Spring naar bijdragen

de kosten per jaar


Nati
 Share

Recommended Posts

Hallo!

ik vroeg me af hoeveel de kosten van een Jeep Grand Cherokee zouden zijn per jaar.. ik word bijna 18 & zodat ik veilig zou rijden, krijg ik één voor mijn 18de verjaardag.. leek me allemaal super cool wantja .. het is een mooi machien, maar als ik dan even denk hoeveel benzine & de rest me allemaal gaat kosten .. is dat geen lachertje...

zouden jullie me kunnen zeggen hoeveel gemiddeld/ongeveer de kosten voor een diesel zouden zijn per jaar

&

hoeveel de kosten van alle andere dingen zouden zijn per jaar?

verzekering enzo..

thx!

Nati.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, en welkom op het forum! (Topic van "ff voorstellen/ben je nieuw" kan ik je aanraden)

Een jeep als eerste auto vind ik een hele prestatie om te betalen. Een kleine 2 ton in de wegenbelasting kost nogal wat. Verzekering is ook vrij prijzig voor een auto met een hoge nieuw prijs, vergis je niet.

Kosten voor benzine zullen meevallen, je wilt kennelijk een diesel.. :worshippy: dus afhankelijk van je kilometers. Kosten voor onderhoud/reparatie ook zeer afhankelijk van hoe handig je zelf ongeveer bent.

Een hoop vragen die je stelt kun je beantwoord vinden via de zoekfunctie van het forum. Er is al diverse malen over gesproken. Een indicatie is gewoon moeilijk te geven, teveel afhankelijke factoren.

Tik je kenteken eens in bij een verzek.mij. dan heb je een indicatie. Wegenbelasting kun je ook zelf op internet vinden.

Succes, en veel plezier, mocht het een Grand gaan worden!

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat niemand daar wat over kan zeggen. Ik kan je wel zeggen dat ik voor me ZJ dit me vaste kosten zijn dan heb je een idee

Wegenbelasting 170 euro per maand

Verzekering 50 per maand

en dan heb ik nog geen meter gereden want dan krijg je de brandstof nog en wat je nog allemaal stuk rijd. IK hoop dat ik je zo een klein beetje een idee heb gegeven

Groeten Chris

(ps welkom op het forum)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

euro.jpg&usg=AFQjCNGtZNpfOd6-Jb4AMfA54Cmz4zKy6Q

Zoveel ongeveer;)

Maar ff zonder dollen. Als je net 18 wordt is de verzekering sowieso geen koopie, aangezien je een beginnend bestuurder bent en dus geen schade vrije jaren heb opgebouwd.

Ik betaal aan wegenbelasting nu 246 Euro in de 3 maanden voor benzine maar voor een diesel betaal je wel ff meer. +/- 1800 p jaar

Je bespaard daarvan wel weer wat aan de pomp afhankelijk hoeveel kilometers je maakt . Als je zelf een beetje handig bent met sleutelen valt onderhoud wel mee als het mee zit:rolleyes:

Moet je hem bij elk akefietje wegbrengen wordt het een dure hobby<_<

bewerkt door joost
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedenk je ook als serieus risico dat je na Jeep gereden te hebben je niet zo heel erg graag meer terug wilt naar een burgertruttebak. Als je nog eens een huis wilt kopen.... Maar tja, als je nog bij je ouders woont... er zijn er meerderen die dat zo doen:whistle:

Verzekering is wel serieus een uitdaging. Ik heb nu ruim 3jr een eigen koets en zodoende ook 3 schadevrije jaren. WA + ruitschade kost ongeveer 120 per maand.

De wegenbelasting zal voor diesel goedkoper zijn? Iig voor LPG (geen G3) 170 per maand.

Brandstof verbruik je ook behoorlijk, ik schat mijn verbruik in euro's per maand op 250.

Dus:

verzekering 120

wegenbelasting 170

brandstof 250

TOTAAL: 540 EUR:ohmy::worshippy::ohmy::blush::ohmy::bye1::ohmy:

Onderhoud paar honderd per jaar. en dan alle gewenste modificaties nog...

