Spring naar bijdragen

Hannes

Forum member
  • Aantal bijdragen

    34
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Hannes

  • Verjaardag 16/02/1984

Hannes's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

10

Waardering in de gemeenschap

  1. Vandaag klus geklaard in een uur of 8, was redelijk te doen en waar ik zo voor vreesde - de uitlaat demonteren - omdat je echt niet aan die ellendige moeren bovenaan kan waarmee de de pijp aan het uitlaatspruitstuk is bevestigd, heb ik kunnen omzeilen. Na wat kijken zag ik dat de bak kon passeren naast de uitlaat, dus geen problemen gehad daarmee en voor de rest geen boutjes die te vast zaten. Rijden maar weer dus. Zou het nodig zijn om de selectiekabel terug af te stellen?
  2. Hoe maak je deze dan exact los? Die speciale clips samenduwen met tang en kruisje losmaken? Dit heb ik nog nooit moeten doen, daarom weet ik graag op voorhand wat en hoe..
  3. @ Ab, ik zag in de Haynes manual staan dat de aandrijfassen kunnen losgeschroefd worden aan de kant van het differentieel (zowel voor als achter) en daarna uit de bak geschoven worden, kan dit ook ?
  4. Dankje, hier heb ik wat aan. Het is zo dat de bak vorig jaar een paar weken zonder throttle-valve-cable aangesloten reed (wist toen nog niet dat dat bestond en dat dat het probleem was waarom hij toen niet meer in lock-up ging). Na dit probleem opgelost te hebben heb ik de olie ververst en stukjes frictiemateriaal onderin het carter teruggevonden. Was al geen goed teken, maar kom, hij ging nog redelijk goed in zijn 4e. Tot een paar maand terug er van de ene dag op de andere totaal geen 4e meer genomen werd. Hij bleef dus echt hangen in de 3e. Zelf wat gelezen en gezocht, hem na enige tijd bij een automaatspecialist gebracht die de solenoids verving van de 4e versnelling wat geen oplossing bracht. Daarna is er met een klein cameratje in de bak gegaan om te kijken wat er scheelde. Het werd omschreven als "als we dit opendoen dan krijgen we deze nooit terug in elkaar, het is raar dat hij in feite nog zo goed schakelt in de lage versnellingen" Blijkbaar iets losgekomen en meegedraaid en zo andere zaken beschadigd. Prijs laten maken voor revisie van een andere bak (de mijne was te slecht), dit zou me met in- en uitbouw erbij 2300€ kosten, veel te veel naar mijn gedacht (zeker omdat ik zelf monteur ben) Nog even mee doorgereden, maar er begonnen rare geluiden uit de bak te komen, 1 keer met heel veel moeite nog thuis kunnen komen (bijna geen aandrijving meer en meer uit versnelling springen dan vooruit gaan) Aan de kant gezet en op zoek naar een goede bak. Nog even geprobeerd deze week en hij neemt enkel zijn eerste 2 versnellingen nog dus tot aan de garage geraak ik nog net (wat ie gaat doen als hij warm heeft is niet te voorspellen) Nu heb ik een bak met koppelomvormer gevonden voor 300€, komt van een auto die gesloopt is na een ongeluk, zou maar 90.000 km op de teller gehad hebben. En niet eens ver hier vandaan. Hier steek ik dan de nieuwe solenoids en nieuwe speedsensor in die ze in mijn huidige bak gedraaid hebben en zo heb ik als alles goed zit een hele goede bak met nieuwe elektrische componenten. Via de dealer wist ik heel zeker dat mijn bak een 46RH is (laten opzoeken via chassisnummer). Tis een ZJ 5.2 bwjr. 1993 en de donorbak komt uit een ZJ 5.2 bwjr. 1994.
  5. Geen echte sleutelaars hier die dit al eens deden?
  6. Hallo, na wat wikken en wegen en een goede bak zoeken ga ik binnenkort aan de slag om mijn automaat te vervangen. Ik heb een Haynes manual die ik eens goed gelezen heb, maar toch wil ik hier nog eens vragen of er onder jullie mensen zijn die dit eerder al eens deden. Indien ja, zijn er zaken waar ik extra op moet letten? Wat ik al weet -alle bouten, moeren (vooral uitlaat), inspuiten met kruipolie op voorhand -cps (krukassensor) uitbouwen om schade daaraan te voorkomen -verdeelbak eerst demonteren apart van de automaat zelf Wat ik wil weten -aan welke kant los je best de aandrijfassen die uit de verdeelbak komen? -hoe zorg je ervoor dat de motor niet teveel kantelt als de bak er niet meer aanhangt? -andere tips? Groeten
  7. Geen storingscodes te vinden. Volgende week bij de dealer om met de beste technieker daar eens proefrit te doen met de computer eraan om te zien of de voorwaarden voor aansturing van de 4e OK zijn. Intussen wat rondneuzen op Amerikaanse fora bij de echte automaatspecialisten...
  8. Morgen ga ik naar de garage om uitlezing te doen, hopelijk is het 'maar' de schakelklep of ontbrekende info van motorregelapparaat en niet de koppeling of een dichting in de bak zelf...
