Spring naar bijdragen

Lier


toolman
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 99
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

en dit NOOIT doen

een trekhaak kogel is daar niet opgemaakt. Met een 4500 kgs lier trek je hem er zoaf en al eens een katapult gezien

met een kogel van 50 mm

Met een kinetische kabel nog gevaarlijker.

lieren1ei.jpg

yellowcard5mp.gif

Had je misschien beter ter plekke kunnen zeggen en uitleggen (ook aan de marshall van dienst) ipv een foto er van maken tongue.giftongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had je misschien beter ter plekke kunnen zeggen en uitleggen (ook aan de marshall van dienst) ipv een foto er van maken tongue.giftongue.gif

Ben ik het mee eens.

Daar zijn onze Marshall's voor.

Deze moeten dan gelijk melden.

Want dit kan een heftig ongeval worden.

Maar vraag mij af of de trekhaak er zo makelijk onderuit komt.

Hij is voor 2500Kg x 5 is volgens mij de veiligheids factor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb de foto niet gemaakt.

Ik zag de reportage van Duc.

Ik doe dit niet om aandacht te krijgen maar er zijn echt doden gevallen met deze situatie. Schrok ervan. En nu zullen jullie wel 2 x nadenken

Maak zelf ook gigantische fouten en ben blij als ik erop wordt gewezen.

Ben zelf ook iemand die graag leert en dat doe ik op internet van ervaren 4x4 mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak zelf ook gigantische fouten en ben blij als ik erop wordt gewezen.

Ben zelf ook iemand die graag leert en dat doe ik op internet van ervaren 4x4 mensen.

Hier nog één!

Had ook helemaal geen vervelende gedachten bij je opmerking trouwens.

Ik zie echter wel héél vaak aan een trekhaak een lint hangen....

In dit geval, want de assistent-aankomend-junior-beginnend-Marshall naast de auto dat ben ik dus ph34r.gifph34r.gif , zat de auto in het water maar een heel klein bietje vast, moest ff over een drempeltje.

Daarbij is het geen kinetisch sleeplint overigens.

En moet de opm "had liever iets gezegd dan een foto te maken" dus terug nemen, bij deze!

In dit geval viel het echt wel mee (zie ook de opm. van Renee), maar nogmaals, in algemene zin heb je zeker gelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar kweetnie hoe die bij een wrangler vast zit....maar van een GC trek je het ding er niet af,

wat wel zou kunnen is dat het lint van de kogel, zou, misschien, in bepaalde situaties kunnen af schieten...

Zolang er geen Jan de Wandelaar in de buurt is, weiger ik over dit onderwep te praten... dry.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast laredozwart

Nieuwe lier gekocht in shagen stond op marktplaats

Type 1

Voltage 12 volt

max trekkracht 12000 lbs 5440 kg

5.5 hp 4.0 kw

voor 350 euro

elektrische lieren Advertentienr.:3870235413

Terug | Auto diversen > Onderdelen | Jeeps

Prijs:

Zie omschrijving

Datum:

14-06-06, 09:18

Gezien:

87 keer

Adverteerder

Bekijk alle advertenties van adverteerder

Naam: gilbert

Telefoon: 0652682954

Woonplaats: Schagen, Noord-Holland

Beschrijving:

Te koop

elektrische lieren voor op de terrein wagen

of op de aanhanger.

type 1

Voltage: 12 volt

maximale trek kracht: 12000 LBS (5440 KG)

motor: 5.5 HP/4.0 KW

prijs €350

type 2

voltage: 12 volt

maximale trek kracht: 9500 LBS (4300 KG)

motor: 5.5 HP/4.0KW

prijs €300

montage mogenlijk.

Voeg toe aan favorieten

E-mail deze advertentie naar een vriend

Druk deze advertentie af

Tip Marktplaats.nl over deze advertentie

| | | |

Bied op deze advertentie

E-mailadres:

€

Bod Bieder Datum

Er zijn nog geen biedingen uitgebracht

Copyright © 1999-2006 Marktplaats. All rights reserved.

