Spring naar bijdragen

Raad de auto


ariev8
 Share

Recommended Posts

Er was ook nog een Ondine by Alfa.

De Ondine was een luxere versie van de Dauphine, herkenbaar aan die beugel om de nummerplaat volgens mijn herinneringen uit m'n jongenstijd.:whistle:

Ook geen Ondine.

Moet wel toegeven dat er zoveel Dauphine onderdelen zijn gebruikt dat hij als twee druppels water erop lijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Immitatie troonopvolger....

Dauphin is frans voor troonopvolger, Dauphine is zijn vrouw.

Maar is het nu toch een echte of een licentie-bouw, al zou ik zo niet weten waar, Argentinië misschien, of Mexico?

Amédée Gordini bouwde zelf de auto's niet maar leverde de motoren aan Renault. Fameus is zijn cross-flow cilinderkop waar eerst de R8 Gordini mee uitgerust was en daarna ook de Alpines. Renault gebruikte hem later op de 1565cc en 1647 motor in o.a. de R16 (TS en TX).

Deze is echt uit het hoofd, EJG en ik kan er nog wel een A4-tje aan toevoegen :whistle::lol::yes:

bewerkt door l'ours alpin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch nog heel even gegoogled/gewikipediaat om de kennis te checken en aan te vullen. Het logo op de neus staat me niet aan. En wat vind ik:

-klik- (frans) of -klik- (engels)

Geen Gordini, blijkbaar!

bewerkt door l'ours alpin
Engelse link toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch nog heel even gegoogled/gewikipediaat om de kennis te checken en aan te vullen. Het logo op de neus staat me niet aan. En wat vind ik:

-klik- (frans) of -klik- (engels)

Geen Gordini, blijkbaar!

Dat is hem! de Henney Kilowatt!

Er waren trouwens al eerder ( 1900 ) elektrische auto's volgens het wikipedia bericht over de Henney Kilowatt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Renault had er ook eentje met automaat: ging electrisch en je voelde dus dat toeren teruggenomen werden en de volgende versnelling werd ingelegd. Automatisch, dat wel, dus je hoefde niet je voet van het gas te halen.

Die ken ik nog, met druktoetsen op het dashboard, net zulke als op die oude buizenradio's:yes:

Dat was volgens mij geen automaat zoals we die nu kennen, met planetaire stelsels. Ik zal het eerdaags eens nazoeken hoe dat precies zat.

Raven, ben ik weer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Zo zie je maar weer, ik probeerde verwarring te scheppen door de foto 66-67 te noemen.

Omdat deze auto vrij onbekend is, maar op de zijkant sprekend lijkt op een charger 66/67 vrijwel bij iedereen bekent.

Nu blijkt dat mijn verwarring, zorgde voor de oplossing!!!

Volgende keer beter

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...