Spring naar bijdragen

Motor swap Willy's m38a1


Sommer
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

een dauntless V6 heeft standaard in een bepaalde Cj5 versie gelegen van in die tijd. Dus ook passend in de M38a1.

Een Ford 2.8 V6 is met een adaptorplaat gemakkelijk passend te krijgen of een 4.3 chevy V6 kan mits een adaptor (advance adaptors of andere zoals novak kunnen je die leveren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb een Willy's M38a1 en ik wil er een v6 in zetten.

Mijn vraag is nu;

Weet iemand welke V6 motor er in past en wat ik dan allemaal aan moet passen?

Bvd :lol:

Als je er ook mee op de weg wil gaan rijden moet je hem laten omkeuren. Zelfs al is de auto van voor 1960 en heb je geen apk plicht meer blijft het wel zo dat bij een algehele verkeersinspectie of ongeval de kans groot is dat ze ontdekken dat je wagen niet conform kenteken meer is.

En welkom hier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een dauntless V6 heeft standaard in een bepaalde Cj5 versie gelegen van in die tijd. Dus ook passend in de M38a1.

Een Ford 2.8 V6 is met een adaptorplaat gemakkelijk passend te krijgen of een 4.3 chevy V6 kan mits een adaptor (advance adaptors of andere zoals novak kunnen je die leveren)

Het omkeuren van de motor zal geen problemen geven bij de rdw want hij is van voor 1971<_<, wel even een aankoop bewijs van de motor meenemen naar de rdw.

Veel plezier met de ombouw:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[quoteHet omkeuren van de motor zal geen problemen geven bij de rdw want hij is van voor 1971<_<, wel even een aankoop bewijs van de motor meenemen naar de rdw.

Veel plezier met de ombouw:bye1:

Waarom gaat dat omkeuren geen problemen geven ivm auto van voor 1971? Ze kijken toch of die auto ooit met een v6 geleverd is of niet? Dus zou je er ook een v8 in kunnen gooien dan?

Ik hoor het graag want ben zelf ook met iets dergelijks bezig geweest.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom gaat dat omkeuren geen problemen geven ivm auto van voor 1971? Ze kijken toch of die auto ooit met een v6 geleverd is of niet? Dus zou je er ook een v8 in kunnen gooien dan?

Ik hoor het graag want ben zelf ook met iets dergelijks bezig geweest.

Heeft te maken met de type goedkeuring deze is gekomen in 1971, alles van daarvoor maakt niet uit, als het maar goed vast zit, en legaal is verkregen.

Bron R.D.W.

:lol::bye1:

bewerkt door aitze
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft te maken met de type goedkeuring deze is gekomen in 1971, alles van daarvoor maakt niet uit, als het maar goed vast zit, en legaal is verkregen.

Bron R.D.W.:lol::bye1:

Thanx voor je antwoord!

Dus als ik het goed begrijp mag het volgende dus ook. Ik ken iemand die heeft een nekaf uit 1958 en heeft daar een v8 in gezet op een nette manier. Deze mag je dus ook aanbieden bij de rdw en dan kan die dus ook goed gekeurd worden?

Moet je auto dan wel aan de huidige eisen voldoen zoals banden binnen de 3 cm houden enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp mag het volgende dus ook. Ik ken iemand die heeft een nekaf uit 1958 en heeft daar een v8 in gezet op een nette manier. Deze mag je dus ook aanbieden bij de rdw en dan kan die dus ook goed gekeurd worden? :lol::yes:

Moet je auto dan wel aan de huidige eisen voldoen zoals banden binnen de 3 cm houden enz. :Dja lijkt mij duidelijk:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn heel veel verschillenede opties voor een V6 of V8 swap. Ford 2.6/2.8/3.0/3.8 V6 is een goede keus, maar daar moet je zelf wat meer mee klussen. Persoonlijk zou ik eerder voor de GM V6jes kiezen. Een 2.8 V6 kom je veel tegen met de TH200R automaat. Achter deze automaat past zeer gemakkelijk een tussenbak van jeep. Deze motoren kom je ook veel tegen met TBI (125 pk). Erg licht en erg klein, dus perfect voor in een M38A1.

