto-8ONVFS6M.jpg

Foto-P3ET7OLU.jpg

Foto-GHZJOPDE.jpg

Ik had nooit verwacht dat er zoveel troep door zo'n kiertje kon gaan :P

Hoe kan ik nou het beste mijn versnellingsbak weer schoonmaken van binnen ?

Dit is hoe ik het nu opgelost heb, ik heb onder het rubber een tierap gedaan zodat het rubber omhoog blijft staan.

Foto-67P4IHUB.jpg

En ik heb er nog een binnenband van een brommer overheen gedaan zodat de opening zeker boven de vloer zit. Deze heb ik maar wat ruimer genomen, omdat dit tevens ook voor de ontluchting is volgens mij.

Foto-68X6PRGC.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

over de versnellingsbak

nu wel helemaal dicht

of nog lekkage

Ik heb nog niet echt veel gereden dus ik weet het nog niet, maar ik ga ervanuit dat het nu goed is. Ik had niet verwacht dat er zoveel rotzooi door die ene afdichting kon gaan maar dat was dus wel het geval en dit is nu verholpen dus het zou goed moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...