chero25 Geplaatst November 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2009 Op mijn TJ heb ik nieuwe voorbanden maat 30/9,5/15. Amerikaanse maat dus. Cooper Discoverer H/T Achter heb ik nu dezelfde banden en maat, maar die zijn versleten. Mag ik die vervangen door Cooper Discover H/T banden met een Europese maat, bijvoorbeeld 235/75/15? Dat scheelt namelijk 20 euro per band. Wat is vergelijkbaar met 30/9,5/15? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst November 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2009 http://www.dakota-truck.net/TIRECALC/tirecalc.html Banden omrekenen van amerikaans naar europees en andersom 30/9,5/15 = dus 241/79 R15 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shoveltje Geplaatst November 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2009 Je komt meer in de buurt van 255/75-15 Kijk bijv. even op http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg2.html kijken om de verschillen tussen de verschillende hoogte/breedte maten uit te rekenen. Op pagina 1 staat een tooltje om de amerikaanse maten naar europees om te rekenen. Succes ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shoveltje Geplaatst November 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2009 Foei, Martijn12 ! Je was net iets te snel voor me ! :lol: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst November 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2009 Je komt meer in de buurt van 255/75-15Is wel anderhalve centimeter breder dan de 30x9.5 Al moet je meestal de maten ook met een korreltje zout nemen, wijken nogaleens wat af:unsure: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shoveltje Geplaatst November 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2009 Is wel anderhalve centimeter breder dan de 30x9.5 Klopt helemaal, maar het leek me belangrijker om zo veel mogelijk de omtrek van de andere banden te benaderen, breedte verschil lijkt me minder schadelijk voor de aandrijflijn, toch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst November 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2009 Klopt helemaal, maar het leek me belangrijker om zo veel mogelijk de omtrek van de andere banden te benaderen, breedte verschil lijkt me minder schadelijk voor de aandrijflijn, toch? Is inderdaad het belangrijkste, zolang een auto geen permanente 4 wd is, dan is een klein verschil niet erg maar zorg wel dat de grootste voor liggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shoveltje Geplaatst November 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2009 Misschien wat off-topic, maar zorg wel dat de grootste voor liggen. maar waarom speciaal voor? De aandrijflijn krijgt het toch zwaar te verduren door het verschil in omtrek tussen voor- en achterkant en dan maakt het toch niet uit of de grootste voor of achter zitten? Of maak ik een denkfout? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijn12 Geplaatst November 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2009 Foei, Martijn12 ! Je was net iets te snel voor me ! <_< Sorry Toch nog wel een nuttige bijdragen, want die site die je gaf is zeer makkelijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst November 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2009 Misschien wat off-topic, maar waarom speciaal voor? De aandrijflijn krijgt het toch zwaar te verduren door het verschil in omtrek tussen voor- en achterkant en dan maakt het toch niet uit of de grootste voor of achter zitten? Of maak ik een denkfout? Heeft 2 redenen De voorwielen leggen altijd de verste afstand af doordat de achterkant in een bocht altijd binnendoor komt. Door een beetje voorloop te hebben trekt de auto harder bij ingeschakelde 4wd Verschil mag niet te groot worden!!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shoveltje Geplaatst November 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2009 Thanks, Theo-CJ7, duidelijk en logisch, weer wat geleerd. @Martijn12: Via de hoofdpagina http://www.carbibles.com/index.html zijn er ook nog een aantal pagina's speciaal over olie, remmen, transmissie, ophanging etc. te benaderen, misschien ook wel handig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.