Spring naar bijdragen

Probleem met de koeling


Recommended Posts

Sinds kort (deze week) merk ik dat de temperatuur van de koelvloeistof hoger is dan normaal. Waar de naald normaal altijd een fractie links van de 100 staat, liep ie vandaag richting de 112 graden.

photo2.jpg

Bij thuiskomst even het koelvloeistof niveau gecheckt en gekeken of de koeling-fan draaide. Alles lijkt goed en er zijn ook geen lekkages onder de auto.

Net nog even getest met hogere snelheden en dan gaat de temperatuur richting de gevaren zone (125)

photo3.jpg

De buitentemperatuur was net 20 graden en ik had niets achter de auto hangen. Bij 100km/u blijft de temperatuur een paar graden hoger dan normaal, maar bij 120km/u gaat de temperatuur al naar 112. Bij snelheden boven de 160km/u gaat de temp snel richting rood !#$%^&*+!!

De twee verdachten zijn in mijn ogen de visco van de fan of de thermostaat. Aangezien alle slangen warm worden, verdenk ik de visco van de fan het meest. Iemand suggesties???

Bedankt,

Ape

post-48-12873022475564_thumb.jpg

bewerkt door Ape
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Het kan ook de waterpomp zijn. Controleer eens of je verwarming hebt. Indien je geen verwarming hebt dan is het waarschijnlijk je waterpomp.

De verwarming doet het prima, Theo. Heb ik ook gebruikt om de koelwatertemperatuur wat naar beneden te krijgen....

Greetz,

Ape

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je rijd en de fan doet het niet... maakt het niet zoveel uit omdat het dan gekoeld word door de rij wind.

heb bij evenement in barneveld ook kapotte visco gehad maar als ik eenmaal aan het rijden was op de weg bleef die mooi op de 100 staan.

:wub:

Bij mij is het alleen bij het rijden en bij snelheden boven de 100km/u. Dan loopt ie gestaag op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LPG. Tot vorige week stond de temperatuur altijd strak op 98 graden.

Is wel meer gebruikelijk bij lpg dat ie warm(er) word idd.

wellicht niveau van vloeistof net niet genoeg maar lijkt meer op een slecht (e wordende)watwerpomp .

Heb dat wel eens aan de hand gehad

Maar ja . kan ook een een slechte doorstroming zijn oid

bewerkt door JOHN GRAND
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is wel meer gebruikelijk bij lpg dat ie warm(er) word idd

Klein misverstandje uit de wereld helpen:

de verbranding van LPG is als chemische reactie iets heter dan benzinedamp.

Maar het motorblok wordt daarom niet heter, omdat het koelsysteem erop voorzien is om steeds dezelfde temperatuur te handhaven.

ik rijdt ook op LPG en de meter staat netjes hetzelfde als op benzine. Dat maakt geen millimeter verschil uit.

Het probleem hier kan ofwel een zwakke waterpomp zijn, een verstopping ergens in het koelcircuit (leidingen, radiator, pompt, enz...), of een probleem met de aandrijving waardoor de motor harder moet werken (slepende remklauw, vastgelopen wiellager, enz...)

Het fenomeen van de hoge meterstand wijst erop dat er in ieder geval iets niet pluis is !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klein misverstandje uit de wereld helpen:

de verbranding van LPG is als chemische reactie iets heter dan benzinedamp.

Maar het motorblok wordt daarom niet heter, omdat het koelsysteem erop voorzien is om steeds dezelfde temperatuur te handhaven.

ik rijdt ook op LPG en de meter staat netjes hetzelfde als op benzine. Dat maakt geen millimeter verschil uit.

Het probleem hier kan ofwel een zwakke waterpomp zijn, een verstopping ergens in het koelcircuit (leidingen, radiator, pompt, enz...), of een probleem met de aandrijving waardoor de motor harder moet werken (slepende remklauw, vastgelopen wiellager, enz...)

Het fenomeen van de hoge meterstand wijst erop dat er in ieder geval iets niet pluis is !

de verbranding van LPG is als chemische reactie iets heter dan benzinedamp.

Maar het motorblok wordt daarom niet heter, omdat het koelsysteem erop voorzien is om steeds dezelfde temperatuur te handhaven.

Klopt helemaal Frans, mee eens

daarom dacht ik ook al aan verstopte leiding oid.

Wat jij aanhaalt kan ook , remmen zijn dan makkelijk te controleren ivm warmlopen ook (nog warmer dan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dergelijke verschijnselen een keer met een Omega gehad en volgens de garage was alles perfect in orde.

