Spring naar bijdragen

Wat is er kapot??


 Share

Recommended Posts

Vanmorgen reed ik in de Jeep (YJ-1992-40ho) naar het werk. Was net de straat uit en stond op een kruising te wachten. Jeep in de 1e versnelling en aanrijden. Niks aanrijden,...ineens een knal, auto schudden; ik schrok me kapot. Vervolgens kon ik toch aanrijden. Maar wat was er aan de hand? Schoot ie uit de eerste versnelling. Nee, daar was het geluid net iets te hard voor. Ik merkte niets meer aan de auto met het rechuitrijden. Gestopt, onder de auto gekeken, niets te zien. Nou ja, maar weer aangereden. Na een km-tje, ging ik rechtsaf, niets aan de hand. Na 500m linksaf, en ineens weer knakken van de achterzijde. Bij rechtuit rijden weer niets aan de hand. Ik ben maar langzaam terug naar huis gereden en heb de reserve auto maar gepakt:).

Bij bochten rijden knakt er dus nu iets van achteren. Ik zit nu op m'n werk maar te dubben, wat kan er toch defect zijn? Het geluid leek wel op een geknakte steekas. Maar ja, dan rijdt ie niet meer. Kroon en pinion kan ook niet, want rechtdoor rijdt ie goed. Kruisjes aandrijfas tussen bak en as; lijkt mij niet omdat er bij rechtdoor niets te horen is. Ik zou bijna zeggen satteliet-wielen of splines steekas of iets???

Ik heb de assen van de winter om laten bouwen van 3.07 naar 4.10. (Dana 35 C-clip) Inloop-olie erop gehad. Nu gevuld met castrol. Heb er sindsdien toch een 2500km mee gereden. Geen probleem gehad, geen kraakje, rammel niets. En nu ineens zonder aanleiding ineens knak....:thumbsup:. Waar moet ik het zoeken??? Wat moet ik eerst checken en hoe?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruisjes achterste aandrijfas al gechecked.

Misschien kapot/deels gebroken waardoor het bij rechtuitrijden goed gaat en zodra er middelpuntvliedende kracht op komt te staan het mis gaat.

Geef zomaar een suggestie.

Die ga ik vanavond als eerste checken...!

Indien die goed zijn, wat zou het volgende punt zijn om te controleren?

Diff deksel eraf?? Of zijn er nog meer suggesties?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wiellager zou ook nog een kandidaat kunnen zijn.

Mijn plan van aanpak zou zijn:

Achteras opkrikken, eventueel op steuntjes zetten.

Aandrijfas demonteren en kijken of alle wielen goed draaien.

Aandrijfas kruisjes checken.

Checken of alle Yokes (diif en tussenbak) nog okee en spelingsvrij zijn.

Wiellagers checken op speling.

Remmen controleren (en vooral het staalkabeltje binnen de trommels van de parkeerrem. Schieten wel eens los.)

En uiteraard je schokbrekers eens checken.

Soort try & error principe.

Suc6 en hou ons op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wiellager zou ook nog een kandidaat kunnen zijn.

Mijn plan van aanpak zou zijn:

Achteras opkrikken, eventueel op steuntjes zetten.

Aandrijfas demonteren en kijken of alle wielen goed draaien.

Aandrijfas kruisjes checken.

Checken of alle Yokes (diif en tussenbak) nog okee en spelingsvrij zijn.

Wiellagers checken op speling.

Remmen controleren (en vooral het staalkabeltje binnen de trommels van de parkeerrem. Schieten wel eens los.)

En uiteraard je schokbrekers eens checken.

Soort try & error principe.

Suc6 en hou ons op de hoogte.

Ik zal vanavond dit lijtje eens afwerken en kijken of ik iets kan vinden.

Diff maak ik als laatste open.

Volgende week heb ik vakantie; ik had eigenlijk andere plannen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeep in de 1e versnelling en aanrijden. Niks aanrijden,...ineens een knal, auto schudden; ik schrok me kapot. Vervolgens kon ik toch aanrijden.

Wat bedoel je precies met niks aanrijden? Greep de koppeling niet aan en bleef de motor dus gewoon onbelast draaien alsof-ie vrij stond of greep de koppeling juist wèl aan, voelde je de motor trekken maar kwam-ie niet van z'n plaats en schoot-ie al schuddend opeens wel vooruit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat bedoel je precies met niks aanrijden? Greep de koppeling niet aan en bleef de motor dus gewoon onbelast draaien alsof-ie vrij stond of greep de koppeling juist wèl aan, voelde je de motor trekken maar kwam-ie niet van z'n plaats en schoot-ie al schuddend opeens wel vooruit?

Nee, de koppeling greep wel aan, maar op hetzelfde moment kwam er een luide "KLUNK", alsof er iets onder spanning afbrak. Ik reed dus nauwelijks. Ik schrok hier dermate van dat ik eventjes de kluts kwijt was.:D. De hele auto schudde hiervan. In een reflex heb ik de koppeling weer ingedruk. Er was dus wel normaal aandrijving. Ik dacht nog, heb ik hem nou niet goed in zijn een geschakeld, en schoot die eruit? Maar dat was ut niet. Daar was het te hevig voor. Heb daarna ook gewoon ongeveer 1km gereden zonder dat mij iets opviel. Op de rechte stukken lijkt er niets aan de hand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staat/stond hij niet per ongeluk in de 4WD? Opgebouwde spanning kan ook ineens 'ontstressen'.

Dat geloof ik niet, dat had ik toch moeten merken. Dan rijdt ie heel anders op asfalt. Maar ook dat ga ik checken.

