Spring naar bijdragen

Probleem met de koeling


Recommended Posts

Als de flow niet goed is, dan loopt hij warm.

Uitgaande van deze stelling moet je gans het circuit onder handen nemen.

Heb ik nou toevallig vorig weekend een cilinderkop van een mini afgepakt omdat we dachten dat hij een defecte pakking had...

bleek... :no: dat de kanaaltjes allemaal verstopt zaten met een soort aangekoekte smurrie, die er met een spoeling nooit gingen afkomen... hebben we hard moeten aan schrapen en stekken om open te krijgen...

Dus in jouw geval... tja... hoop van niet...

ps. hoe zit het trouwens met je radiator ? Heb je die gecheckt en doorgespoeld ?

Hee Frans,

Het hele koelsysteem heb ik gisteren uitvoerig behandeld en gereinigd. Sindsdien is het probleem minder maar niet weg. Tijdens stads- en file-verkeer treed het probleem niet op. De temperatuur blijft netjes op 98 graden. Met andere woorden, als de motor weinig vermorgen (=hitte) hoeft te geven, werkt de koeling prima. Eigenlijk blijft dat zo tot snelheden van 100km/u. Als ik harder ga rijden en dus de inwendige temperatuur van de motor oploopt, loopt de water-temperatuur wat op, richting 112 graden. Er is dan dus genoeg rij-wind ,maar toch schiet de koel-capaciteit dan tekort (al gaat de temperatuur niet meer naar rood).

Uitgesloten kunnen worden:

  1. De Visco van de Fan (is vervangen)
  2. De electric auxilairy Fan (draai mee als de airco inschakeld)
  3. Vloeistof niveau en radiateur-druk (is gechecked)

Verdachten blijven:

  1. Radiateur (verstopping / inwendig losse lamellen)
  2. Waterpomp (afgenomen capaciteit)
  3. Thermostaat (gaat misschien wel gedeeltelijk, maar niet helemaal open)
  4. Elders een inwendige restrictie.

Verder rijdt de Jeep als vanouds en is het verbruik ongewijzigd. Anders dan een verandering van de koelvloeistoftemperatuur is er niets veranderd.

Ik blijf zoeken......., maar verdere suggesties blijven welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Net nog even een complete opwarmcyclus doorlopen.

  1. Koude start. Motor stationair laten draaien.
  2. Als snel worden zowel de ingaande als de uitgaande slang van de kachel-warmtewisselaar heet, dus de waterpomp werkt. Er is circulatie.
  3. De buis naar de radiateur begint langzaam warm de worden, maar de uitgaande buis, richting thermostaathuis is nog koud. De visco-fan draait al flink mee. De electrische aux fan nog niet. Deze gaat wel draaien als ik de airco nu bijzet. (goed te zien met een zaklamp).
  4. Nu even een rit gemaakt. Nadat de auto op bedrijfstemperatuur is, blijft ie netjes op 98 graden.
  5. Nu is het tijd om de auto wat verder op te warmen, dus flink wat optrekken vanuit stilstand en hele stukken 70-80 km/u in z'n een en twee (flink in de toeren met weinig rijwind). Ik krijg de temperatuur met moeite naar de 105 graden.
  6. Nu weer even de snelweg op. De temperatuur blijft 100 graden bij 100km/u. Bij hogere snelheden (160 km/u) loopt de temperatuur weer richting 112 graden.
  7. Terug naar huis zakt de temperatuur weer naar 105.
  8. Thuis onder de auto even de afgaande rubber slang van de radiateur gevoeld en deze is nu zeer heet. De thermostaat is dus netjes opengegaan en er is circulatie.
  9. Na drie minuutjes stationair staat de temeratuur al weer netjes op 98.

Ik snap vooral niet waarom de temperatuur bij constant 70 km/u in z'n 2 en 4000tpm (=weinig rijwind) nauwelijks oploopt, terwijl hij bij 120km/u en 3000 toeren, wel richting 110+ gaat...............

bewerkt door Ape
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeer eens de lamellen van de radiator schoon te spuiten.

Misschien zit er wel veel rotzooi tussen.

(schuinspuiten wel van binnen naar buiten)

Dat dacht ik dus ook hoort standaard bij onderhoud van vrachtwagens omdat de wind niet door de radiateur kan waaien of aangezogen worden. loopt de temp ook erg hoog op vooral berg opwaarts:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeer eens de lamellen van de radiator schoon te spuiten.

Misschien zit er wel veel rotzooi tussen.

(schuinspuiten wel van binnen naar buiten)

Dat dacht ik dus ook hoort standaard bij onderhoud van vrachtwagens omdat de wind niet door de radiateur kan waaien of aangezogen worden. loopt de temp ook erg hoog op vooral berg opwaarts:yes:

Zal ik eens proberen........................ Let y 'all know.