Ik vroeg toen of ze een test hadden gedaan op de koppakking. Niet dus. En wat bleek: een miniscuul lekje in de pakking. Niet voldoende om direct zoveel koelvloestof te verliezen dat het merkbaar was.....

Het is niet onmogelijk, maar niet altijd voor de hand liggend natuurlijk en als je al het andere hebt gecontroleerd is het vroeg genoeg om eens zo'n test te laten doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat je LPG installatie eens nakijken Ape. Bij mij was deze kapot en toen ben ik aan de koppakking begonnen omdat alles daarop wees. Maar achteraf is het niet zeker dat de koppakking kapot was, maar als de LPG installatie kapot is geeft dat dezelfde symptomen. De te hoge temperatuur bij mijn WJ lag dus aan de waterpomp. Had eerst al de thermosstaat vervangen en koelvloeistof goed nagekeken. Maar als je wel verwarming hebt ...............suc6 met zoeken. Ik vind het wel vreemd dat dit bij mijn WJ gebeurt rond de 140.000 Km. En dat mijn LPG installatie ook al zo snel kapot is geweest. Is nog op garantie gerepareerd !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het wel vreemd dat dit bij mijn WJ gebeurt rond de 140.000 Km.

Theo, ik volg zowat een beetje alle WJ topics hier, en ik vind het onvoorstelbaar wat jij al allemaal hebt meegemaakt met jouw Grand...

Precies of ie behekst is ...

Mijn '99 WJ heeft ook al kuren gehad, maar ik heb al heel veel zelf eraan gesleuteld en heel wat mankementjes verholpen... maar de jouwe is wel de superkampioen in het kuren krijgen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat je LPG installatie eens nakijken Ape. Bij mij was deze kapot en toen ben ik aan de koppakking begonnen omdat alles daarop wees. Maar achteraf is het niet zeker dat de koppakking kapot was, maar als de LPG installatie kapot is geeft dat dezelfde symptomen. De te hoge temperatuur bij mijn WJ lag dus aan de waterpomp. Had eerst al de thermosstaat vervangen en koelvloeistof goed nagekeken. Maar als je wel verwarming hebt ...............suc6 met zoeken. Ik vind het wel vreemd dat dit bij mijn WJ gebeurt rond de 140.000 Km. En dat mijn LPG installatie ook al zo snel kapot is geweest. Is nog op garantie gerepareerd !!!

He Theo,

B&S in Tiel houdt het nog steeds op de visco van de koeling. Ik zit nu in Berlijn, maar ga morgenmiddag even het koelsysteem spoelen, want ik hou het nog steeds op te weinig flow door het koelsysteem. Al dan niet door een slechte thermostaat, verstopping (slush) of een zwakke waterpomp). Als dat niet helpt heb ik vrijdagmorgen een afspraak in bij B&S voor verdere diagnose.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt-ie:

Negatieve accupool los maken.

Controleer met de hand of er geen lagerspeling aanwezig is en of er geen olie-lekkage bij de fan is.

Geef de fan een flinke zet, de fan moet gemakkelijk ronddraaien, maar nooit meer dan 5 omwentelingen.

Laat de motor flink warm lopen, contact af en wederom de negatieve accupool los maken.

De fan moet nu aanmerkelijk zwaarder ronddraaien. Geef weer een flinke zet en als de fan gemakkelijk rondgaat en hetzelfde aantal omwentelingen maakt als in koude toestand, is hij aan vervanging toe.

Dit is een beetje vrije vertaling, maar ik denk wel dat je het zult begrijpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt-ie:

Negatieve accupool los maken.

Controleer met de hand of er geen lagerspeling aanwezig is en of er geen olie-lekkage bij de fan is.

Geef de fan een flinke zet, de fan moet gemakkelijk ronddraaien, maar nooit meer dan 5 omwentelingen.

Laat de motor flink warm lopen, contact af en wederom de negatieve accupool los maken.

De fan moet nu aanmerkelijk zwaarder ronddraaien. Geef weer een flinke zet en als de fan gemakkelijk rondgaat en hetzelfde aantal omwentelingen maakt als in koude toestand, is hij aan vervanging toe.

Dit is een beetje vrije vertaling, maar ik denk wel dat je het zult begrijpen.

De Fan draait zowel bij een koude, als een warme motor nog niet eens een kwartslag rond als je hem een zet geeft. Verder vandaag het koelsysteem geflushed. Eerst leeg laten lopen. Daarna weer gevuld met water en radiator-flush. Weer warm gereden (25km) daarna weer twee keer goed gespoeld en met perslucht tegen de stroom in geflushed. Hierna weer met verse koelvloeistof gevuld.