Hoofdmenu | Help en Contact | Forum | Beleidsregels en Voorwaarden | Site map | Over Marktplaats.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

auto werd niet gelierd maar er uit getrokken. omdat deze auto geen sleepoog had dus aan de lierkabel vast gemaakt. Ik was zelf de marshall van de groep. Voor dat je iemand gaat veroordelen kijk eerst naar jezelf. Ik zie bijna iedereen zonder gordel rijden op een evenement. Dit is ook gevaarlijk. Ik constateer dit ook bij je bijrijder hans dus voordat je iemand afschiet, let op je zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet ik, maar men heeft te vaak een oordeel klaar zonder dat men weet hoe of wat. Iemand de les lezen is niet zo moeilijk, als je op marshalls commentaar wilt geven doe dit dan in een persoonlijk bericht..

Dadelijk wil niemand meer als marshall helpen omdat je bang moet zijn dat je op het forum verantwoording moet gaan afleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tsja, verantwoording afleggen hoort er wel bij naar mijn mening. Maar dan inderdaad wèl na een redelijk waterdichte evaluatie door -bijvoorbeeld- mede-marchals.

Zomaar wat roepen kan iedereen.

Overigens is een Jeep met een sleeplint aan een lier eruit trekken niet best voor je lier, maar da's een andere discussie. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn makro 10.000 lbs lier zit er op en bevalt uitstekend, in actie te zien in filmpjes lieren in Rilland

trekt een cherokee dwars door een modderput heen,..............in een woord HEERLIJK.

hij is inderdaad niet erg snel met onbelast inlieren maar de vrijloop om uit te lieren is perfect, ik hoop dat ik met gewoon schoonmaken dit ook zo kan houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Jeepers, ik ben nog niet zo lang op het Forum en heb dan ook nog veel door te lezen. Dus af en toe een late reactie op een onderwerp van mij, zoals deze.

Wat betreft de aanschaf van een lier, zou ik willen adviseren om een gerenomeerd merk te kiezen. Zonder reclame te willen maken, is Warn een goede keuze. Waarom? Kijk maar eens wat de profecionele off-roaders op hun voertuig hebben zitten. Dat zijn lieren die beslist betrouwbaar en sterk moeten zijn. Vergeet niet dat een lier je soms uit benarde posities moet halen en je leven kan redden. Ik ken Jeepers die dit kunnen beamen.

Let bij de aanschaf van een lier goed op de trekkracht die deze aan kan. Ga er van uit dat een lier minimaal 3x het gewicht van het voertuig moet kunnen trekken. Dan heb je automatisch een kabel van de goede dikte en sterkte en is het vermogen van de liermotor voldoende.

Let op: de maximale trekkrachten worden opgegeven als de kabel op de laatste winding zit. In de specificatie kun je lezen wat de trekkracht op de verschillende lagen is, daar zitten grote verschillen in omdat de uitwendige diameter van de rol verschilt (denk maar aan het tandwiel op je fiets: met een klein tandwiel kun je meer kracht zetten). Het verschil tussen de eerste en de laatste laar is ongeveer 1000kg trekkracht.

De volgende zaken moet je beslist aan boord hebben om goed en veilig te kunnen lieren: handschoenen, snatchblok, boomlint, 2 dikke harpen en een (oude) jas of sleeplint om over de kabel te leggen als er 'zwaar' gelierd moet worden.

Zorg dat je voor en achter op je Jeep een stevig trekoog hebt om jezelf of anderen te kunnen lieren.

Een zware accu is ook erg handig, want het lieren vraagt veel energie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeepers, ik ben nog niet zo lang op het Forum en heb dan ook nog veel door te lezen. Dus af en toe een late reactie op een onderwerp van mij, zoals deze.

Wat betreft de aanschaf van een lier, zou ik willen adviseren om een gerenomeerd merk te kiezen. Zonder reclame te willen maken, is Warn een goede keuze. Waarom? Kijk maar eens wat de profecionele off-roaders op hun voertuig hebben zitten. Dat zijn lieren die beslist betrouwbaar en sterk moeten zijn. Vergeet niet dat een lier je soms uit benarde posities moet halen en je leven kan redden. Ik ken Jeepers die dit kunnen beamen.

Let bij de aanschaf van een lier goed op de trekkracht die deze aan kan. Ga er van uit dat een lier minimaal 3x het gewicht van het voertuig moet kunnen trekken. Dan heb je automatisch een kabel van de goede dikte en sterkte en is het vermogen van de liermotor voldoende.