Maar goed je rijd wel als een vorst en in het terrein is het ook erg leuk. De aanschafwaarde is beperkt en je hebt alle luxe die je maar kunt wensen...

gr

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nog een tip. als je een gr. cherokee neemt met high roof betaal je bij diesel 120 ipv 160 EUR per maand als particulier zijnde. high roof = namelijk model met grijskenteken. staat op grijskenteken.

overigens ik heb hem erin staan op kenteken als zakelijke bedrijfsauto, mijn grand cherokee uit 2002. ik betaal 35 EUR per maand wegenbelasting. (ipv 165 EUR). zonder dat ik bijtelling hoeft te betalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee.ik rijd er zowel zakelijk en prive mee.

MAAR om een auto als 'zakelijke bestel/bedrijfsauto' op kenteken te zetten op naam dien je wel een bedrijf te hebben, maar dient de auto NIET verplicht op de balans te worden gezet (bedrijfsbalans) en zo hoeft er dus niet VERPLICHT bijtelling te worden betaald, indien voertuig ook prive wordt gebruikt. Ik heb dit zeer duidelijk nagevraagd bij de balastingdienst. dus kentekenbepaling = geen gevolg voor evt. bijtelling direct.

voor vragen kan je naar een speciale afdeling van de belastingdienst bellen, afdeling voertuig fiscaliteit of dergeljike..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

WJ V8 2004 High Roof met G3

Als particulier betaal ik met een grijs kenteken geen provinciale opcenten, maar wel de G3 toeslag, in totaal 99 euro per maand.

Onderhoud: tot nu toe het meeste zelf gedaan, verder dus alleen de jaarlijkse APK, reken op 50 euro per maand om op zeker te spelen.

Verzekering WA+ ook zo'n 50 per maand

Verbruik met 32-ers en 4 inch lift is ongeveer 1 op 5 a 6, maar met een literprijs van 55 cent is de kilometerprijs heel goed te doen en ik rijd wel lekker luxe met heel veel lol in een V8 :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dacht ik niet te zien aan het taaltje dat dit een mede-jonge-Belg is...

Wel, ik zal het eens heel duidelijk en klaar uit de doeken doen hoe het Belgisch systeem ineen zit (niet massaal verhuizen na dit gelezen te hebben a.u.b.) :P

Vooreerst is er de verzekering, deze is afhankelijk van het aantal echte pk's (niet de fiscale pk's) van je wagen - en ook van je leeftijd natuurlijk.

Daarvoor informeer je best eens bij een paar verzekeringsmaatschappijen om onderling te vergelijken.

Zelf ben ik 25 en betaal ik voor een V8 (+-220pk) 740euro per jaar.

Maar dan komt nu het interessante gedeelte: de wegenbelasting of kortweg 'taks'.

Normaal gezien wordt deze gehoffen op het aantal fiscale pk van je auto (regel is aantal cc, laat de laatste '00' weg, deel door 2 en tel er 1 bij.

Moeilijk? Niet zo. Zo is bijvoorbeeld een 2500cc 13 fiscale pk, een 5200cc is 27 fiscale pk. Dan betaal je volgens tabel, te vinden op pagina 2 van

deze link.

http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf/TariefVerkeersbelasting_2008_2009.pdf

Voorbijgestreefd systeem, mijn gedacht als je weet dan bvb Volkswagen nu op een 1400cc motortje een turbo en een luchtlader zet en er zo 170pk uitknijpt.

MAAR... dan is er bij ons het systeem 'lichte vracht'. Dat houdt in dat als je je jeep ombouwt naar 2 plaatsen met achteraan een laadvloer die als lengte minimaal de helft van de afstand tussen vooras en achteras moet zijn, je auto een soort bestelwagen is.

In dit geval wordt je auto belast op zijn gewicht en betaal je voor een ZJ V8 slechts 120 Euro taks per jaar (inderdaad zo een 2000 euri minder dan als het een personenwagen is met achterbank). Inschrijving of wijziging van inschrijvingsbewijzen kost dan ook niks.

