Spring naar bijdragen

Jeep Wagoneer start moeilijk


Recommended Posts

Hallo,

Ik heb 2 weken geleden in de USA een hele mooie Wagoneer uit 1982 gekocht.

De auto ziet er zowel van binnen als buiten als nieuw oud en heeft 60.000 miles gelopen.

Ik heb er in Amerika ruim 2000 miles mee gereden, zonder problemen.

2 dingen waren echter nogal irritant:

1) De motor start 's ochtends heel moeilijk, pas na 4 of 5 pogingen komt er leven in de brouwerij. Je moet dus echt heel lang door starten. Als de motor 1 keer heeft gelopen, al is het maar voor een maar minuten, start hij daarna weer direct.

Zodra de auto langer dan 4 uur heeft stil gestaan beginnen de problemen echter weer opnieuw.

Het lijkt wel of de carburateur na een tijdje "leegloopt" en de brandstof terugloopt naar de tank. Dit zou verklaren waarom ik zo lang door moet starten als de auto een tijdje niet heeft gelopen, de brandstof moet eerst opgepompt worden uit de tank.

Verder loopt de motor perfect, als hij 1 keer loopt :). De motor is de bekende AMC 360 V8 met een 2 barrel Motorcraft (2100 of 2150)

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit slechte koudstart gedrag en hoe verhelp ik dit?

2) De startmotor draait soms niet als de automaat in P staat, ik moet dan de pook in N zetten en dan gaat het wel goed. Dit probleem doet zich niet altijd voor, maar in ieder geval kan ik gelukkig altijd wel starten in de N stand van de automaat.

Maar natuurlijk wil ik toch ook graag de auto in P kunnen starten, weet iemand hier de oplossing voor?

De auto komt ongeveer over 5 weken in Nederland binnen en dan kan ik beginnen met het klaar maken voor de RDW keuring.

Weet iemand toevallig welke Hella koplampen (nummer?) ik moet gebruiken ipv de nu aanwezige sealed beam lampen?

Alvast bedankt voor de hulp,

Rob van der Es

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

allereerst welkom!

Ik denk dat #1 de electrische choke is die de geest heeft gegeven (heb momenteel het zelfde met een edelbrock 1406 op een 360 en de symptomen klinken bekend. probeer eens als hij koud is om de choke er met de hand op te zetten en dan te starten.

probleem #2 zou je NSS neutral safety switch kunnen zijn. is een schakelaar in de stuurkolom of versnellingsbak die "kijkt" of de auto wel in de P of N staat altevorens het starten.

Groeten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Pulli,

Bedankt voor je reactie, ik had in de States al wel even gecheckt of de choke zijn 12 Volt wel kreeg, dit bleek het geval te zijn. Dus de voedingsspanning is er wel, het is natuurlijk heel goed mogelijk dat de electrische choke zelf defect is en de chokeplaat niet dicht trekt. Zodra de auto in Nederland aangekomen is ga ik dat checken!

Voor wat betreft de NSS, deze zit bij mij in de bak en niet op de stuurkolom voor zover ik weet. Volgens mijn Haynes werkplaatsboek zou dit ook een kwestie van het opnieuw afstellen van de schakelstang kunnen zijn. Klopt dit?

Ik vond het nogal raar, want de bak laat zich prima in elke stand schakelen. Misschien maar even een nieuwe NSS op de kop tikken voor de Jeep?

Nogmaals bedankt,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag rob

zoals jij je probleem verteld zou dit 2 oorzaken kunnen hebben als 1ste de benzine loopt terug denk dit niet want in de vlotterkamer zit meestal genoeg

als 2e je hebt geen oliedruk genoeg aan de rechterkant van het blok zit de oliedruk sensor maar daarbij zit een soort veiligheids ventiel met 3 stekkers als deze niet genoeg druk meet schakelt deze uit en doet je ontsteking het niet

wat voor motorolie zit erop en wat voor merk oliefilter

als je de olie vervangt in de zomer 20w50 en in de winter 15w40

voor olie filter meestal een ac delco of fram in iedergeval een merk filter

de amc v8 staat er om bekend dat ze een slechte oliedruk hebben

dit is op te lossen door de tandwielen v/d pomp van een oldsmobile te gebruiken

deze zijn groter dus meer volume

suc6 met je wago

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo 6Wheeler,

Dat van die oliedruk is nieuw voor mij..Bedankt voor de tip

Zodra de Jeep binnen is zal ik de oliedruk eens gaan meten met een echte drukmeter.

Die op het dashboard geeft genoeg druk aan..

Om je een indruk te geven, afgelopen week op weg van Memphis naar Dallas op de highway bij 75 mph ruim 60 psi op de meter bij een buitentemperatuur van rond de 36 graden (celsius..) In stadsverkeer, stationair bij een stoplicht, bij dezelfde buitentemperatuur ruim 25 psi op de meter.

Als de meter correct aanwijst zijn deze waarden zeker hoog genoeg.

Lage oliedruk verwacht ik ook niet echt bij een blok met slechts 59.000 mile op de teller.

Ik zoek het in een vervuilde carburateur (auto heeft ruim een jaar lang stilgestaan in een garage..) en wellicht een defecte electrische choke.

Zodra de wagen binnen is stuur ik wat leuke fotoś, maar hier is een Ebay link waar de auto op staat zodat jullie vast een idee hebben waar ik het over heb <_< :

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180363274889&ssPageName=ADME:B:BCA:MOTORS:1123

Nogmaals bedankt,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180363274889&ssPageName=ADME:B:BCA:MOTORS:1123

Om een of andere reden komt de link verminkt over ...

als ik hem uitschrijf komt er dit: "http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/ebayISAPI.dll?Viewitem&item=180363274889&ssPagename=adme:b:bCA:motors:1123

Handiger is wellicht om gewoon naar ebay.com te gaan en daar als itemnummer : 180363274889 in te vullen.

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
de nss hoef je meestal niet te vervangen hoor

je moet hem ff open maken dan schoonmaken de contacjes licht opschuren en weer invetten en dan

doet hij het wel weer voor een jaar of 20:yes:

hallo.Dave.

kun je mij zeggen waar pr. de nss schakelaar zit van een wagoneer.

Want ik heb dat ook dat hij af en toe niet in de P maar in de N start.

Gr. rini.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo.Dave.

kun je mij zeggen waar pr. de nss schakelaar zit van een wagoneer.

Want ik heb dat ook dat hij af en toe niet in de P maar in de N start.

Gr. rini.

bij een wag weet ik het niet zeker

dat ligt aan de automaat bak die er onder hangt

maar bij een xj zit hij aan de bijrijders kant aan de bak naast de uitlaat

http://www.go.jeep-xj.info/HowtoNSSrebuild.htm

hier een linkje uitleg over xj (is wel in het engels)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...