Hij blijft nu langer op temperatuur (98 grdn). Uiteindelijk komt ie toch weer erboven richting 108 graden. Het lijkt dus of de thermostaat goed werkt want initieel blijft ie mooi op 98. waarschijnlijk staat uiteindelijk de thermostaat vol open en is de koeling ontoereikend en begint de temperatuur op te lopen. Dus waarschijlijk toch te weinig flow van de waterpomp, of een verstopping, of toch de fan die te weining doet. Ik ga morgen naar B&S.

Wordt vervolgt..............................................<_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat je LPG installatie eens nakijken Ape. Bij mij was deze kapot en toen ben ik aan de koppakking begonnen omdat alles daarop wees. Maar achteraf is het niet zeker dat de koppakking kapot was, maar als de LPG installatie kapot is geeft dat dezelfde symptomen. De te hoge temperatuur bij mijn WJ lag dus aan de waterpomp. Had eerst al de thermosstaat vervangen en koelvloeistof goed nagekeken. Maar als je wel verwarming hebt ...............suc6 met zoeken. Ik vind het wel vreemd dat dit bij mijn WJ gebeurt rond de 140.000 Km. En dat mijn LPG installatie ook al zo snel kapot is geweest. Is nog op garantie gerepareerd !!!

Hee Theo,

Wat waren precies jou temperatuur klachten en waren ze opgelost na het vervangen van de waterpomp?

Greetz,

Ape <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Wj werd snel te warm, tot zelfst in het rode gebied en het check gauges ( of zoiets ) lampje ging ook branden. Mijn koelvoeistof was perfect op peil, maar ik had dus GEEN verwarming. Na nieuwe waterpomp geplaats te hebben probleen opgelost. Temperatuur staat als een pijl op 98 en komt er niet meer vanaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo, ik volg zowat een beetje alle WJ topics hier, en ik vind het onvoorstelbaar wat jij al allemaal hebt meegemaakt met jouw Grand...

Precies of ie behekst is ...

Mijn '99 WJ heeft ook al kuren gehad, maar ik heb al heel veel zelf eraan gesleuteld en heel wat mankementjes verholpen... maar de jouwe is wel de superkampioen in het kuren krijgen...

Tja Frans, nu komt alles op een hoop. maar ik hoop dat nu (voorlopig) alle problemen zijn opgelost. M.u.v. koppelomvormer of misschien automaat. Grijns, ik dacht al dat ikke een UITZONDERLIJKE goede Jeep had!! Maar nu haalt hij snel in met het kuren krijgen. Maar het rijden ( ls je maar geen kick down geeft ) is super en ik geniet weer van elke meter !!!!! Ik ga morgen waarschijnlijk eens een grotere rit maken en ens kijken hoe de auto zich houdt als er langer in gereden wordt. Je weet bij een Jeep maar nooit ....... misschien herstel hij zichzelf wel. Of misschien laat hij me helemaal in de steek. Blijft Jeep he, onvoorspelbaar. Grijns

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag bij B&S geweest. De visco van de fan is vervangen. Die was inderdaad kapot. Het probleem is nu een stuk minder maar nog niet helemaal weg. Bij snelheden boven de 160 loopt de temperatuur nu minder op, maar nog steeds wat hoger dan vroeger. O.K, niet meer richting rood, maar toch naar 110 graden, waar ie vroeger netjes op 98 graden bleef, onder alle omstandigheden. Omdat m'n kachel wel warmte geeft en er dus wel flow is in het koelsysteem.

Kan het zijn dat een thermostaat door vervuiling of slijtage niet helemaal open gaat? Dat zou ook nog een mindere flow kunnen geven. Ik gok maar wat.....

Wat is er tot nu toe gedaan:

- Koelsysteem uitvoerig de reiningd, gespoeld en opnieuw gevuld.

- Visco van koel-fan vervangen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de flow niet goed is, dan loopt hij warm.

Uitgaande van deze stelling moet je gans het circuit onder handen nemen.

Heb ik nou toevallig vorig weekend een cilinderkop van een mini afgepakt omdat we dachten dat hij een defecte pakking had...

bleek... :no: dat de kanaaltjes allemaal verstopt zaten met een soort aangekoekte smurrie, die er met een spoeling nooit gingen afkomen... hebben we hard moeten aan schrapen en stekken om open te krijgen...

Dus in jouw geval... tja... hoop van niet...

ps. hoe zit het trouwens met je radiator ? Heb je die gecheckt en doorgespoeld ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...