Bijkomend voordeel hier: normaal gezien is er voor wagens op gas een 'accijnscompenserende belasting', een soort extra belasting omdat aan lpg-wagens niet veel verdiend wordt anders.

Nu valt dat ook weg aan wagens op 'lichte vracht' :whistle:

Fantastisch systeem toch. Mijn jeep maakt uiteraard gebruik van dit systeem en zo kost verzekering en wegenbelasting mij 860 euro per jaar samen.

De enige beperking is dat je maar 2 zetels overhoudt, maar zeg nu zelf, hoeveel keer rijd je met een wagen vol mensen rond..

Nog vragen, laat maar komen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dacht ik niet te zien aan het taaltje dat dit een mede-jonge-Belg is...

Wel, ik zal het eens heel duidelijk en klaar uit de doeken doen hoe het Belgisch systeem ineen zit (niet massaal verhuizen na dit gelezen te hebben a.u.b.) :P

Vooreerst is er de verzekering, deze is afhankelijk van het aantal echte pk's (niet de fiscale pk's) van je wagen - en ook van je leeftijd natuurlijk.

Daarvoor informeer je best eens bij een paar verzekeringsmaatschappijen om onderling te vergelijken.

Zelf ben ik 25 en betaal ik voor een V8 (+-220pk) 740euro per jaar.

Maar dan komt nu het interessante gedeelte: de wegenbelasting of kortweg 'taks'.

Normaal gezien wordt deze gehoffen op het aantal fiscale pk van je auto (regel is aantal cc, laat de laatste '00' weg, deel door 2 en tel er 1 bij.

Moeilijk? Niet zo. Zo is bijvoorbeeld een 2500cc 13 fiscale pk, een 5200cc is 27 fiscale pk. Dan betaal je volgens tabel, te vinden op pagina 2 van

deze link.

http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf/TariefVerkeersbelasting_2008_2009.pdf

Voorbijgestreefd systeem, mijn gedacht als je weet dan bvb Volkswagen nu op een 1400cc motortje een turbo en een luchtlader zet en er zo 170pk uitknijpt.

MAAR... dan is er bij ons het systeem 'lichte vracht'. Dat houdt in dat als je je jeep ombouwt naar 2 plaatsen met achteraan een laadvloer die als lengte minimaal de helft van de afstand tussen vooras en achteras moet zijn, je auto een soort bestelwagen is.

In dit geval wordt je auto belast op zijn gewicht en betaal je voor een ZJ V8 slechts 120 Euro taks per jaar (inderdaad zo een 2000 euri minder dan als het een personenwagen is met achterbank). Inschrijving of wijziging van inschrijvingsbewijzen kost dan ook niks.

Bijkomend voordeel hier: normaal gezien is er voor wagens op gas een 'accijnscompenserende belasting', een soort extra belasting omdat aan lpg-wagens niet veel verdiend wordt anders.

Nu valt dat ook weg aan wagens op 'lichte vracht' :whistle:

Fantastisch systeem toch. Mijn jeep maakt uiteraard gebruik van dit systeem en zo kost verzekering en wegenbelasting mij 860 euro per jaar samen.

De enige beperking is dat je maar 2 zetels overhoudt, maar zeg nu zelf, hoeveel keer rijd je met een wagen vol mensen rond..

Nog vragen, laat maar komen

Ik zie in de tabel dat de cc inhoud niet verder gaat als 4100 cc en daar betaal je dan 1790 euro voor.

Afgezien van het lichte vracht verhaal ben je met een 4.7 L v8 dus een stuk duurder uit als in Nederland

De wegenbelasting in Noord Holland met gewicht tot 1850 kilo benzine 984 Euro per jaar.

Ik kom niet naar Belgie want ik ben wel gesteld op mijn achterbank:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lichte vrachtsysteem is een beetje het oude grijs kentekensysteem hier als ik het zo lees. Als je van je Jeep een 'grijs kenteken'auto wil maken zijn er hier in NL ook wel mogelijkheden, zie reactie Shoveltje. Wel leuk om een Jeep te krijgen maar of een Jeep een verstandige eerste auto is is weer een hele andere discussie. :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...