Let op: de maximale trekkrachten worden opgegeven als de kabel op de laatste winding zit. In de specificatie kun je lezen wat de trekkracht op de verschillende lagen is, daar zitten grote verschillen in omdat de uitwendige diameter van de rol verschilt (denk maar aan het tandwiel op je fiets: met een klein tandwiel kun je meer kracht zetten). Het verschil tussen de eerste en de laatste laar is ongeveer 1000kg trekkracht.

De volgende zaken moet je beslist aan boord hebben om goed en veilig te kunnen lieren: handschoenen, snatchblok, boomlint, 2 dikke harpen en een (oude) jas of sleeplint om over de kabel te leggen als er 'zwaar' gelierd moet worden.

Zorg dat je voor en achter op je Jeep een stevig trekoog hebt om jezelf of anderen te kunnen lieren.

Een zware accu is ook erg handig, want het lieren vraagt veel energie.

Hallo Hans en welkom op dit Forum uiteraard!

Ik denk dat je in dit (toch goede) advies, over een paar dingetjes heen stapt;

Niet alle Jeep rijders die een lier zoeken, zullen in zware terrein situaties komen. Het is uiteraard een heel verschil of je af en toe wat proefjes rijd bij een 4x4 club, of dat je regelmatig het buitenland op zoekt voor ritten en zware terrein omstandigheden. In het eerste geval zoekt men vaak een lier om uit een "kuiltje"getrokken te worden, in het 2e geval gaat jouw verhaal helemaal op en is de vergelijking met (professionele) off-roaders ook relevant.

Ik denk dat de 1e groep overigens vrij groot is.

Beschikbaar budget is in het verlengde hiervan ook bepalend. Ik zie (te?) vaak mensen uit zeg maar groep 1 rijden met een peperdure lier voorop. Het is hun eigen geld/beslissing, maar zou anderen toch graag willen zeggen; bekijk goed waarvoor je de lier gaat gebruiken.

Er zijn voor de startende en gemiddelde off-roaders vele alternatieven te vinden in merken die (net) onder Warn zitten. Ook "De Makro Lier" smile.gif vind steeds vaker zijn weg naar de voorkant van een Jeep. Hiermee zijn hele goede ervaringen opgedaan inmiddels. Inderdaad zal deze beslist niet de duurzaamheid hebben van een Warn lier, en zullen onderdelen over 10-15 jaar niet meer bestelbaar zijn. Het verschil in prijs is wel enorm.

Kortom; voor velen van ons heeft een lier een hobby toepassing, moet het wel goed doen uiteraard, helemaal mee eens. Naar mijn bescheiden mening is het echter te "simpel" om alle gebruikers over 1 kam te scheren en in de richting van een Warn te zetten. Dit uiteraard met alle begrip voor de argumenten vanuit jouw off-road beleving.

Groet'n uut Lochem

Ab thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt gelijk Ab, ik denk (dacht) een ietsjes te veel aan het zwaardere werk en noemde Warn als voorbeeld.

Uiteraard zijn er ook goedkope merken die uitstekend geschikt om je uit de prut te halen.

Mijn lier, Warn x8000i, heb ik in de States gekocht voor 770 dollar (kost bij B&S ruim 1400 euries).

Deze vond ik krachtig genoeg voor de terreinen waar ik rij.

Voor de grotere modellen was de portemonee te klein.

ps: jammer dat je niet mee kan naar Marsoupe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is uiteraard een heel verschil of je af en toe wat proefjes bij de JCN rijd!!!!!!!!!!!!

Het moet podjandorie niet gekker worden, kuiltjes bij de JCN ............. de bloody limit,

ik zal je de volgende keer in een gat laten zakken waar jij een natte broek van krijg.............

...............

JCN, waar zie jij dat staan dan???

Hahahaha laugh.gif , sorry Ruud/JCN, je hebt gelijk, staat er wat oneerbiedig maar is BESLIST zo niet bedoeld!

Ik wilde alleen iets duidelijk maken en heb het (wat) onbenullig beschreven, excuus.

Heb t maar ff aangepast........

Maar van dat gat..... dat staat!!! yes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...