Nog effe en dan kan ik naar huis. Snel eten en dan onder de Jeep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de assen van de winter om laten bouwen van 3.07 naar 4.10. (Dana 35 C-clip) Inloop-olie erop gehad. Nu gevuld met castrol. Heb er sindsdien toch een 2500km mee gereden. Geen probleem gehad, geen kraakje, rammel niets. En nu ineens zonder aanleiding ineens knak....;). Waar moet ik het zoeken??? Wat moet ik eerst checken en hoe?

Wat voor olie bedoel je met inloopolie? En zit dat in je diff?:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, hier komt ie dan;

pict0015k.jpg

pict0017oyv.jpg

pict0021fxu.jpg

Ik hoop dat door het korte blokkeren en de toch forse klap er niets verder stuk is, zoals tussenbak.

Wat betreft de inloopolie bedoel ik natuurlijk de standaard 80w90 diffolie. Na 1000km is de olie eraf gegaan en hebben we er de toch wel dure 80W140 (dacht ik uit mijn hoofd) van castrol opgedaan.

Ik ben nu alleen aan het denken wat te doen. De materialen heb ik zelf besteld bij 4wd. En het bedrijf die het in heeft in-gebouwd, (wat ze overigens prima hebben gedaan), zegt dat het huis met sattelietwielen voor zijn ge-assembleerd, en dat je hier niets aan hoeft te doen. Dus is het materiaal-pech. Het komt bijna nooit voor. EDIT: Heb het effe opgezocht op de factuur, maar het huis is los en de gears zijn appart. Wel is het zo dat het setje voorzien is van lager-ringen, en is het een kwestie van setje erin dauwen? Hoeft niet uitgeshimed te worden?

Zou ik iets kunnen reclameren bij Jackie van 4WD? Ik heb er namelijk nog maar een km of 2000 mee gereden na ombouw. En eigenlijk alleen nog maar simpele routes (Eersel en Asten AAW). En hoe zit het met de sattelietjes voor? ook zo slecht?

bewerkt door FrankieV
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hebben wij in polen gehad met een nieuwe patrol.. achteraf was de locker pijn scheef en kon niet meer uit zn 4wd paar x proberen om eruit te krijgen en we hebben 2 x een gigaklap gehoord schrokken ons kapot toen was het echt gebeurd.. we hebben het diff toen losgemaakt en was idd sper pin en de koppeling ervan gebroken

zoals de laatste foto hierboven was de grote vertandings as of element of hoe noem je het kats door midden gebroken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, da's dan duidelijk:(.

Gevolgschade aan de tussenbak lijkt me niet zo voor de hand te liggen. Ik zou wel ff de kruisjes in de achterste cardanas checken. En zijn je kroonwiel en pignon onbeschadigd uit de strijd gekomen (geen afgebroken delen ertussen gekomen)?

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, da's dan duidelijk:(.

Gevolgschade aan de tussenbak lijkt me niet zo voor de hand te liggen. Ik zou wel ff de kruisjes in de achterste cardanas checken. En zijn je kroonwiel en pignon onbeschadigd uit de strijd gekomen (geen afgebroken delen ertussen gekomen)?

Succes.

Wat ik zo op ut eerste gezicht heb gezien, is het kroon en pinion niet beschadigd. Wel moet de hele as uit elkaar om alles te reinigen.

Maar hoe heeft het zover kunnen komen? En hoe is het met de DANA30 as? Dit is nl. dezelfde constructie. Het lijkt alsof de krachten te groot zijn voor het gear-setje. Hetzelfde terugbouwen geeft toch weer hetzelfde probleem of niet!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een vraag voor de beeldvorming: toen je optrok bij het kruispunt, wilde je toen rechtuit of maakte je direct een bocht en/of was je misschien al iets ingestuurd toen je stopte?

Verder: op de foto's is duidelijk dat van beide zonnewielen tanden zijn afgebroken. Hoe is dat met de sattelietwielen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu je het zegt,,, de sattelietwielen zijn nog heel! Dat is wel appart?

Weer wat geleerd, zonnewielen waar de assen insteken; sattelietwielen zijn de andere 2. Wist ik niet.

Ik trok vanuit stilstand rustig op, om vervolgens op een kruising linksaf te slaan. De knak kwam vrijwel meteen bij het oplaten komen van de koppeling. Je moet eerst nog de eerste rijstrook oversteken; dus op het moment was het tochwel rechtdoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, de satelieten draaien rond de zon...

Ik heb wat gepiekerd over de toedracht en kom tot de volgende theorie:

Bij het rechtuit aanrijden draaien de zonne- en satelietwielen niet ten opzichte van elkaar. Het is daarom onwaarschijnlijk dat ze daarbij kapot gegaan zijn. Bovendien, er zat iets dat de boel blokkeerde toen je bij het kruispunt wilde wegrijden en dat kan dus niet tussen je zonne- en satelietwielen gezeten hebben. Mijn reconstructie: de tanden van de zonnewielen zijn in een eerder stadium al afgebroken. Heb je misschien kort ervoor in 4wd gereden? Voor het stoplicht heeft een stukje afgebroken tand tussen het kroonwiel en pignon gezeten en heeft met een knal zijn positie opgegeven, waarna je verder kon rijden. Dat de tanden van satelietwielen niet zijn afgebroken kan zijn omdat ze mogelijk net wat sterker zijn (minder tanden, dus een wat bredere tandvoet).

Hier heb je verder weinig aan, maar toch..

Ik geloof niet dat dit een probeem is dat specifiek is voor de D30 of de D35, maar er zijn waarschijnlijk vele forumleden die daar uit ervaring meer over kunnen zeggen dan ik.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...