Chevrolet heeft ook mooie compacte 200/229/262 V6jes (3.3L/3.8L/4.3L). Dit zijn eigenlijk V8en, maar dan met twee cilinders minder. Zelf ben ik erg gecharmeerd van deze motoren. Dit vooral vanwege het mooie geluid wat deze odd-fire motoren maken. Bijna alle onderdelen van deze motoren kom je ook tegen in alle Small block motoren. Alle versnellingsbakken en koppelingen van de V8en passen direct aan deze motoren. De 4.3 V6 is in jongere voertuigen standaard voorzien van TBI.

Als je gaat rond neuzen, dan denk ik dat je het meest de Buick V6 in de kleinere jeeps tegen komt. Jeep had in de jaren 60 de 225 (3.7L) Buick V6 in productie. Vanaf 1975 produceerd GM de Buick V6jes, maar dan als de 231 (3.8L). De 225 en de eerste 231 V6en waren allemaal odd-fire. In 1978 werden de 231 V6en even-fire. De even-fire zijn eigenlijk de beste motoren. Dit ondanks dat de krukas van de even-fire iets zwakker is als van de odd-fire. De even-fire motoren hebben veel betere cilinderkoppen. De spoeling is beter en de kleppen zijn groter. De inlaatspruitstukken zijn ook veel beter. kwa prestaties, komen de evenfire 231 buick en de 229 Chevy met elkaar overeen. De HEI ontsteking is bij deze motoren ook standaard. De Chevy 229, 4.3 en de Buick 231 zijn met niet al te veel moeite richting de 200 pk te krijgen.

Een (Chevy) V8 inbouwen kan. Uit ervaring kan ik vertellen dat de ruimte onder de motorkap erg krap is. Een balk uit het chassis halen of een opening in het schutbord maken is bijna niet aan te ontkomen. Koeling is een appart hoofdstuk wat je zeerzeker niet mag onderschatten. Aanpassen van de stuurinrichting is ook bijna niet aan te ontkomen.

Ik hoop dat je hier een klein beetje mee verder kunt.

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....Chevrolet heeft ook mooie compacte 200/229/262 V6jes (3.3L/3.8L/4.3L). Dit zijn eigenlijk V8en, maar dan met twee cilinders minder. Zelf ben ik erg gecharmeerd van deze motoren. Dit vooral vanwege het mooie geluid wat deze odd-fire motoren maken.....

Mag ik hier een -misschien wat onverwachte- bijdrage aan leveren? Ik heb een CJ7 met af fabriek een Renault 2 liter benzinemotor en ben natuurlijk ook op zoek naar meer. Zodoende kwam de volgende optie in beeld: Peugeot, Renault en Volvo hebben samen in de jaren '70 een mooie lichtmetalen V6 ontwikkeld. Ooit begonnen als een V8, maar vanwege de oliecrisis ingekort tot een V6, maar wèl met behoud van de blokhoek van 90°. Ook beschikbaar met een Bosch K-Jetronic mechanische brandstofinjectie (dus zonder bergen electronica). Peugeot en Volvo hebben achterwielaandrijving en Jeep heeft ooit zelfs Peugeot-versnellingsbakken gemonteerd, dus misschien is dit een mooi alternatief?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Hallo,

Ik heb een Willy's M38a1 en ik wil er een v6 in zetten.

Mijn vraag is nu;

Weet iemand welke V6 motor er in past en wat ik dan allemaal aan moet passen?

Bvd :bye1:

Hallo, ik heb een Buick V6 225 motorblok te koop met T14 versnellingsbak

de versnellingsbak maakt lawaai!

Dit alles is nog draaiend te horen,wegens verandering naar V8 met automaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...
  • 2 weeks later...

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een Chevy 305 small block in een M38A1. De jeep is nog niet rijdend, maar de motor en meeste aansluitingen zitten er al wel in. Als het je leuk lijkt, kun je een keer komen kijken hoe ik het heb gedaan.

Ook zou je kunnen kijken in onder de motorkap van de CJ5 van mijn vrouw. Daar zit een Buick 231 V6 in met een automaat.

Jos Reuling

GSM: 06.21.88.66.13

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...