  9. Binnenkort monteer ik achteraan nieuwe remschoenen en rempompjes (ja tis een oudje) op mijn Grand Cherokee en moet de achterzijde ontlucht worden. Ik wil dan ineens de voorzijde mee verversen van remvloeistof. Nu heb ik vroeger al eens geprobeerd de ontluchtingsnippels vooraan open te draaien maar toen kwam ik er op uit dat dit geen metrische maat is. Wat is de juiste sleutelmaat voor de ontluchtingsnippen van de voorste remklauwen? Dan ga ik zo iets halen en is mijn materiaal-arsenaal weer wat aangevuld. Groeten.
  10. Nee, zo goed ken ik mijn auto intussen wel, zoals vermeld werkt deze knop zoals het hoort, overdrive uit = lampje aan en gewoon rijden met overdrive aan = lampje uit.
  11. Hallo automaat-(en andere) specialisten. Sinds deze week schakelt mijn Grand Cherokee niet meer hoger dan de 3de versnelling. Het gaat over een 5.2 van 1993 (naar mijn weten een 46RH bak) Ik heb eens de beschrijving opgezocht in de factory-service-manual eergisteren, een hele boterham om door te lezen, maar wel interessant. Zowel koud als warm wordt 4de totaal niet meer ingeschakeld. De andere versnellingen schakelen soepel zoals altijd. -Throttle-valve cable is goed afgesteld -Zekering onder de motorkap is goed (15A), overdrive-switch werkt (lampje gaat aan en uit als ik er op duw), lampje brandt niet met zekering eruit dus ik controleer zeker de juiste. -Olie heb ik zelf al 3 keer ververst de laatste 2 jaar mét filter De vragen die ik heb: -de diagnosefiche zit nog onder de motorkap en niet onder het stuur, zit daar diagnose op van de elektrische kleppen van de bak. -werkt deze automaat al met een Transmission Control Module? (volgens het schema van ZJ 1994 wel, maar ik twijfel - inbouwplaats 'rear of instrument panel left of column') -weet iemand heel simpel uit te leggen hoe de bediening van de 4de versnelling gebeurt bij deze bakken (ik versta dat de eerste 3 hydraulisch gebeuren en dat de laatste een uitzondering is die elektrisch werkt) -zitten de kleppen allemaal in de bak of zitten er buitenaf ook? Help-o-help
  12. Ik kan jullie melden dat ik intussen (na 4 dagen dealer-bellen) de dichting heb en gisteren gemonteerd heb én dat het geluid weg is ! (Daarvoor moet ik er eerst 2 jaar mee rondrijden :-) Het geluid viel het meest op bij laag toerental stationair (dus warme motor en dan vooral wat knallen bij gasstoot geven en terug loslaten) Op naar het volgende op-te-lossen-probleem...
  13. Dag iedereen, na 2 jaar Jeep-rijden met een geluidje van een lekke uitlaatcollector aan de passagierskant (zonder problemen overigens) ging ik vandaag even de bougies vervangen omdat de motor lichtjes schokt op gas als hij koud heeft. Nu was het me eindelijk beu, dat geluid van een uitlaat die verliest. Ik was er steeds van uit gegaan dat het een bout was van de collector die verliest maar heb het nooit gecontroleerd (zat zo ver weg onder de verdamper en dan nog eens dat hitteschild op de collector die het zicht belemmerd) De verdamper maakte ik ook al los om aan de laatste bougies te kunnen, dus ineens verder gedaan om het euvel van het uitlaatlek te vinden. Zie ik nu wel dat de 6 bouten van het spruitstuk er nog allemaal opzitten en dat er strepen te zien zijn aan de aansluiting van de buis die naar de EGR-klep toeloopt. 2 boutjes uitgedraaid van de buis en geconstateerd dat er geen dichting tussenzat, heel waarschijnlijk de oorzaak dus van het geluid want in de FSM zag ik bij de beschrijving staan dat er bij montage een nieuwe dichting tussen moet. Kent iemand dit probleem en weten jullie of dit een ijzeren dichting is of eerder een 'kartonnen' exemplaar? Zou het eventueel kunnen dat de aansluiting aan de kant van de pijp krom is of zal het met een nieuwe dichting sowieso al in orde zijn? (Een nieuwe dichting bestel ik morgen en ik probeer het in ieder geval)
  14. Hallo, omdat remmerij bij de top-3 der belangrijkste onderdelen hoort van een auto zou ik eens mijn remvloeistof willen verversen (die wel wat bruin ziet in het potje) Een aantal maand geleden deed ik al een poging maar toen bleek er geen enkele steek/ringsleutel te passen op de nippels vooraan. Ik vermoed dat dit een duimse maat is (in inch dus) en dat ik best zo een sleuteltje haal in de winkel. Toen bleek een metrische 10 te klein en een 11 te groot, zelf een oude steeksleutel van 10 aan de binnenkanten een beetje uitvijlen bleek niet zo een fantastisch idee te zijn want dat pakte niet echt goed op de nippel. Ik ben toen wel zo verstandig geweest om niet teveel te proberen en dus de nippel rond te draaien. Wie weet welke maat dit is of heeft een truukje?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...