Greetz,

Ape

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat steeds beter. Na het inwendig spoelen van het koelsysteem, komt de temperatuur nu niet meer boven de 110 bij zware belasting. En eerder kreeg ik em met gemak richting rood. Dus dat spoelen heeft effect gehad. Ik vermoed dat er een verstopping zit in de radiateur, waardoor hij een gedeelte van z'n koeloppervlak niet gebruikt.

Gisteren de buitenkant van de radiateur onder handen genomen en met perslucht en heel veel water alle koelvinnen en kanaaltjes uitgespoeld. Daar kwam ook weer een wat troep uit. Vandaag een rit van 350km. Kan ik ff kijken of dit weer effect heeft gehad.

Verder zit ik er sterk over te denken om het koelsysteem later nog een keer af te tappen en een dagje met water en een kilo soda rond te rijden. Schijnt in de professionele wereld ook gedaan te worden om troep uit het systeem te krijgen.

Wordt vervolgd.............:lol:

Ape

bewerkt door Ape
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervolg:

Na de rit van 350km bij snelheden tot 160km/u de koelwater-temperatuur niet boven de 110 gehad. Bij thuiskomst viel me op dat de radiateur nauwelijks warm is. Eigenlijk niet eens lauw, eerder koud. Alle slangen zijn wel loei-heet.

Dus:

  • Of de radiateur is verstopt (maar dan zou die wel gedeeltelijk warm moeten worden, denk ik)
  • Of de thermostaat opent niet of nauwelijks.

Vanavond alles weer afgetapt en geprobeerd de thermostaat te verwijderen. Helaas vette pech want bovenste bout van het thermostaathuis is zeer slecht en krijg is er niet af...............Morgen verder.

bewerkt door Ape
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haal de thermostaat er eens uit!

EN testen in een pannetje met een thermometer erbij.

Temperatuur staat erop wanneer die open moet zijn.

Dat was m'n plan vanavond, maar ik krijg de bovenste bout niet los. Je kan er ook moeilijk bij vanwege de knik in het thermostaat-huis. Morgen even wat ruimte creeren om er eventueel met de griptang bij te komen.

Ik lees trouwens in het FSM dat de thermostaat van de WJ 4.7 nooit helemaal dicht staat maar in koude toestand al 50% openstaat. Als hij niet verder opent, zou dat mijn probleem verklaren. Genoeg coolant flow in stadsverkeer en snelheden tot 100km/u, maar te weinig voor hogere belasting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soda, nooit van gehoord als hulpmiddel zo.

Kanhet geen kwaad aan andere onderdelen ??

Denk aan pakkeing etc.????????????

Wat als het flink warm word , is dan toch een soort gas of niet??

Hoop dat het gaat , succes en zie het wel , ben benieuwd wel..:(

Soda (Natrium-cabonaat) is een basisch zout met een sterk reinigende werking op allerhande vuil en aanslag. Waar een zuur een sterk bijtende werking heeft op metaal, heeft soda dit niet. Daarom kun je er ook een gootsteen weer mee laten blinken. Bij de radiateur-boer leggen ze een vuile radiateeur ook wel in een bad soda. Daarna kun je hem goed doorspoelen, omdat het vuil dan los is gekomen.

Morgen eerst even verder met de thermostaat. De radiateur is de volgende in de rij van trouble-shooten.

bewerkt door Ape
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soda (Natrium-cabonaat) is een basisch zout met een sterk reinigende werking op allerhande vuil en aanslag. Waar een zuur een sterk bijtende werking heeft op metaal, heeft soda dit niet. Daarom kun je er ook een gootsteen weer mee laten blinken. Bij de radiateur-boer leggen ze een vuile radiateeur ook wel in een bad soda. Daarna kun je hem goed doorspoelen, omdat het vuil dan los is gekomen.

Morgen eerst even verder met de thermostaat. De radiateur is de volgende in de rij van trouble-shooten.

Jaja , is al duidelijker nu , dacht dat je het tijdens het rijden zou proberen ook.

Succes iig :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, is nooit lek geweest. Ik hou het nog momenteel op de waterpomp (147.000km). Die kan het afgelopen jaar slechter zijn geworden en nu met oplopende buitentemperaturen voor problemen gaat zorgen. Ik merk in ieder geval dat de koelwatertemperatuur met buitentemperaturen boven de 25 graden en een snelheid van 120km/u nu oploopt naar 110 graden. Ik heb momenteel weining tijd dus het probleem suddert even door.....

Stadsverkeer en files blijft de temp strak op 98 (daar loopt de thermostaat naar vol open).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het nog knap dat je zo lang loopt te klooien met het risico dat je dadelijk een kapotte koppakking hebt of erger :coffee: Ik ga er tenminste vanuit dat het je DD is.

What the f*** is een DD

P.s. Ik rij momenteel voornamelijk stad en daar komt de temp niet boven de 98.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De thermostaat is inmiddels preventief vervangen. Ze (Jeep Kien, Velp) zijn nu bezig met het vervangen van de waterpomp en het uitvoeren van een recall die nog openstond ivm de koeling......

Ik hoor de Euro-meter al ratelen in de verte........!#$%^&!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...